Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 5226 ggr
kaisakavat
11/6/19, 6:55 PM

Frönötigt Formbröd á lá Kaisakavat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte för den som äter strikt, men mjöl-/glutenfritt och low carb jämfört med vanligt bröd.

Kanske behöver ni inte ännu ett brödrecept, men detta hittade jag på som en korsning mellan två andra brödrecept jag inte var hundra nöjd med.  Blev helt ok. Matigt och därför drygt, men utan att vara tungt/svampigt.  Håller ihop, smular minimalt. Komplettera gärna med smaksättning/kryddor ni gillar.  Lämna gärna synpunkter på receptet, eller tipsa om justering/smaksättning. 

Innehåll

4 ägg, 200 g philladelphiaost, 1/2 dl majonnäs, ev ngn msk sirap, 2 dl vatten+2tsk ättiksprit (eller 2dl fil/yoghurt), 2,5 dl blandade frön/nötter (t ex solros-, lin-, chia-,  pumpa-, sesamfrön och/eller hackade hassel-, val-, paranötter), 2 dl pofiber, 2,5 msk fiberhusk, 2 tsk bakpulver, 1 dryg tsk salt.

Vispa äggen  fluffiga. Vispa i philladelphiaost. Tillsätt: majonnäs, vatten+ättika (eller fil/yoghurt) samt  eventuell önskad sötning.  Vänta med att blanda.

Blanda torra ingredienser med varandra i annat kärl:  frön/nötter, pofiber,  fiberhusk, bakpulver, salt. 

Häll den torra blandningen i ägg-ost-majjon och rör ihop allt till jämn smet.  Låt stå några minuter, medan du smörjer en 1,5 liters  brödform med lite smör och bröar med pofiber. Sleva över smeten i formen och jämna till. Grädda i 175 grader,  1 timme och 30 minuter. 

Tag ut ur ugn. Låt stå tills värsta hettan gått ur. Stjälp upp och svalna på skärbräda eller galler under bakduk. Gör macka. Ät.  

Alternativ: De 2,5 dl frön+nötter ersätter jag ibland med färdig fröknäckeblandning, finns i påse från Risenta. En halv 350 g påse blir ca 2,5 dl.

Annons:
JMW
11/6/19, 7:45 PM
#1

Det receptet verkar spännande. Ska prova! Har allt hemma så jag testar imorgon.

JMW
11/13/19, 7:13 PM
#2

Nu har jag provat. Jag blandade i lite av varje, bl a hackade valnötter. Det blev väldans gott och om jag gör brödet igen så kommer jag att ha i mer nötter. Det kändes som för lite. Fast mackorna var väldans goda lite ljumma. Får se imorgon när brödet kallnat och satt sig lite.

kaisakavat
11/20/19, 5:22 PM
#3

Kul du gillade det. Ja, det är gott med nötter i, bra smakbrytning.

CasaRamon
11/30/19, 10:58 AM
#4

Nu har jag bakat detta bröd och är supernöjd. Blandade olika frön: pumpafrön, solrosfrön, sesamfrön och blandade  även i  hackade salta jordnötter. Tog 2 dl yoghurt, men ingen sirap. Mycket gott. Fryst in i  skivor  och det blev lika gott tinat.

Tack för receptet.

kaisakavat
1/1/20, 3:40 PM
#5

Kul ni gillar det.
Jag gjorde ett test med mera nötter - gott.  :-D

Upp till toppen
Annons: