Annons:
Etikettövrigt
Läst 3847 ggr
hannii
10/8/19, 11:55 AM

Ketos utslag?

Hej allihopa! 😃

###

Jag har nu ätit strikt lchf i precis en vecka. högst ca 10-15g kolhytdrater/dag. Gått ner 3,5kg på dessa dagar :D (innan lchf åt jag också lågkolhydratkost fast åt då mer kolhydrater än nu.)
Nu till frågan.
Jag har fått "prickar" på axlarna och ryggen. Kliar ytterst lite. Ser ut som små, röda, omogna finnar ungefär. x)
Kan man få såna utslag vid ketos? LCHF?

Tack på förhand.
:D

Annons:
hemul
10/9/19, 6:44 AM
#1

Tycker mig minnas att det pratades om det förr, omställningsbesvär. Borde väl i så fall kunna uppstå i en sådan situation som din också.

Sedan finns en värre form av utslag kallad prurigo pigmentosa som lär ska kunna utlösas av lågkolhydrat. Enligt den här sajten (som jag inte alls vet om den är trovärdig) börjar det där du har utslag.
https://www.insider.com/keto-diet-impact-your-skin-2018-7#however-the-diet-can-also-cause-a-keto-rash-5

Zepp
10/9/19, 7:25 PM
#2

Japp.. det finns vissa indikationer på att Akneliknande  kan förekomma som omställningsbesvär för vissa.

Samt Prurigo pigmentosa för andra.

Iallafall så är det hyfsat sällsynt, speciellt Prurigo pigmentosa!

Så man får försöka skilja de olika grejerna åt.. det förekommer fler!

Hur som helst akne är mest frekvent bland unga män, som genomgår en hormoniell omställning där de utvecklas till vuxna män

"Akne – kvisslor, en blandning av papler och pustler."

https://www.netdoktor.se/hud-har/sjukdomar/hudens-alfabet/

Jag säger inte.. men kan tillåta mig att spekulera i att omställningsbesvären kan orsaka lite samma akneliknande besvär!

Oså till Prurigo pigmentosa.. det är som det låter, dvs ger pigmentförändringar typ som fräknar.. förutom papler, ofta där du beskriver dina besvär, dvs axlar och ryggen!

Oså kan man få nässelutslag av en massa olika skäl.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hannii
10/18/19, 10:21 AM
#3

Tack så jättemycket för svar!!! :)

Upp till toppen
Annons: