Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 4686 ggr
hemul
2019-10-02 14:15

Måla burklock

Tänkte att det nog finns en del pyssliga typer här som kanske kan tipsa. Sindri kanske.😉

Brukar ge bort gelé, syrade grönsaker och sånt ibland och ska kanske även sälja lite på halvprivat loppis. Det är lite tråkigt när det står BOB och Garant på burklocken och särkilt när det är bilder på sillar på dem, så jag tänkte om jag skulle ta och måla locken.

Finns det någon färg som är livsmedelssäker? Nu målar man ju bara utsidan. Tror ni det är OK med vilken färg som helst då? Typ bilfärg på sprayburk? Måste ju vara nåt som sitter säkert och tål diskning också.

Annons:
Sindri
2019-10-02 15:44
#1

Haha, kanske det. Jag skulle fråga på Panduro, Slöjd-detaljer eller CC Hobby.

Har inte gjort något sådant, men tror inte färgen måste (eller kan) vara livsmedelssäker.

När innehåller i burkarna är slut gör det kanske inget om färgen går bort i diskmaskinen?
Om du inte hittar någon färg så klipp till käcka tygbitar som du limmar på locket och dess sidor. Klipp med sick-sacksax om du har.  Eller limma på locket, tryck ner det i glitterströssel eller nåt. Kan visserligen inte diskas i maskin, men det är ju inte ditt problem, man kan ju diska ett lock för hand. 😃

hemul
2019-10-02 16:02
#2

Men med tyg kan de ändå kika och se att det varit sill i burkarna. 😛
Har en massa små sillburkar med noll lukt, men så fort folk ser att det är en sillburk tror de ju att de luktar.

Har redan kikat på Panduro på nätet. De verkar bara ha såna där svindyra små hobbyburkar. De andra känner jag inte till. Ska googla.

Jag vill att färgen ska sitta, för jag tänker att man kanske vill återanvända burken. Jag gör så klart till mig själv också, om jag ändå gör mig besväret.

Men du kanske har rätt, att det inte behöver vara livsmedelssäkert. Då skulle man ju kunna ta vilken sprayfärg som helst bara.

Sindri
2019-10-02 16:54
#3

Inte om du limmar fast tyget och det är täckande. 
Nej, jag tror inte färgen måste vara livsmedelssäker. Det är ju viktigare då att den sitter när man diskar ifall folk har sån sillskräck……😉

Mooniq
2019-10-03 08:54
#4

Om inte hela locket måste målas så tänker jag bilfärg på sprej burk och att man klipper schablon o lägger över burken för att täcka annan text. Finns färdiga schabloner att köpa m olika motiv.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
2019-10-03 16:32
#5

Ja, tycker också bilfärg verkar hållbart. Jag vill måla hela locket, så inga problem med att täcka. Ja, utsidan av locket alltså - insidan ska jag nog låta bli.

Gredelin
2019-10-05 15:16
#6

Inte för att jag vill vara jättegrinig, men vad har detta med kolhydrater att göra?🙂

Annons:
Sindri
2019-10-05 16:04
#7

Det skall nog vara liiite kolhydrater i burkarna…….😉

hemul
2019-10-05 19:52
#8

Tycker du aktiviteten är besvärande hög här, Gredelin? F.ö. ligger det under Off Topic av en anledning.

#7 Det kan du hoppa upp och sätta dig på! 😃

Ary
2019-12-09 12:45
#9

En liten justering av tråden kanske. 😃😎 Hur många kolisar kommer det att bli i burkarna - max och min. 😉

hemul
2019-12-09 12:55
#10

Massor! I de med gelé ivf. Vad tror du jag ger bort dem för? 😂

Fast egentligen borde jag inte svara om du inte ger mig tips på bra och billig färg. 😛

Ary
2019-12-09 12:59
#11

#10 😂

gun92884
2019-12-20 13:09
#12

Använd acrylfärg - det sitter ju som sjutton när det hamnar någon annanstans än där det var menat!

hemul
2019-12-21 03:33
#13

Menar du konstnärsfärgen eller målarfärg?

Annons:
Upp till toppen
Annons: