Annons:
Etiketthälsa
Läst 5721 ggr
Sindri
9/26/19, 10:16 AM

Forskning om cancer och kost?

Ja, finns det?
Vän efter vän får cancer och några klarar sig - andra inte. Jag blir helt skogstokig av att höra vilken behandling de får, vad de får av sjukhuset att äta, vilka kost -rekommendationer de får.
Jodå, jag har försökt hinta om saker, berätta om såna jag läst om som ätit sig friska, men alla verkar livrädda för doktorn och gör som han/hon säger.

När anhöriga ber om minnesgåva till Cancerfonden så tar det emot - de är ju inte nytänkande där precis. Har haft en konversation med dem för många år sedan, och de går ju helt på skolmedicinens linje.

Finns något annat man kan stödja som kan hjälpa folk bli friska/förhindra cancer?

Annons:
Maria
9/26/19, 1:26 PM
#1

Jag förstår inte hur du tänker här faktiskt.

Cancerfonden stöttar ju all forskning som bedrivs inom ämnet cancer. Det är ju trots allt skolmedicinen som forskar, räddar liv och gör nya framsteg vad det gäller behandlingar.

Fortfarande så är cancerns gåta olöst och cancer är ju inte bara en sjukdom utan det finns hundratals varianter av cancer. Jag tror jag hört siffran runt 300. Cancer kan drabba alla våra organ.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
9/26/19, 11:45 PM
#2

Men cancerforskningen idag handlar bara om läkemedel, operationer, cellgifter och andra behandlingar. Man vill inte ta med tång i att det skulle finnas sätt för människor att genom kosten bli av med och/eller förebygga cancer och förhindra att den sprider sig.

Av en cellgiftsbehandling tappar man ofta aptiten och sjukvårdens lösning är att dela ut näringsdrycker som mest består av socker. En vän till mig vill bara ha bullar och kaffe och cancervården säger att det är OK bara hon får i sig något. Det är ju helt kontraproduktivt att  först döda cancerceller (och en hel del andra celler på kuppen) och sedan ge mat och kostråd som göder cancern. Det är som att spruta ömsom vatten och ömsom bensin på en eldsvåda. Jag skulle så gärna vilja att någon forskade på cancer med en annan ingång än behandlingar som läkemedelsföretagen kan tjäna pengar på. Jag skulle så gärna stödja dem.

http://www.tidningenhalsa.se/artiklar/artiklar/20170123/ar-cancerfondens-kostrad-vid-cancer-kontraproduktiva/

Maria
9/27/19, 6:21 AM
#3

#3 Det finns inga som helst belägg för att du kan bli av med cancer genom att ändra kost. Det är bara illa att skuldbelägga sjuka människor på det sättet.

Det finns mängder med fördelar att äta nyttigt, att avstå rökning och alkohol och att man ska röra på sig men att socker göder cancer är en skröna. Man kan förebygga sin hälsa genom att leva sunt såklart.

Din vän som bara vill eller kan få i sig bullar och kaffe. Varför skuldbelägga henne med det onyttiga i det hela? Det ÄR helt ok bara hon får i sig något. Hon är ju jättesjuk.

Har du någon gång varit i situationen att allt du stoppar i munnen växer och smakar helst konstigt.?Att få kväljningar av minsta lilla som man försöker svälja förutom kanske någon dryck? Att försöka kämpa sig igenom klunk för klunk och att tugga när bara maten växer i munnen och slutligen magen vänder sig ut och in. Att ha hela munnen och svalget fullt med svamp.

Tänk dig då att få pekpinnar på att du äter fel eller det du försöker dricka inte är nyttigt…att du får skylla dig själv för att du är sjuk eller att du inte gör tillräckligt för att bli frisk. Att det är ditt eget fel att du drabbats av cancer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
9/27/19, 9:30 AM
#4

Jag skulle aldrig drömma om att säga något till någon som är sjuk.  
Och det är det som är det svåra, att cancervården i Sverige hela tiden säger åt folk att äta som vanligt, när det är kostvanor som gjort dem sjuka.
Det är väl helt accepterat att kalla både diabetes och cancer för välfärdssjukdomar, och en del av välfärden består ju av allt socker som finns precis överallt nuförtiden. Våra kroppar är gamla rent evolutionsmässigt och är verkligen inte gjorda för all denna kolhydratstinna mat. Och jag vill absolut inte skuldbelägga någon enda enskild individ, men jag vill skuldbelägga sjukvården och forskningen som är så beroende av kommersiella läkemedelsföretag. 

(Det är samma med diabetesvården - ät som vanligt och pumpa in en massa insulin som är skadligt för kroppen.)
Och nej, jag har aldrig varit så sjuk, och visst är det svårt att sätta sig in hur det känns att vara så sjuk. 
Att det inte finns "belägg" för att man kan minska/begränsa bl a cancer genom kost beror just på att ingen har gjort sådan forskning, vilket  i sin tur beror på att inget läkemedelsföretag kan tjäna pengar på det. 
Allt handlar bara om pengar i dagens samhälle. Som vän och medmänniska blir jag helt förtvivlad av alla som drabbas, som bara blir sjukare och sjukare och som till slut lämnar oss. Det gör så himla ont!

Jag citerar ur artikeln:

"Sockrets negativa påverkan på hälsan är ingen ny information. I gamla läkarböcker kan man läsa om hur en sockersnål kost rekommenderas för typ 2-diabetiker och överviktiga. Otto Warburg redovisade redan på 1920-talet sina teorier om hur cancerceller lever av glukos[2], och han tilldelades några år senare nobelpriset i medicin. Men att socker påverkar cancer verkar inte modern sjukvård och Cancerfonden vilja ta till sig."

Det finns bara enskilda människor som t ex slipper insulin, som blivit av med bl a cancer genom att ändra kost. Och det är så sorgligt att vården inte är ett dugg intresserad ens. Om man söker på nätet så hittar man fler exempel, och det handlar inte om något hokus-pokus med speciella kosttillskott, utan bara om att ta bort det som orsakar en massa olika sjukdomstillstånd i kroppen.

Min förhoppning var att någon på detta forum kände till någon/några som börjat ta tag i detta och som vill forska på ett annat sätt, fristående från läkemedelsföretag.

Jag har fortsatt söka på nätet och hittade just denna artikel, så jag skall försöka ta reda vem som står bakom forskningen och se hur man kan stödja dem:
https://kurera.se/ny-studie-bevisar-socker-far-cancertumorer-att-vaxa/

Maria
9/27/19, 9:55 AM
#5

Att förebygga är ju en helt annan sak än att bota.

"Och det är det som är det svåra, att cancervården i Sverige hela tiden säger åt folk att äta som vanligt, när det är kostvanor som gjort dem sjuka."

Cancervården tar ju hand om människor som redan drabbats av cancer. Förebyggande "vård" får ju komma fram genom upplysning av olika slag. Visst kan det bli bättre med information och självklart är en sund livsstil det allra bästa men cancer kan vara ärftlig. Spädbarn drabbas. Det finns t.om barn som föds med cancer och där faller begreppet att man orsakat sin egen cancer genom dåliga kostvanor helt bort.

Jag har alltid ätit sund kost. Däremot har jag varit rökare men jag fick inte lungcancer utan en hjärntumör och varför jag drabbades finns inga svar på.

Det finns många saker som orsakar cancer och som man kan förebygga. Rökning, övervikt, utsatthet för gifter av olika slag osv men det finns också cancer som är ärftlig som sagt och cancer som dyker upp som man fortfarande inte har några svar på varför. Genetik kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vivisfaxarn
9/27/19, 10:41 AM
#6

Kostfonden forskar på annat sätt än skolmedicinen! Stöd dem!

Annons:
Sindri
9/27/19, 10:47 AM
#7

Att bota cancer genom kost känns kanske radikalt, men om man kan förebygga genom att inte äta vissa saker som cancerceller lever av, låter det väl logiskt att kunna svälta ut cancer,  genom att sluta äta det som göder cancern.
För mig låter det logiskt i alla fall.

Maria
9/27/19, 10:57 AM
#8

Här man drabbats av ekak cancer så kan inte kost bota. Förebygga är fortfarande en annan sak.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

odezza
9/27/19, 11:00 AM
#9

Sven Erik Nordin har på sin hemsida Svara doktorn samlat massor med information om cancer. Han har egen erfarenhet av cancer, och hur han blev frisk.

Även om han gärna vill ha bidrag, så är det kanske inte ett svar Sindris fråga om vilken organisation man kan stödja istället för cancerfonden. Men hans sida kan kanske bidra till diskussionen om skuldbeläggande, som Maria tog upp.

Självklart skulle jag aldrig säga till någon med cancer att det beror på att den personen har ätit fel.

Men för min egen del skulle jag fortsätta äta LCHF-kost (har ätit så i 13 år), om jag fick cancer. Jag skulle undvika socker och näringsdryck. Hur mycket av sjukvårdens hjälp jag skulle ta emot är svårt att säga något om idag, det beror på vilken sorts cancer, och hur allvarlig den är, och hur gammal jag är (62  nu). Som det känns idag skulle jag kanske acceptera kirurgi och strålning, men kanske inte cellgiftsbehandling. Men man vet ju aldrig hur man reagerar innan man är där.

Vill också tillägga att jag aldrig någonsin kommer att ta statiner, dvs blodfettssänkande medicin.

"still lost in space and time"

Maria
9/27/19, 12:12 PM
#10

Jag för min del levde/överlevde på näringsdryck en period (som jag fick hemlevererad på trappan). Utan den så hade det blivit sondmat istället.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
9/27/19, 12:15 PM
#11

#8 av: Maria
Vi får acceptera att vi tänker olika där - ingen av oss kan bevisa att vi har rätt eller den andre fel. 
Jag sätter i alla fall stort hopp till den senaste forskningen som jag hittade nyss.

Maria
9/27/19, 12:57 PM
#12

#11 Har du något bevisat fall där kost har botat cancer?

När det gäller att förebygga håller jag helt med dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
9/27/19, 1:36 PM
#13

Eftersom det inte gjorts några godkänt vetenskapliga studier på kost och cancer så finns det inga bevis varken för att det fungerar eller inte fungerar.
Allt som finns att gå på är som jag skrev tidigare enskilda människors erfarenheter. Och de verkar inte forskningen vara intresserade av. Utom kanske just de som nu forskar på KI.
https://www.dietdoctor.com/se/?s=hj%C3%A4rntum%C3%B6r

http://www.kostdemokrati.se/svenerik/2019/06/18/och-cancern-bara-forsvann/

Jag begär inte att du skall tro på det - jag har all respekt för att du har din tro, men jag vill bara visa vad det är som får mig att tro att det kan finnas en annan väg än skolmedicinen. Det är inte säkert att det hjälper alla, eller mot alla former av cancer, men jag skulle vara väldigt glad om den traditionella sjukvården och forskningen var lite mer öppen mot och intresserad av människor som hittat andra vägar än de traditionella.
Jag förstår också att det är svårt, och att man rör sig på minerad mark, och att det finns många lycksökare och en del hokus-pokus som  man inte vill bli sammanblandad med. Men kosten är ju ändå något så fundamentalt för oss, och den har också ändrats fundamentalt sedan ca 10 000 år tillbaka, medan våra kroppar inte har gjort det.

Annons:
annia1
9/28/19, 10:02 PM
#14

Blir lite långt det här.

Sindri det där med vilken kost som kan hjälpa beror helt på vilken man frågar. Det finns dom som säger samma sak om raw food. Och det finns flera andra dieter som förespråkas.  Och alla säger samma sak.
Att de historier som finns så har de blivit friska med hjälp av kosten. När man läser deras historier så har de alla även genomgått vanlig behandling och då går det inte att säga om kosten gjort nån skillnad.

Den här sortens diskussion om kost har funnits på nätet i åtskilliga år.  Och det finns nog åtskilliga som litat på alla dessa "rön" om kost (oavsett kost) och provat den vägen (lägga om kosten) och låtit bli vanlig behandling (eller väntat för länge innan den genomgått den), men det går inte att hitta nån på nätet som talar om att de botat cancern den vägen. Det borde finnas åtskilliga historier om det var så enkelt. Tyvärr är nog det tråkiga svaret till att man inte hittar nån. "att döda talar inte"

Men ta upp några saker som du skrivit om. Första länken du har till tidningen hälsa. Det är väl där som de flesta gör fel. För den tar upp otto warburg och att han ska fått nobelpris för att han sett att cancerceller göds av socker. Delvis rätt. Han upptäckte att celler omvandlar glykos till energi. Alltså alla celler även friska. Men sen upptäckte han även att att cancerceller till skillnad mot friska klarar av att omvandla glykos till energi utan syre. Du kan läsa nobelpriskommitens förklarng i tråden inne på cancer. Tänka själv och äta rätt. Inlägg 29. Så alla celler behöver/lever av socker/glykos.
Tyvärr är det många som hänvisar till warburg och sen påstår att han fått nobelpris för att han upptäckt att just cancerceller lever/göds av glukos. Och det blir ju då att låta som att man har nåt att komma med (att socker är boven), när nån fått nobelpris för det. Men som sagt alla celler behöver glukos.

Och du kan inte ta bort glukos helt hur du än beter dig. För om jag kommer ihåg rätt så länge man har en fungerande lever så får man glukos. 

När det gäller möss. Dom fick kost som motsvarar 1,5 L läsk per dag för en människa. Det är nog inte många som får i sig så mycket per dag. 

När det gäller forskning. Man kan inte forska på kost på cancerpatienter. Inte om man ska göra forskning på rätt sätt.
Först gör man labtester. Sen går man över på djur. Sen går man över på människor. 

Bara andra steget blir problematiskt då djur och människor inte äter samma sorts kost och kanske inte heller har samma sätt att ta upp ämnena.

Men sen att föreslå en person som fått cancer (som ska slåss för sitt liv) att prova att ändra kosten istället för behandling. Det (i mitt tycke är åt helvete). För det är ju det man ska göra för att säkerställa om omläggning av kosten kan göra nån skillnad.

Det som man gör när det gäller cancerpatienter (som jag uppfattat det) vid forskning det är att man frågar personer som har väldigt god prognos från början där det inte gör nåt att man skjuter upp en traditionell behandling, eller cancerpatienter där man provat allt och inget funkat eller att man upptäckt cancern så sent att det inte finns nåt att göra traditionellt. De två sista kommer med stor sannolikhet dö, men lever de längre än förväntat så går det inte i alla fall säga att det var kosten som gjorde att de levde lite längre.

När det gäller andra saker som är mer troliga i alla fall som orsak till att man får cancer (kanske även till tillväxt). Det har med tillväxthormoner att göra. Och det är ju nåt som vi alla behöver från den dan vi föds. Var ett program på tv för några år sen. De hade sett hos en grupp människor som är kortväxta att de inte får cancer.  Och det för att de saknar ett tillväxthormon.
Och det var på fråga lund förra veckan en fråga om kortare personer lever längre än långa. Och svaret var ja. Och kortare personer var friska överlag och de hade mindre fall av cancer. Programmet finns att se på svt play. Var avsnitt 3. Ca 43 min in. Kan inte få fram video på den här datorn. Men kika under program och sen skrolla ner till  F och leta upp fråga lund. Dock sägs det inte vart skillnaden mellan kort/lång går.

Men för att hjälpa till att bli frisk, så oavsett kost. Se till att man äter näringsriktigt så gott det går (om man klarar av att äta), så de friska cellerna får hjälp under behandlingen.

En liten utvikning. Det är inte bara de som behandlas för cancer som ibland lever på kaffe och bullar för det finns nog gott om människor som emellanåt har svårt med äta under vissa perioder. Bland annat en del gravida som hela graviditeten har svårt att äta. Och på det stora hela lever på "chips" eller näringsdryck.

.

Sindri
9/29/19, 8:56 AM
#15

Självklart skall man  alltid uppmana sjuka att ta emot behandling om man drabbats av cancer. Sven-Erik Nordin ("Och cancern bara försvann") valde dock att inte göra det eftersom han tyckte att han inte ville leva så stympad. Och han blev frisk och är fortfarande frisk fem år efteråt.

(Jag har läst mycket tidigare om tillväxthormon, man har bl a kopplat prostatacancer till stor konsumtion av mjölk. Stor mjölkkonsumtion som barn kan också göra att man blir lång.)
Men en behandling hindrar ju inte att man samtidigt minimerar intag av socker och annat som man vet eldar på inflammationer och uppmuntrar bl a cancerceller att föröka sig. I mina ögon är det inte så himla svårt att göra en sådan studie, men det kanske det är om man skall ha strikt vetenskapliga bevis.
Jag säger inte att jag vet, eller att någon vet, att kost har samband med överlevnad eller cancertillväxt, jag tycker bara att det jag läst är såpass intressant att jag tycker forskare skulle intressera sig för saken.

Nu har jag emellertid gått igenom nästan samtliga projekt som cancerfonden stöder och det finns några forskare som intresserat sig  för forskning om nutrition och cancer, så vi väljer att skicka vår minnesgåva till dem i alla fall och hoppas att det gör skillnad, och att vi framtiden kan slippa mycket av den tragik och det lidande som cancern skapar.

annia1
9/29/19, 9:44 PM
#16

När det gäller sven-erik. Så har jag läst en del om han nu och då även sånt som han själv skrivit. 
Nu är det ju inte så att han bara äter ketogen kost utan stoppar i sig en massa andra saker. Och en del av dom anses vara bra, även av vetenskapen.

Men sen så finns det andra saker som jag reagerade på i det han skriver (på annat håll). Men det jag reagerade mest på är det att han skriver.
"Man kunde ju också en tid efter ingreppet känna metastaser i form av små knölar under huden vid operationsstället"
Han bör rimligen gjort röntgen innan operation så att dom sett vart dom skulle operera och dom bör då sett om det fanns metastaser där.  Och vid själva operation brukar dom gå igenom närmaste området som dom kommer åt så dom borde sett att det fanns metastaser. Så om läkarna inte sett att han redan hade metastaser där tumören satt då bör de inte arbeta som läkare. Nu är inte jag medicinsk kunnig, men jag har för mig att man ibland kan känna knölar när man läker efter ett öppet sår. Så tyvärr det stycket sänkte hans historia rätt rejält i mina ögon.

Och ja han genomgick alltså en operation som tog bort (som jag uppfattar) huvudtumören. Sen blir det ju då svårt att säga om nåt mer faktiskt skulle behövts. Även fast läkarens bedömning där och då var att det skulle behövas mer.

Att det är bra att förstärka sitt immunförsvar med olika saker, speciellt om man är sjuk. Det är nog alla, även de inom vetenskapen överens om. 

När det gäller forskning om kost och cancer. Warburg fick väl sitt nobelpris 1930 nånstans. Alltså nästan 90 år sen. Så jag tror nog att det finns många olika som provat hur mycket som ligger i det. Och att få en tumör att växa är nog inte särskilt svårt då cancerceller lever av samma sak som friska, så bara ta nåt av det och tillsätta extra så får man nog tumörer att växa snabbare.
Men det som blir problemet är sen att vända på steken. Tex socker. Om man tillför socker och får den att växa. Då ska man vända på det och ta bort socker så ska den försvinna (eller i alla fall minska) och det är nog där problemet ligger, för cancer lever ju som sagt av samma sak som friska och som jag uppfattat eftersom cancer är vanliga celler som löper amok så tar de mer av det som finns, vilket gör det svårt att vända på det. Då de blir att stjäla från de friska. (alltså så jag uppfattat det)

För vore det så enkelt att bara vända på steken så skulle det redan finnas rekommendationer om det. För att man inte skulle gjort tester förrän nu som visar att socker göder cancer förrän 90 År efter warburgs upptäckt skulle vara väldigt konstigt. För vetenskapen har inte sovit under de här åren. 

Och nej den här möss-studien är inte den första (fast det stod så i artikeln) som visar att tumörer växer av socker. (möjligt att det är den första gällande just denna sorts cancer) Det finns andra, fast just nu orkar jag inte leta bland vetenskapliga studier för att ta fram dom.

Den som kan komma på hur man vänder på steken kommer få stor ära och berömmelse och sannolikt nobelpris. För alla forskare vill vara den som kommer på hur man botar cancer. Så att de sovit i nästan 90 år är inte sannolikt.

.

hemul
9/30/19, 12:58 AM
#17

Jag tycker Sindri har en poäng.

Fick jag cancer skulle jag nog göra som doktorn sa. Ivf vad gäller behandling. Matvalet sköter jag själv. Givetvis är det bättre att dricka sockerlösning än att inte få i sig näring och energi alls, men nog tror jag det finns bättre val.

Mer än var tredje människa får cancer idag. Det är inte kul, varken för den drabbade eller anhöriga. Även om patienten överlever blir nog livet aldrig mer sig likt för de flesta.

Borde man då inte undersöka alla tänkbara behandlingsformer istället för att bara gnaga på i samma spår? De gängse behandlingarna HAR blivit mycket bättre, t.ex. är inte bröstcancer en dödsdom längre. Men det hindrar väl inte att det finns fler vägar och att dessa kanske kan kombineras med traditionell behandling och göra denna ännu mer effektiv. Men det kan man ju inte veta om man inte förskar på det, eller hur?

En del av problemet ligger nog i att det i princip inte finns någon grundforskning  i dag. Förskningen har en agenda och den är inte att skona mänskligheten från lidande. Det finns t.ex. forskare som har som har lovande resultat vad gäller ny antibiotika eller alternativ till antibiotika, men de får inte pengar för att kunna slutföra sin förskning. Antibiotika är inte särskilt lönsamt nämligen. Det är ju frågan om en kort engångskur.

[TheSquirrel]
9/30/19, 9:02 AM
#18

Ja, det finns en del forskning gällande cancer/kost. https://nutritionfacts.org/?s=cancer

Sindri
9/30/19, 10:23 AM
#19

#18 av: TheSquirrel
Tack, det där var goda nyheter. Jag hoppas svensk forskning hänger på och att Cancerfonden kommer att stödja dessa.

#17 av: hemul
Fast socker skulle jag skippa. Jag har fått dropp en gång och det var utan glukos och det fungerade hur bra som helst.
För många år sedan åt jag så mycket socker så min lever blev lat och ville inte tillverka glukos längre. Men nu har den lärt sig igen, så socker behöver inte tillföras utifrån.

hemul
9/30/19, 5:24 PM
#20

Visst. Men som jag sa lär det vara bättre än ingenting i den situation vi pratar om.

Annons:
annia1
9/30/19, 8:34 PM
#21

hemul #17 det där med matval. Läkarna säger ju (som jag förstått det) att man ska äta som vanligt. Så det som är vanligt för dig är ju det som du ska fortsätta med. 

När det gäller cancer så pågår det nog forskning inom alla tänkbara områden (runt om i världen) eftersom det är så många som får det.  Det är bara det att vi inte hör talas om det. Det som vi får höra om är ju om det kommit nåt som faktiskt fungerar och börjar användas.

TheSquirrel #18 den där länken var intressant att kika in på. En av länkarna går till "is keto an effective cancer fighting diet". Det går att klicka på transcript så man kan läsa vad som sägs i videon. Nu har jag inte läst allt, men där står bla i texten att "cancer can feed on ketones, too. Ketones have been found to fuel human breast cancer growth" Står mer än så, men orkar inte läsa allt då det är på engelska.

Och är det så att även ketogen kost kan få vissa tumörer att växa snabbare så är det ju som jag sa förut. Att vilken kost som kan funka beror på vilken man frågar. För det är ju så att visst vi använder ordet cancer, men det finns nånstans mellan 200-300 olika sorters cancer och inom dom olika varianter. Så det finns nog inte en lösning för alla utan man måste hitta många olika.

.

hemul
10/1/19, 12:49 AM
#22

Men vi äter inte som vanligt. 😛

Som jag sa, maten sköter jag själv. Men om jag inte längre är förmögen att fixa mat eller ens att kräva att jag får det jag vill, då tror jag som läkarna att att få i sig energi är prio ett. Källan är underordnad. Många svårt cancersjuka har också väldigt svårt att äta. Är glass det enda man kan äta utan att spy, då får det väl bli glass då.

annia1
10/1/19, 1:19 AM
#23

Hemul, möjligt att jag nu missförstår dig. Men det du äter är vanligt för dig. Och jag tror nog att även om man tex  ligger på sjukhus (alltså man inte själv kan laga mat) så tror jag nog att dom försöker fixa så du får det som du är van att äta och klarar av att äta.
(Visst kan man säga mycket om vården idag, men jag tycker (enligt det jag läst/hört) att just cancerpatienter brukar tas om hand rätt bra, (när dom väl får vård.))

Idag finns det ju många olika koster/dieter och det är vanligt för var och en av dom. 

Det som jag tänker dock. Om det enligt forskning visar/t sig att just den kost/dieten man äter är just den som även gör att just den sortens cancer man har växer extra fort så är det kanske möjligt att läkarna försöker få en att äta nåt annat. Men annars så struntar nog läkarna i vad man stoppar i sig. För som du säger för läkarna är det viktigast att man får i sig nåt. (och det att få i sig energi är prio tas upp längre i tråden)

.

hemul
10/1/19, 4:35 AM
#24

Ja, vi lever ju i den bästa av världar men en sjukvård i topp. 😮

Zepp
10/7/19, 7:51 PM
#25

"Ja, finns det?
Vän efter vän får cancer och några klarar sig - andra inte. Jag blir helt skogstokig av att höra vilken behandling de får, vad de får av sjukhuset att äta, vilka kost -rekommendationer de får.
Jodå, jag har försökt hinta om saker, berätta om såna jag läst om som ätit sig friska, men alla verkar livrädda för doktorn och gör som han/hon säger.

När anhöriga ber om minnesgåva till Cancerfonden så tar det emot - de är ju inte nytänkande där precis. Har haft en konversation med dem för många år sedan, och de går ju helt på skolmedicinens linje.

Finns något annat man kan stödja som kan hjälpa folk bli friska/förhindra cancer?"

Det finns en hel del forskning.. men det är som det mesta inom forskning.. det spretar åt alla håll!

Dvs man vet väldigt lite om något alls vad gäller cancer.

Dvs fucking nr 2, man har lixom inte en susning om hur man lever länge och undviker cancer!

Iallafall så gjorde jag en djupdykning i förhållandet kött och cancer.. dvs jag läste  fucking iallallfall Abstrakten!

https://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e553ce088f4726530003245-kott-och-cancer-starkaste-grav-av-evindens?bookmarks-2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
10/7/19, 8:35 PM
#26

Man kan inte äta sig frisk från cancer. Hur fantastiskt skulle inte det vara…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
10/7/19, 9:42 PM
#28

Märk väl att patienten i länk II opererades och strålade innan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
10/7/19, 10:58 PM
#29

Ja. Och?
Det handlar ju om att man som komplement till den vanliga behandlingen skall äta ketogent, eller åtminstone undvika kolhydrater som eldar på cancerceller.

Jag säger inte att jag är övertygad om att det fungerar, men personligen skulle jag absolut prova, och om en anhörig skulle drabbas skulle jag böna och be att de skulle prova.  Skulle mer än gärna laga all mat. Det är ju i alla fall inte farligt att skippa sådant som människokroppen klarat sig utan i nästan 300 000 år.

annia1
10/8/19, 1:59 AM
#30

Sindri jag förstår varför du pratar dig varm för din kost. Men som jag sagt tidigare vilken kost som kan bidra till att hålla sig frisk beror på vem man frågar. För det finns gott om berättelser hur personer blivit friska genom att ända kosten och då inte bara ketogen utan alla andra. Och det kan vara så att en kost kan hjälpa en men för en annan göra att cancern göds. 

TheSquirrel hade en länk i #18. Ta och läs det som står på länken. Is keto an effecive cancer fighting diet. Det finns som jag sa sen länk som heter wiew transcript så man kan läsa vad som sägs i videon. 

När det gäller länken till nils som du har i #27. Jag ska ge nils och hans fru en eloge för de skriver faktiskt att han inte bara opererats, utan även genomgått strålning och cellgifter. Och det står även att han nu ingår i en studie med immunterapi. 

När det gäller immunterapi så verkar det vara en behandling som hjälper fler och fler som har en cancer som är svårartad. Har tyvärr ingen länk nu till det. 

Sen när det gäller kosten för nils. Så likt sven-erik så är det inte bara kosten dom ändrat utan stoppar i sig massa kosttillskott. Och då är det ännu svårare att säga om kosten faktiskt har gjort nån skillnad.
Men just när det gäller nils. Så han har genomgått alla vanliga behandlingar plus att han ingår i studie om immunterapi. Så om kosten gjort nåt överhuvudtaget för han är helt omöjligt att säga.

Så att själv prova nåt är en sak. Men att be andra prova när man inte vet vad som göder just den cancertypen kan lika gärna bli dödsdomen. Så läs åtminstone den länk jag har lagt i det här inlägget. 

Kan ju göra ett tillägg. Dom som fått nobelpris här. De verkar vara nåt på spåret när det gäller vissa sjukdomar. Och som jag hörde förut idag så nämndes även cancer och det hade med syrenivån i cellerna att göra, men jag förstod inte det som sas.

.

Sindri
10/8/19, 7:03 AM
#31

Jag har aldrig uttryckt att jag tror att man kan bota cancer med kosten, eller att man skulle säga nej till vanliga behandlingar. Sven-Erik Nordin valde att avstå och det kan jag förstå, men det är att personligt val.

Vi vet ju att många blir botade, men får återfall. Metastaser kan visa sig efter flera år. Det  är där jag skulle vilja att man forskade om kostens betydelse för cancercellernas tillväxt. Om vi nu får cancer för att vi äter fel, på ett sätt våra kroppar inte är skapade för, så känns det rimligt att anta att en omläggning av kosten skulle förebygga.

Jag hörde också något med syrenivån i cellerna. Väldigt intressant. Känns inte otroligt att syrenivån beror på våra levnadsomständigheter. Vissa skriver ju om att våra kroppar är försurade och det beror nog på en massa omständigheter, allt från luft, vatten till kost. Kanske även stress.
Kosttillskott kan såklart ha en betydelse, men det beror nog på hur man lever och vad man äter i övrigt.

#30 av: annia1
Jag pratar mig inte bara varm för min kost - jag är inte särskilt strikt, jag tror på en ännu striktare kost om man skall kunna hålla cancer borta.
Lovar - jag skall läsa dina länkar när det lugnat ner sig lite här.

annia1
10/9/19, 2:22 AM
#32

Sindri du kan nog vara lugn för att de forskar även gällande kosten. Som jag sa tidigare, bara det att vi inte hör talas om det. Jag skulle tro att 99% av all forskning hör vi inget om. Helt enkelt för att dom inte får dom resultat de trodde de skulle få. 

Och du kan vara säker på att forskare har läst alla berättelser/historier som finns på nätet. Både vad gäller de som håller sig friska när dom lagt om kosten och dom som säger sig vara friska för att de använder alternativa läkemedel. Och forskarna har nog testat allt för vem vet i nån av alla historier kan ju faktiskt finnas nåt som fungerar.

När det gäller kosten så tror jag inte det spelar nån roll, oavsett kost. För tittar man på hur det är idag så finns det många olika och om det var så att kosten spelade roll (vare sig det gäller att få cancer eller hålla sig frisk efter behandling) så skulle det vid det här laget märkas, men tyvärr cancer är nåt som vi alla kan få.

Det som jag personligen (utan några historier) tror är det viktigaste. Det är att vi får i oss de ämnen som är viktiga för kroppen. Tex vitaminer, mineraler och tex proteiner. En del av det tillverkar kroppen själv annat måste vi få i oss via maten. 

När det gäller historier/berättelser som finns på nätet så är det många som säger sig äta kosttillskott. Och det kan ju vara det som är största orsaken till att de inte får återfall i cancer. Det är inget som jag har nån berättelse eller underlag till utan bara vad jag själv tror.

När det gäller det där med att många får cancer i dag. En stor del beror på att vi lever längre än vi gjorde förr, för många cancertyper kommer först när vi blir äldre. Och det är ju så att när vi blir äldre så bryts ju kroppen ner (eller vad jag ska kalla det) vilket nog gör att kroppens celler helt enkelt inte orkar jobba som dom ska. Lägg sen till all jävla skit som finns i luft, vatten och saker idag som inte ska finnas.

.

Sindri
10/9/19, 9:09 AM
#33

Det är en vanlig missuppfattning att vi genom människans historia både levt längre och längre och blivit längre till växten. Som om det gick en rak linje från vår förmodade anmoder Lucys 110 cm och 29 kg till våra dagars människor.
Man har hittat skelett från tiotusentals år  tillbaka där man konstaterat att personen levt minst 80 år till synes frisk förutom kanske vissa skador och förslitningar på skelett. Man har hittat flera skelett som visa att människor både var långa och levde länge.
I och med jordbrukets införande för ca 10 000 år sedan så kunde befolkningsantalet drastiskt ökas, men däremot började det dyka upp sjukdomar som bl a karies. Man kan säga att kvalitet byttes mot kvantitet, vilket många skelettfynd tyder på.

Jag har läst många artiklar om detta, men är dålig på att spara sånt, men här är en sank att läsa och kanske söka vidare på om man är intresserad.

https://www.svd.se/sa-blev-jordbruket-manniskans-borda

Det kanske är med jordbruket som med många andra "uppfinningar" i vår historia att det som verkade bli en välsignelse (oljan, plasten, krutet) blev en förbannelse som  skyndade på vår undergång.

annia1
10/10/19, 1:36 AM
#34

Jag har släktforskat och kommit ner ända till 1600 talet. Så jag vet att åldern varierat. Så för min del så har jag inget intresse i att fördjupa mig i livslängden.

Men i I-länderna så lever de flesta längre än man gjorde tidigare. En anledning är att de tunga/slitsamma jobben ersatts med robotar.

För några så sen så blev det stora rubriker i tidningar och även togs upp i tv varje gång när någon fyllde 100 år (oavsett vart i världen den bodde) idag blir det knappt en notis.  

Din länk till svd är en betalartikel. De flesta tidningar har såna idag. Nu vet jag inte om det gäller alla tidningar, men vissa har en symbol av nåt slag som visar om det är en betalartikel eller inte.

.

Annons:
Maria
10/10/19, 8:13 AM
#35

Förr jobbade jag mycket med personer 100+ och alla hade fått telegram från Kungen på 100-årsdagen. Jag vet inte om det är så numera. Han skulle i så fall få väldigt mycket att göra.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
10/10/19, 8:21 AM
#36

#35 av: Maria
Telegram är det nog inte nuförtiden utan brev. Vi får se nästa år när grannens mamma fyller 100. 😃 

#34 av: annia1
Nu pratar jag 10.000-tals år tillbaka. Sorry, jag kan inte se om det är betalartikel eller inte.  Den handlar i alla fall om slutsatser man dragit av skelettfynd av människor från före och efter jordbruket slog igneom.

hemul
10/10/19, 10:08 AM
#37

Allt är blockat på DN numera. Tills nyligen räckte det med att stänga av JavaScript för att komma in, men nu är de mer avancerade.

Sindri
10/10/19, 10:53 PM
#38

Det där var SvD, har de också alla artiklar låsta?

annia1
10/11/19, 12:58 AM
#39

Jo nog tror jag att 100 åringar fortfarande får telegram (eller brev)  från kungen. Tror inte det är han själv som skickar (är nog sånt som är färdigskrivet och man bara skriver dit namn), men om det är det så är det nog inte så betungande.

.

annia1
10/11/19, 12:58 AM
#40

Sindri för 10 000 år sen så såg världen helt annorlunda ut. Bla med miljö och alla andra gifter som tillkommit de senaste 100+ åren.  Plus att då behövde man inte slita ut kroppen på jobbet på det sätt man gjort. Det enda man då behövde göra på det stora hela var att se till att man fick tag i mat, så att det fanns några som blev gamla då var väl inte konstigt.

När det gäller cancer så är det ingen ny sjukdom utan det har funnits. Men det som de flesta (som hävdar att det knappt fanns förut) glömmer är hur samhället såg ut. 

Förr så var det sällan man gjorde obduktion. Dog man så dog man och blev begravd, mer var det inte med det. Likaså hur vården i sig såg ut. Den sortens röntgen som fanns så såg man inte mycket hur kroppen ser ut inuti. Dessutom fick man nog färdas rätt långt för att bli röntgad. Och läkarnas kunskap inom området var nog begränsad. Så att få diagnosen kräfta (som det hette då) var nog inte så många som faktiskt fick fast dom hade cancer. Kommer inte ihåg när kräfta börjar dyka upp som dödsorsak bland mina förfäder.

Vet inte när vi började få bättre inom vården så att man faktiskt kunde ställa säkrare diagnos. 

När det gäller cancer så visst det finns i alla åldrar. Det finns till och med barn som föds med cancer. Men de flesta drabbas först när de är äldre (vet dock ingen direkt ålder). Och då livlängden har ökat så har även cancerfallen ökat. Antalet cancerfall ökar med 1,5%-2% per år och det beror på att fler blir äldre.

.

annia1
10/11/19, 12:58 AM
#41

När det gäller tidningar på nätet. Nu vet jag ju inte om det gäller alla tidningar.

Men de flesta lokaltidningar har så att man kan läsa artiklar en timme efter att de blivit publicerade. Sen blir de så bara prenumeranter kan läsa. Och det syns en symbol vid artiklarna. 

När det gäller svd och dn så ser jag inga symboler (som andra tidningar har) som visar att det är stängda så sannolikt är alla stängda så bara prenumeranter kan läsa. Vet dock inte om de ev har som de andra att man kan läsa under en timme och sen stängs.  Hittar heller ingen information om det. 

Sen finns det några tidningar som har så att man kan läsa 15 artiklar per månad sen kan man inte läsa fler utan att betala. Fast det kan man ibland komma runt om man rensar webhistoriken. Kommer dock inte ihåg vilka tidningar det gäller, men det  brukar då stå en ruta att man läser en av de 15 fria artiklarna.

Aftonbladet och expressen har plus resp premium på en del artiklar där det krävs att man betalar för att kunna läsa, men där syns tydligt för det står plus resp pemium. 

Så generellt (vad jag vet) sett så är det bara aftonbladet och expressen man kan läsa (det mesta) av de tidningar som finns på nätet idag.  Ja sen finns det ju några vad man kallar alternativ media som man kanske inte ska lita helt på de brukar kunna vara öppna.

Sen har ju SVT sina nyheter där kan man ju läsa.

.

Annons:
hemul
10/11/19, 11:56 AM
#42

#38 Ja, förlåt. Jag såg fel. Jo, och där har det varit svårt att ta sig in hela tiden sedan tidningarna började med betalväggar. De lät en läsa 3 artiklar per månad eller nåt förut, men jag tror de har slutat med det också. Eller också var just den där en speciell "batalartikel".

gun92884
12/19/19, 1:22 PM
#43

Jag har följt diskussionen och funnit den väldigt intressant, eftersom jag funderar på vad jag ska skulle välja om det visar sig att jag har cancer. Har blivit följd  under en längre tid genom blodprov för att mina red platelets sjunker och det brukar tyda på leukemi. Nu hittar de inte några 'rogue' celler så jag fick 6 månaders uppskov  innan de vill göra bone marrow test om värdet fortfarande sjunker. - Jag slutade röka på tidigt 90tal, alkohol intresserar mig inte sedan flera år tillbaka och jag äter Keto sedan flera år - och har varit lowcarber sedan 70talet och min vikt är normal. Socker äter jag aldrig, men jag använder erythritol och ibland stevia. - När jag växte upp var det väldigt populärt med fastekurer som skulle bota allt från reumatism till cancer (kommer någon ihåg MÅ BRA tidningen från 70talet? Den var ju mer eller mindre byggd runt fasta). Men, analyserar man  recepten så var det ju långt ifrån fasta, mer som att dricka sockerbomber, eftersom det var frukter och morötter som skulle juicas. Det fanns trots allt flera som menade att dessa kurer krympte deras tumörer och det fanns väl en eller två som menade att de hade blivit botade. Nu finns det ju (som vi vet) som annia1 skriver flera hundratals sorters cancer med varianter inom sorterna, så vem vet, kanske socker inte är största boven eftersom kroppen kommer att producera glucos för all cellväxt även om man inte tillför den extra.

Upp till toppen
Annons: