Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck

Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Fibersirap

2019-08-03 12:05 #0 av: Scorpio97

Vilken av dessa två är bäst (eller minst dålig) ur LCHF-perspektiv? :)
https://www.bodystore.com/fiber-syrup-gold
https://www.bodystore.com/nicks-fiber-syrup-300-g

//Jessie

Anmäl
2019-08-06 01:12 #1 av: Zepp

Eh.. lika hemska bägge två!

Bäst är vatten ur kranen eller ur flaska!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2019-08-06 01:38 #2 av: Scorpio97

Vatten fungerar tyvärr inte så bra som substitut för sirap. Jag förstår såklart att det är bäst att undvika sötsaker/bakning helt men eftersom det finns LCHF-recept med fibersirap blev jag intresserad och ville prova. 

Men verkar som att jag helt enkelt får chansa på en och testa :)

//Jessie

Anmäl
2019-08-07 19:11 #3 av: Zepp

Om jag säger som så.. om du bara använder det tillfälligtvis så kan du använda fibersirap eller vanlig sirap.

Misstänker starkt att fibersirap är antingen mer fruktos eller resistent stärkelse?

Troligen mest fruktos?

För resistent stärkelse brukar inte smaka sött!

Iallafall om det till stora delar handlar om fruktos så kan du byta ut vattnet mot ren alkohol, det är ungefär samma samma dåliga verkan på levern.

Hoppas du förstår att jag skämtar, men med  lite allvar?

Såå, för att jag vill visa att jag inte är helt tvär så skall du få en länk, till någon som är inne på LCHF och bakar o det värsta!

https://receptlchf.se/baka-med-lchf/102-2/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2019-08-08 02:05 #4 av: hemul

Annars kan du ju läsa vad de innehåller om du klickar på länkarna. Så slipper du misstänka alltså.Blinkar


Anmäl
2019-08-14 21:59 #5 av: Zepp

Du brukar ju ha rätt!

Iallafall så råkade jag klicka på länkarna, samt Googla lite till, blir fucking inte klokare för det!

"Isomaltooligosaccharide (IMO) is a mixture of short-chain carbohydrates which may have a digestion-resistant property."

"The term "oligosaccharide" encompasses carbohydrates that are larger than simple di- or tri-saccharides, but smaller than polysaccharides (greater than 10 units). Isomalto-oligosaccharides (IMO) are glucose oligomers with α-D-(1,6)-linkages, including isomaltose, panose, isomaltotriose, isomaltotetraose, isomaltopentaose, nigerosekojibiose, and higher branched oligosaccharides.[1] Depending on production method, the structure of the IMO molecules can vary significantly. While human intestinal enzymes readily digest α(1,4)-glycosidic bonds, longer change IMO (e.g. >= DP4) with α(1,6)-linkages are not easily hydrolyzed and exhibit a digestion-resistant property. Therefore, some IMO preparations are only partially digested in the upper gastrointestinal tract.

Isomalto-oligosaccharides are a normal part of the human diet and occur naturally in fermented foods, such as fermented sourdough breads and kimchi. The disaccharide isomaltose is also present in rice miso, soy sauce, and sake.[2][3][4] Isomaltose, one of the α(1,6)-linked disaccharide components of IMO, has been identified as a natural constituent of honey and although chemically related, it is not and IMO .[5] IMO is a sweet-tasting,"

https://en.wikipedia.org/wiki/Isomaltooligosaccharide

Iallafall varför då inte äta Kimchi  och andra naturligt fermenterade matprodukter?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.