Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster

LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Är trött på att tappa så långsamt i vikt!

2019-07-31 14:51 #0 av: Kiyona

Hejsan!

Jag har tidigare haft en lyckad viktminskning genom att byta om, byta upp mig till en lågkolhydratkost.

För att korta ner det hela så gick jag tillbaka till vanlig kost pga sambon, gick upp i vikt och vill nu bikta mig fri från mina synder....
Har 1 problem dock!
Bor sedan 4månader tillbaka på ett behandlings hem där mina möjligheter till en låg kolhydratkost är mindre sannolika om man inte lyckas hitta rätt råvaror med ett lågt gi.

Jag har inte tillgång till köket själv, men kanske kan fråga om lov till att få stå där och förbereda mat dagligen.
Men mest av allt hoppas jag kunna finna råvaror som ej nödvändigtvis behöver tillagas...men gärna går att äta på flera olika sätt, utan krångel.

Var ett tag sedan jag gick på LCHF sist, men tror jag har tänket kvar men hoppas på shäcka och enkla tips på hur jag enkelt kan konvertera om, ännu en gång!

Längd: 170cm.
Midjemått: 104cm
Höftmått: 125cm
NuvarandeVikt: 107.2kg
Målvikt: 75-80kg

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat!

Mvh//Andrea

Anmäl
2019-08-04 23:18 #1 av: hemul

Välkommen i klubben. De flesta tappar nog långsamt - men de blir inte poster boys and girls för LCHF.

Vet inte vad just du kan göra för att gå ner snabbare. Men GI - low carb handlar inte så mycket om GI, utan mer om mängden kolhydrater. Eftersom man äter väldigt lite kolhydrater så blir GI i princip ointressant.

Anmäl
2019-08-05 08:46 #2 av: Sindri

Be för det första att slippa gluten i all form; bröd, pasta, redda såser, pajer, panerad mat etc. Glutenfria alternativ är ofta inte så mycket bättre ur LCHF-synpunkt, så skippa det.

Skippa också charkuterier som korvar, skinkor, bacon etc om du inte vet att det är bra råvaror utan socker eller för mycket andra kolhydrater.
När det serveras så är kött, fågel och fisk, ta bara ovanjordsgrönsaker till, undvik dock tomater. Be att få en rejäl smörklick istället för potatis eller redd sås. (Poängtera att det skall vara smör - en del vet inte skillnad på smör och margarin)

Skippa efterrätterna och den mesta frukten. Meloner, ananas går bra.

Skaffa en burk kokosfett och ta rejält av det i kaffe eller te, det sätter igång förbränningen. Kokosfett behöver ju inte stå i kylen.

Istället för macka till frukost, bred rikligt med smör på ostskivor, lägg t ex gurka på, ev. också skinka och ät som det är. Finns det ägg så ät ett eller fler. Är de hårdkokta så mosa med smör och salt på tallrik.

Om du funkar på mejerier (obs att smör inte räknas dit) så undvik vanlig yoghurt och sån med smaksättning. Om inte hemmet kan skaffa turkisk yoghurt (10%) så be dem skaffa grädde (40%-ig) som du kan toppa med, eller crème fraiche. Skippa muslin i, använd nötter, pumpakärnor etc.
Jag vet inte riktigt vad du skall behöva laga själv, det funkar bra om man kan undvika vissa saker och komplettera med andra. Jag brukar åka på kursveckor på internat ibland och då gör jag såhär. Det har alltid funkat.

Kanske skulle du kunna göra "äggmjölk" om du får vara i köket. Smaksätt med t ex avocado, spenat, blåbärspulver mm.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.