Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer

LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Pancreatit

2019-07-19 07:08 #0 av: Lotofs

Låt oss säga att om man drabbas av akut/kronisk pancreatit, hur ska man äta då? LCHF med mycket fett borde väl utgå?

Anmäl
2019-07-19 07:16 #1 av: Wonnalesan

Jag fick inga råd om kost? Det enda de frågade var hur mycket jag drack, alkohol. Då jag inte dricker alls, kanske ett glas champagne vid bröllop men det är allt , så sade de inget mer. Jo överläkaren sade att hon inte visste alls varför jag fått en så svår inflammation i bukspottkörteln. Jag kan känna va det ibland och tror att man kan få kroniska besvär då den krånglat? Mvh/WLBlomma

Anmäl
2019-07-19 07:44 #2 av: Lotofs

Uppfattar att problem med bukspottkörteln innebär försämrad fettnedbrytning. Men det gör kanske inget, bara ge vitaminerna A och E?

Anmäl
2019-07-19 08:23 #3 av: hemul

Här https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=873 står det så här (och det gäller svårartade fall om jag förstår det rätt):

Restriktioner med glukos om patienten har högt blodsocker. Istället kan tillförseln av fett ökas, då det ej finns några hållpunkter för att fett har någon negativ effekt på pankreas. Dock bör fetthalten reduceras vid hyperlipidemi.

Första träffen om man googlar pankreatit + fett. Ler

Anmäl
2019-07-20 06:17 #4 av: Lotofs

Okej, hemul! Då kan det inte vara farligt rekommenders lchf tlll bekant 😀

Anmäl
2019-07-31 19:28 #5 av: Ary

Ett av bukspottkörtelns jobb är att bild enzymer för att bryta ner både fett, protein och kolhydrater i kosten:   lipaser, proteaser och amylaser. Först och främst hade jag som patient velat veta om det funkade som det skulle, för näringsupptagets skull. Det går att ta tillskott, troligen skriver läkare ut det om det finns behov. 

Skulle det finna en pankreasinsufficiens hade jag nog valt normalkost då det troligen skulle bli svårt att dosera ett lipastillskott.

Lite källor: 

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5927

https://ehdin.com/enzymers-lakande-effekt/

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.