Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Off topic - (OT) - Om sajten - Frågelåda - MinMat Hälsa Hälsovinster LCHF för nybörjare Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på osträtter och fett Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Mejerier

2019-05-26 11:31 #0 av: fiskenihavet

Det är blitt ganska "inne" att hata mejerier, alltså att utesluta de. Har nog blivit en självklarhet att göra det utan att man är helt klar över varför. Liksom en modegrej. Självklart har du en grupp som inte tål mejerier, tex pga laktos. Annars är det väl pga inflammation? Ökar all mejeri inflammations faran? Och så är det viktgruppen. Några går upp. Är det några andra orsaker? Att mjölk generellt är osunt?
Jag har uteslutit mjölkprodukter pga all of the above. Inte laktosen dock. Jag har fuskat med ost i några veckor och min hud mår helt fantastiskt av ostfrossa. Något i osten den craver? Eller har ost oförtjänt dåligt rykte?

Anmäl
2019-05-26 14:12 #1 av: Sindri

Laktos finns främst i mjölken, så man kan gott fortsätta med ost, smör och grädde, såvida man inte är superkänslig, då är det bara smör, eller helst ghee som man kan använda. Yoghurt har jag för mig är lite på gränsen. Jag blir fet av det trots att jag köper 10%-ig. Lösningen för mig har varit att köpa kefirgryn och göra kefir på den feta kokosmjölken (Santa Marias i lila tetra). Lite grädde i för att få den lite tjock.

City-Gross säljer getmjölk som jag också gör på ibland. Utomlands köper jag getyoghurt.

Men ost älskar jag och äter ibland mycket av. Ser till att det blir en del get- och fårost för att slippa lite laktos. Den där lilla getrullen från President är inte dum, låt den bara mogna ordentligt.
Att äta mycket ost tror jag är bra, vi behöver kalcium, men det måste matchas med magnesium så man inte får obalans.
De här gillar jag och tar till kvällen så jag inte får kramp i benen.
https://www.svenskhalsokost.se/great-earth-super-magnesium?da=14-100

Anmäl
2019-05-27 07:27 #2 av: fiskenihavet

Så ost är inte inflammasjons ökande? Inte ens på komjölk?

Anmäl
2019-05-27 08:55 #3 av: Sindri

Svaret är som så ofta; alla är olika. Det som funkar för en kanske inte funkar för en annan. Jag har inte riktigt koll på hur mycket laktos olika ostar innehåller. 
Ju fetare ost desto mindre borde det vara. 
Jag hittade ett tag en ost som innehöll 50% fett - det kan inte ha varit mycket laktos i den - och den var god den!

Anmäl
2019-05-27 11:20 #4 av: fiskenihavet

Så själva laktosen är det som evt ökar inflammation hos dem som inte tål laktos?

Anmäl
2019-05-27 11:22 #5 av: Sindri

Ja, det är socker - mjölksocker.

Anmäl
2019-05-31 15:12 #6 av: Margareta

Fast inte för mig.
Jag blir inflammerad av komjölksprotein. Kasein

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2019-05-31 21:37 #7 av: hemul

Och en del anser att fett är inflammerande, speciellt mättat sådant. Hur man vänder sig så har man ändan bak.


Anmäl
2019-06-01 07:00 #8 av: Mooniq

Jag har dragit ner på mejerier under många år och använder ett minimum. För några år sen läste jag en dansk forskarrapport som är en ögonöppnare, man kan köpa den som E-bok eller om så kan man kolla om man kan låna den via E-bibliotek. En rapport som är lättläst och som jag tycker många borde läsa. 

https://www.adlibris.com/se/e-bok/den-ohalsosamma-mjolken---resultat-fran-oberoende-forskning-9788799212712

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2019-06-01 17:07 #9 av: Margareta

Jag mäter mina inflammationsmarkörer regelbundet och de sjunker.
Jag har ingen mängd begränsning på mättat fett.
Använder lite kokosfett och stora mängder ghee (kokar smöret själv)
Tar omega-3 som tillskott ätervildfångad fisk
Använder inga andra oljor än lite kall olivolja ibland

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.