Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2409 ggr
Piesel
5/17/19, 8:53 AM

LCHf till katt

LCHf till katt eller låg kolhydrater finner utmärkt. Min gammal katt 14 år, blev friskare och smalare. Ledproblem försvann. Men det är jobbig ,jag lagar mat själv. Koka kokhöna ta bort ben och mixar allt. Lite kattvitamin, pulver man kann köpa när man laga kattmat själv. Han älskar det och är piggare.

Annons:
Sindri
5/17/19, 9:05 AM
#1

Härligt att höra om din katt. Det gäller oss alla. 🙂

MonicaLagerquist
5/17/19, 9:17 AM
#2

Varför kokar du köttet?

Stolt ägare till fem La permer

Sarah
5/17/19, 9:26 AM
#3

Läs på lite om Barf till katt… Maten ska inte vara uppvärmd, du ska inte ta bort benen, de behöver inälvor och taurin som finns i hjärta. Din katt kanske verkar må bra nu, men fortsätter du ge sådär kommer den bli sjuk. Torrfoder med spannmål är såklart inte bra till rovdjur, men bara kokta muskler är inte en bra kost.

kattöga
5/17/19, 9:30 AM
#4

Förtydligande till #3: Tillagat kött ska inte serveras med ben, d v s tillagade ben. Rått kött, däremot, kan serveras med ben, d v s råa ben. 
Ben som är tillagade på något sätt, kan vara livsfarliga att äta.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OlgaMaria
5/17/19, 9:53 AM
#5

Det finns ju bra foder att köpa också ifall du tycker det är jobbigt att hålla på själv. Mush.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

evabirgit
5/20/19, 7:42 AM
#6

men 'blötmat'  som finns att köpa i portionspåse/burk är väl tillagad, så det kan väl inte vara skadligt?

Annons:
MonicaLagerquist
5/20/19, 7:46 AM
#7

#6 nej den är inte skadlig men katter är gjorda för att äta rått kött så det är ju det bästa för de flesta katter,

Stolt ägare till fem La permer

CasaRamon
5/20/19, 8:33 AM
#8

Jag har haft katt i många år, tyvärr ingen nu. Men ingen av mina katter har velat äta rått kött, men däremot tillagat, och burkmat. Jag brukade koka hjärta som dom älskade. Som jag frös in i portioner. Min sista katt var en riktig jägare. Tog ofta möss som den åt upp hela, tyvärr tog den in några som hon ville att vi skulle få. Det var det enda råa kött den ville ha.

Siggebus
5/20/19, 11:39 AM
#9

Min katt älskar rått så jag varvar med Mjau burkmat som inte innehåller tillsatt socker eller spannmål och råfoder. Det kan vara Mush och/eller rå köttfärs när jag själv ska laga mat, råa kycklinghjärtan eller kycklingmage, råa kamben där han får slita i det råa köttet, senor, märg och brosk.

Siggebus
5/20/19, 11:43 AM
#10

#6 Många påsar och burkar innehåller socker och spannmål. Enligt mig är det för närvarande (och har varit länge) Mjau eller Bozita blötmat som är den allra bästa.
Mjau kör jag med eftersom den finns i de flesta vanliga affärer medan Bozita enbart finns i zooaffärerna (tror jag 😛)

Cim92
6/7/19, 5:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Min 13-åriga herre äter mush och mår alldeles prima på det! Han fick av logistiska skäl äta torrfoder större delen av förra året och han blev så fet 😮 Och hans bajs stank förfärligt. Efter ett tag på mush så blev han åter slank, pigg och med luktlös avföring. Han är väldigt pigg trots sin ändå relativt höga ålder, senast för två veckor sen såg jag honom bära på en mus så smidigheten och styrkan finns kvar. Mycket beror på hans kost, det är jag helt säker på =)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

gun92884
12/14/20, 2:58 PM
#12

Jag undrade också varför du kokar maten. Ben får inte vara kokta, då splittrar de sig. Jag har gett mina hundar och katter en helt rå diet, rått kött (med ben) och fisk i mer än 25 år. Råa grönsaker och bär eller frukt bara som godis. Min äldsta hund är nu på sitt 15e år och en är blir 8 i januari. Vår Callista lämnade oss för RB förra året, ett par veckor efter 14 födelsedagen. Alla 3 är Airedales och de lever sällan till den åldern nuförtiden med den industriella maten som många ger.

Zepp
12/14/20, 7:11 PM
#13

#0:
Katter är Carniovorer.. huvudföda smågnagare och småfågel.
Antagligen därför som vi domesticerat dem.. eller om det är de som domesticerat oss.. framförallt det om gnagare?
Mest troligt handlar det om symbios, dvs två arter som funnit att bägge tjänar på samarbete.. att leva i samma hushåll!
Iallafall som Carniovorer, består deras diet främst utav protein, men de behöver äta hela djur, för alla näringsämnen, ett exempel är Taurin, vilket finns i hjärtan.
De kan inte reglera sitt blodsocker som vi kan utan det sker främst via glukoneogenes av glukogena aminosyror.. dvs av protein.
Katter tål inte heller för mycket fisk med Omega 3, de har en rudimentär förmåga att bilda E-vitamin.
Iallafall.. LCHFs motsvarighet kallas ofta för BARF.
https://barf.ifokus.se/
Nu var det ett tiotals år sedan jag hade katter, de blev bara 18 respektive 20 år, jag bor på landet, de hade kattlucka, gick och kom som de ville.
I unga år åt de vad som helst, senare som pensionärer så åt de bara Mjau ur de stora burkarna och den skulle vara pinfärsk/nyöppnad!
Köpte jag något annat så slickade de bara i sig såsen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

BARF - Biologiskt Anpassad Rå Föda. BARF iFokus är forumet för dig som vill lära dig mer om att utfodra köttätare som hund, katt och iller på ett naturligt sätt.
Annons:
Upp till toppen
Annons: