Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4467 ggr
Vivisfaxarn
2019-05-16 16:31

Höga blodfetter

Idag hos doktorn fick vi total bakläxa för vårt sätt att behandla diabetes typ 2 med kost. Tokfel! För högt kolesterol, tokfel. Blodsocker 10, långtids 48. Min man får statiner, blodtryckssänkande och metformin. Måste vi?

Annons:
LenaK63
2019-05-16 22:57
#1

Läs Dietdoc och Uffe Ravnskog. Framför allt Lars Bern - 'Antropocene' och hans bok.  (ville inte säga det men men gör det ändå - byt läkare)

hemul
2019-05-17 02:17
#2

Men är HbA1c på 48 verkligen så dåligt?

Caeli
2019-05-17 09:52
#3

Tänkte detsamma som #2. Ett värde på 48 är väl istället väldigt bra?

Vivisfaxarn
2019-05-17 12:41
#4

Doktorn sa att visserligen går gränsen vid 46, men 48 är för högt! Jag har 31.

Sindri
2019-05-17 12:54
#5

Jag har haft totalkolesterol på mellan 9-10,4 i många år nu. Känner mig piggare, gladare och mer energisk än innan dess, är aldrig sjuk.
Vanliga läkare har väldigt dålig insikt om kost, metabolism etc. Statiner trodde jag knappt någon fick nuförtiden. Det är ju bevisat så många biverkningar.
LCHF brukar ju få ordning på blodtrycket.

Annons:
Vivisfaxarn
2019-05-17 15:11
#7

Jag har läst det mesta och delar ut Andreas bok till min omgivning. Har just köpt Lars Berns nya bok. Jag är helt övertygad om allt detta. ALLT. Jag tror t ex på att vi ska ha högre kolesterol när vi blir äldre. Det med lågt kolesterol dör tidigare. Problemet för oss är att min man har stora problem att röra sig och jag har äntligen fått honom till en doktor. Han uteslöt Parkinson, kollar nu om diabetesen har nåt med saken att göra. Vill ju ha en diagnos, så nu blir det svårt att inte göra som doktorn säger. Det är en läkare inom min mans privata sjukförsäkring inte vårdcentralen. Men jag har hamnat i beråd nu. Det är nåt vi måste bestämma själva, men era synpunkter är välkomna!

Margareta
2019-06-02 11:42
#8

#7 jag tänkte precis rekommendera Lars Berns nya bok, mm bra att du hittat den

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Zepp
2019-06-04 23:40
#9

Så här är det.. 48 tyder iallaffall på diabetes.. det är hur som helst bättre än 60  som tyder på skenande diabetes.

48 är rätt bra för någon som verkligen har diabetes hur som helst, själv hamnade jag på 32.

Bara som en jämförelse med någon som inte är diabetisk.

Oså kommer vi till kolesterol och APO-lipoproteiner, de är min akilleshäl, dvs de är för höga, dvs 8,7 och en apokvot som tenderar att hamna på 6.

Dvs på gränsen eller lite över.. tada jag är iallafall ingen diabetiker.. likt förbannat så lever jag med dåligt kolesterol.. finns nog goda skäl till det oxå, iallafall så mäste det inte hänga ihop med diabetes.

Utan det är mer som så att när man är diabetiker, så kajkar en massa andra värden oxå ur.. på grund av diabetesen.. speciellt om man inget gör åt den, typ ändrar iallafall kost.

Oså har cirka 90% av alla pensionärer på tok för högt kolesterol.. jämfört med nymönstrade 18 åringar och man har satt att diabetiker bör hålla ner kolesterolet till 5,0, sträva efter det iallafall!

Statistik och förbannad dikt, finns de LCHFande yngre personer som haft 25 i HBA1c, utan hypoglykemi, man kan lixom sällan få lägre värden iomed att kroppen hur som helst upprätthåller en normal glukoshalt.

Hur som helst inget inlägg utan Ivor Cummins!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cim92
2019-06-07 17:43
#10

Ni MÅSTE ingenting, läkaren kan inte tvinga någon att ta läkemedel. Hur mycket kolhydrater äts och vart kommer de ifrån? Hur mycket fett och protein? Hur mycket träning? Promenader räcker jättelångt, det är super för insulinkänsligheten.

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Upp till toppen
Annons: