Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 3229 ggr
kaisakavat
2019-05-13 13:45

Kokbok grönsaker

Hej!

Jag är gammal LCHF-are. Från att ha ätit strikt (under 15 gram kh/dygn, ofta lägre) under en 10-års period, så har jag sedan en tid börjat äta friare.  Det är svårare på ett sätt - att inte 'dras med' och börja äta dumheter, men enklare på annat vis, att hitta alternativ när man är ute på sociala tillställningar och allmänt. Och trevligt med variation. Äter ännu kött och annat animaliskt, men som mindre andel av totalkosten. Och definitivt fortfarande low carb. Mjöl = tvi vale! 🧟‍♂️

Framför allt äter jag betydligt mer grönsaker.  Mums.

Till saken: Jag har en vegetarisk kokbok som är trevlig o fin, men recepten är mer åt 'smårätter-hållet' än riktig grönsaksmatlagning. Söker en kokbok som lyfter grönsakerna MER.  

Närmare.. Jag pratar inte 'vegan'matlagning. Ska ju inte ersätta det animaliska proteinet. Bönor vill inte min mage ha - har verkligen försökt.  Inte heller nutidens trendiga 'fotoalbum' - s k kokböcker med femtioelva stora bilder på grönsaksträdgårdar och någons flätade korgar och nydrejade krukor.. eller sött fräkniga nylle med krans i håret.. Jag söker rejäla bra recept. Grytor, gratänger, varma sallader, etc.. 👍

Någon som har tips på kokbok av sådan typ, åt det hållet? 
(alternativt grönsaks-matlagande bloggare/receptsida)

Tack på förhand!

Annons:
Sarafiaklara
2019-05-13 14:05
#1

Har du kollat in ”Vår gröna kokbok”?

kaisakavat
2019-05-13 15:12
#2

Tack för förslag.

Det var ett tag sen och minns det var nåt jag tvekade på. Ska kolla in den igen, kanske den är ok.

Kimda
2019-05-13 16:33
kaisakavat
2019-05-13 22:30
#4

#3 Men TACK, låter ju jätteintressant! 👍 
 
Kom just på att jag gett boken 'Kött..' i samma serie till mina båda ungar i present, förut.

hemul
2019-05-14 01:44
#5

BÅDA böckerna låter intressanta!

Vivisfaxarn
2019-05-14 08:46
#6

Masesgårdens hälsohem har gett ut två kokböcker med laktovegetarisk mat. ”Snygga”, men inte fånigt snygga!

Annons:
kaisakavat
2019-05-14 09:41
#7

När det gäller Vår gröna kokbok.. Den ser bra ut, men egentligen gillar jag inte att de har gjort om dem. Jag har en gammal Vår kokbok och den har en annan uppbyggnad än den nya versionen. Samma med den 'gröna', moderniserad till det lite sämre. Men den verkar ändå rätt bra. Ska glutta i den igen, nästa gång jag ser den, finns ju på Coop bl a.

Lutar åt förslag nr 2, som start. Kanske köper jag även nr 1.. nån dag när jag känner mig rik. 😃 

# Ska kolla ditt tips också, tack! 🙂

Sarafiaklara
2019-05-14 12:10
#8

#7 Ja det kan ju vara värt att vänta till bokrean, många kokböcker brukar ju hamna på rean.

kaisakavat
2019-06-11 12:57
#9

Jag köpte boken som Kimda tipsade om i #3, hittade via bokbörsen något billigare inklusive frakt.  

Den är jättefin, toknöjd. Tackar igen för tips! :)

Upp till toppen
Annons: