Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg

Kokbok grönsaker

2019-05-13 13:45 #0 av: kaisakavat

Hej!

Jag är gammal LCHF-are. Från att ha ätit strikt (under 15 gram kh/dygn, ofta lägre) under en 10-års period, så har jag sedan en tid börjat äta friare.  Det är svårare på ett sätt - att inte 'dras med' och börja äta dumheter, men enklare på annat vis, att hitta alternativ när man är ute på sociala tillställningar och allmänt. Och trevligt med variation. Äter ännu kött och annat animaliskt, men som mindre andel av totalkosten. Och definitivt fortfarande low carb. Mjöl = tvi vale! Zombie

Framför allt äter jag betydligt mer grönsaker.  Mums.

Till saken: Jag har en vegetarisk kokbok som är trevlig o fin, men recepten är mer åt 'smårätter-hållet' än riktig grönsaksmatlagning. Söker en kokbok som lyfter grönsakerna MER.  

Närmare.. Jag pratar inte 'vegan'matlagning. Ska ju inte ersätta det animaliska proteinet. Bönor vill inte min mage ha - har verkligen försökt.  Inte heller nutidens trendiga 'fotoalbum' - s k kokböcker med femtioelva stora bilder på grönsaksträdgårdar och någons flätade korgar och nydrejade krukor.. eller sött fräkniga nylle med krans i håret.. Jag söker rejäla bra recept. Grytor, gratänger, varma sallader, etc.. Tummen upp

Någon som har tips på kokbok av sådan typ, åt det hållet? 
(alternativt grönsaks-matlagande bloggare/receptsida)

Tack på förhand! 

Anmäl
2019-05-13 14:05 #1 av: Sarafiaklara

Har du kollat in ”Vår gröna kokbok”?

Anmäl
2019-05-13 15:12 #2 av: kaisakavat

Tack för förslag.

Det var ett tag sen och minns det var nåt jag tvekade på. Ska kolla in den igen, kanske den är ok. 

Anmäl
2019-05-13 16:33 #3 av: Kimda

Denna har fått några priser.

https://www.bokus.com/bok/9789127131385/gront-valja-hantera-tillaga/

Anmäl
2019-05-13 22:30 #4 av: kaisakavat

#3 Men TACK, låter ju jätteintressant! Tummen upp 

Kom just på att jag gett boken 'Kött..' i samma serie till mina båda ungar i present, förut. 

Anmäl
2019-05-14 01:44 #5 av: hemul

BÅDA böckerna låter intressanta!

Anmäl
2019-05-14 08:46 #6 av: Vivisfaxarn

Masesgårdens hälsohem har gett ut två kokböcker med laktovegetarisk mat.
”Snygga”, men inte fånigt snygga!

Anmäl
2019-05-14 09:41 #7 av: kaisakavat

När det gäller Vår gröna kokbok.. Den ser bra ut, men egentligen gillar jag inte att de har gjort om dem. Jag har en gammal Vår kokbok och den har en annan uppbyggnad än den nya versionen. Samma med den 'gröna', moderniserad till det lite sämre. Men den verkar ändå rätt bra. Ska glutta i den igen, nästa gång jag ser den, finns ju på Coop bl a.

Lutar åt förslag nr 2, som start. Kanske köper jag även nr 1.. nån dag när jag känner mig rik. Skrattar 

# Ska kolla ditt tips också, tack! Glad

Anmäl
2019-05-14 12:10 #8 av: Sarafiaklara

#7 Ja det kan ju vara värt att vänta till bokrean, många kokböcker brukar ju hamna på rean.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.