Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 4193 ggr
Sindri
2019-05-10 21:10

Vattenkefir med sukrin?

Nu har jag trillat dit på vattenkefir. Kefirgrynen skall ju äta upp sockret, men jag undrar ändå om någon här gör sånt och har provat med sukrin?
Antar att det inte går, men vill bara kolla.

Annons:
fiskenihavet
2019-05-11 05:26
#1

Hur är tanken bakom detta? Hur är det tänkt att fungera?

Sindri
2019-05-11 13:19
#2

Menar du vad vattenkefir är?
Det är en fermenteringsprocess, som surkål ungefär. Man gör det på litet socker, vatten och speciella vattenkefirgryn. Kefirgrynen äter upp sockret så det smakar inte sött. Det är ännu ett sätt att få i sig probiotika. Du kanske skulle testa det? Finns en del att läsa på nätet samt beställa gryn om du vill prova.

LenaK63
2019-05-11 23:07
#3

Jag har i många år gjort Kombucha som ska vara bra för de goda tarmbakterierna. Kombucha lever på socker och te. Det är en svamp som jag köpt på nätet.  Den förökar sig så man kan odla till vänner. Jag använder grönt te och björkbladste. Det har (jag tror) hjälpt mig att bli av med artros i en tumme för ca 15 år sedan.  Sedan dess gör jag Kombucha regelbundet och dricker varje dag ett glas.

Sindri
2019-05-12 10:20
#4

Ja, kombuchasvamp skall jag också försöka skaffa.

Hur gör du björkbladstéet? Sjuder med vattnet eller häller över och låter dra?
Plockar du björkblad nu på våren och r´torkar för hela året?
Är det björkbladen eller själva kombuchan som hjälpt mot artrosen?
Jag har tumbasartros och håller den i schack med nyponpulver, men provar gärna andra varianter.

hemul
2019-05-12 12:40
#5

Det tror jag inte funkar. Sukrin jäser väl inte. Måste ju ha nån mat till kulturen.

Sindri
2019-05-12 15:18
#6

Ja, tänkte nog det.

Annons:
hemul
2019-05-12 21:03
#7

Använde ju sötströ att söta ingefärsdrickan med. Hade det jäst hade flaskorna sprängts vid det här laget. 😂

LenaK63
2019-05-12 22:27
#8

#4 Sindri  Jag har köpt svampen på nätet. När man köper svampen får man med beskrivning och den första ansatsen att börja. 

Björkbladsteet har jag också köpt på nätet men de första gångerna på "reformhaus" dvs hälsokost. Klart kan man plocka björkblad och torka. Det är naturligtvis det bästa.

Kokar upp vattnet, stänger av häller i  grönt te (min favo är Gun Powder) och björkbladsteet och låter det dra 15 min. 

Jag kan inte riktigt säga om det är Kombuchan i sig eller björkbladen som hjälpte min tumme. Att jag prövade med björkblad var för att jag lyssnade på en "Örthäxa" på TV här i Tyskland som sa att när våren kommer ska man tappa sav ur björk och dricka ett snapsglas varje dag för att kurera artros. Vi hade inga björkar på tomten så te kanske går bra tänkte jag.

Det som jag gillar med Kombuchasvampen är att man kan förvara den länge i kylskåpet när man åker bort. Den ska bara stå i drickfärdiga saften.

Sindri
2019-05-13 11:34
#9

Oj, vi har ju både gott om björk och gott om artros. Kanske man skulle prova sav. Det känns lite hjärtlöst mot björken bara. 
men jag googlade på björkbladste och hittade bl a detta:
https://kurera.se/mias-mat-och-bakblogg/2013/05/21/bjorkblad-for-bade-invartes-och-utvartes-bruk/

Det skall i alla fall testas.

LenaK63
2019-05-13 11:39
#10

Enligt "Örthäxan" ska det inte göra ngt om man tappar björken på sav. Men kanske man ska googla på det.

Sindri
2019-05-13 13:19
#11

Jag har läst om det förut, men det känns ändå lite…. Man skall nog vet exakt vad man gör så man inte skadar trädet. 
Men jag börjar med björkblad.

Upp till toppen
Annons: