Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 4337 ggr
Eruts
4/12/19, 10:41 AM

Frisk av mat?

Någon som vet hur det gått för Mats Lindgren " Frisk av mat bloggen"?

Han fick visst diabetes av äta lågkolhydratkost i flera år?

Annons:
fiskenihavet
4/12/19, 11:56 AM
#1

Tror att han var sjuk i diabetes innan han upptäckte LCHF.

Siggebus
4/12/19, 12:39 PM
#2

Njaaaa, han hade ju diabetes typ 2 sedan innan och beskrev hur han efter 6 månader på lchf kunde lägga sina mediciner på hyllan.

adelai
4/12/19, 1:39 PM
#3

#0 av: Eruts  Varför frågar du här, när du kan läsa M.L:s egen beskrivning av situationen i hans blog?

Eruts
4/13/19, 6:39 PM
#4

adelai Han har inte skrivit på sin blogg sen i januari så man undrar hur det gått för honom? Han skulle försöka med extrem lchf kost för att  bota sin diabetes.

adelai
4/13/19, 8:35 PM
#5

Eruts. Då förvånar det mej att du tror att han fått diabetes igen av lågkolydratkost. Han skriver ju i januari att han ökat avsevärt på kolhydraterna och tror att hans diabetes därför kom tillbsaka. När han igen började med striktare LCHF har han blivit bättre i många avseenden. Han rapporterar säkert när han känner för det.

Siggebus
4/15/19, 1:00 PM
#6

Det är ju så att man faktiskt inte blir botad från diabetes typ två vid lågkolhydratskost utan man blir väl vad man kan kalla "symtomfri" eftersom man tar bort eller minskar drastiskt på det som ställer till det…dvs sockret.
En jag känner som också kunde lägga av med medicineringen säger att hon fortfarande är diabetiker men utan symtom. Om hon återgår till den belastande kosten så återkommer symtomen och det var väl det som kanske hände med M.L

Annons:
adelai
4/15/19, 2:04 PM
#7

Ja, Siggebus, det där känner väl de flesta till i LCHF-kretsarna.

hemul
4/16/19, 1:13 AM
#8

Det undrar jag om de gör. Det låter då inte så.

Siggebus
4/17/19, 5:57 AM
#9

#7
Njaaaa…gör de? Jag gör det och säkert många med mig men då har jag ätit lchf sedan slutet på 2009 och lusläste allt som handlade om ämnet och lärde mig massor av andra som delade med sig av sina erfarenheter. Men i början kunde jag inte speciellt mycket utan lärde mig efterhand.
De som är nya på detta har kanske inte kommit så långt ännu 🤔

fiskenihavet
4/17/19, 5:36 PM
#10

Jag tror heller inte att det nödvändigtvis är så många som känner till det. Jag vet om det, men det är säkert många som inte känner någon med diabetesproblematik, så varför skulle de ha satt sig in i saken? Och i tillegg är nog många "järntvättade" av icke-lågkolhydrat-ätare som matar på med myter om att det är farligt att äta low carb. Pratade med en "hälsoguru" som sa precis detta.

Margareta
4/17/19, 9:08 PM
#11

Jag testar kolhydrater ibland av olika skäl och då rasar jag direkt iväg och får diabeteshöga glukosvärden. Det är bara att inse att den här kosthållningen är livslång om man vill hålla sig medicinfri.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskenihavet
4/18/19, 12:23 AM
#12

#11, du är diabetiker? Får jag fråga hur mycket kolhydrater du äter per dygn?

Margareta
4/18/19, 7:13 PM
#13

Jag har varit pre-diabetiker (typ2) sen 1993 och då sa en överläkare till mig att om jag fortsätter hålla kolhydratintaget lågt skjuter jag diabetesdebuten framför mig och det håller jag på med ännu 26 år senare. Jag äter från 0 kh per dag och uppåt. Inget förbestämt i exakt antal, mer i typ av mat jag äter eftersom jag inte räknar alls. Jag ”vet” vad det mesta innehåller. Idag tex åt jag mörk choklad ca 40g och det är väl ca 20g kh gissar jag. I övrigt har jag bara ätit fett kött dvs 0. Det är ovanligt för att vara jag, men det blev så på stan. Dålig planering

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
fiskenihavet
4/18/19, 7:52 PM
#14

Ursäkta om jag kapar tråden lite, men det du skriver Margareta är intressant. Då äter du, om än inte alltid, carnivor? Hur är din energinivå?

Margareta
4/18/19, 10:59 PM
#15

#14 alldeles utmärkt. Åt carnivorehållet men inte renodlat. Jag har testat vad jag tål och låter bli det jag inte tål. Största överraskningen var ägg. Det slutade jag med för snart två år sen. Komjölk ät inget jag mår bra av men get- och fårmjölk funkar

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Zepp
4/21/19, 5:35 PM
#16

Mm oxå intresserad hur det gått för vissa!

Iallafall så Googlade jag Mats Lindgren/Fet Hälsa.

"Först måste jag be alla mina läsare om ursäkt för att jag inte skrivit på bloggen på länge. Det finns en anledning till detta. På ett rutinbesök till vårdcentralen, för några månader sedan, visade det sig att jag hade ett mycket högt blodsockervärde, 18. Det är fullt utvecklad diabetes. Jag blev naturligtvis chockad eftersom jag själv tycker att jag varit noga med att äta LCHF, ketogen kost. Det visade sig vid prover att min bukspottkörtel knappt inte fungerade alls.

Min bukspottkörtel hade så dålig funktion att maten jag åt gick rätt igenom kroppen utan att bearbetas av bukspottkörteln. Jag förlorade i vikt trots att jag åt stora mängder mat. Mycket märkligt."

https://fethalsa.wordpress.com/

Iövrigt var det länge sedan man såg något utav "noll kolhydrater" Mats Forsenberg?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
4/21/19, 6:52 PM
#17

Ja, undrar vad det kan bero på. Men, menar iaf att Lindgren skrev att kolhydraterna hade skenat iväg. Då är det nog inte så konstigt att blodsockervärdet går upp på en diabetiker. Men hur det påverkar bukspottkörteln på det sättet han beskriver, det kan man ju fråga sig.

hemul
4/22/19, 12:00 AM
#18

Bookia, en rätt ung tjej som var aktiv förut fick diabetes på LCHF, utan att ha haft det förut alltså. Hon körde rätt strikt. Tyvärr försvann hon strax efter, så ingen aning om hur det gått för henne.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,384.msg26190.html#msg26190

Det finns fler, men jag minns inte vilka.

Margareta
4/22/19, 1:46 PM
#19

Mats skriver i länken Zepp la in att det blivit för mycket vin. Det är en orsak som kan leda till att insulinproduktionen avstannar om jag förstått allt rätt

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskenihavet
4/22/19, 2:23 PM
#20

Hur hög kolhydratsnivå måste till för att det ska ske?

Annons:
Margareta
4/22/19, 3:43 PM
#21

#20 jag tror inte det finns sådana säkra siffror eftersom varje människa är unik och mänga faktorer spelar in

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskenihavet
4/22/19, 3:54 PM
#22

Ja, det tror jag också. Men undrade bara om det fanns någon typ av tumregel. Jag har många diabetiker i familjen. Varav en person som var tvungen att amputera ett ben. Så detta "osäkra", kolhydrater eller inte kolhydrater, blir väldigt obehagligt.

Margareta
4/25/19, 10:14 AM
#23

Över 7 i fasteblodsocker tas man in för diabetesutredning. Sen finns det ju högre värden för andra insatser typ medicinering av Metformin eller insulin.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Zepp
4/25/19, 10:50 PM
#24

Ja altså, den som är frisk har många önskningar, men den som är sjuk har bara en!

Iallafall, det där med vin kan jag nog erkänna..dvs jag är glad i vin.. iallafall så har jag aldrig varit diabetiker som Mats.

Så jag har köpt mig en motorcykel, dvs jag närmar mig min pensionering och det är en sak att dricka vin på helger när man jobbar, men det går lixom inte att dricka vin sju dar i veckan, då får man skaffa sig en annan hobby!

Iallafall, tveksam till att det var vinet i Mats fall.. isåfall får det vara väldans mycket vin 7 dar i veckan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
4/26/19, 8:17 AM
#25

Var vel både vin och frukt mm? Blir kanske mycket, sammanlagt, om du i utgångspunkten är diabetiker? Och över tid? Jag är inte diabetiker, men märker skillnad mellan väldigt strikt LCHF och på små mängder kolisar.

Upp till toppen
Annons: