Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 4004 ggr
Katti
4/8/19, 11:16 AM

Vad har ni alltid hemma?

Vad anser ni som basvaror i en LCHF-kost? Jag är gammal LCHFare i förskringringen 😇, som nu har fått med min man (som inte fanns med under min LCHF-tid), på tåget. Det är han som lagar maten, men jag som handlar. Så nu gäller det att jag köper hem bra saker så att han tycker att det här är kul och blir gott! 

Han är typ 1-diabetiker, så vi kommer inte satsa på att nolla kolisarna. Ett begränsat intag av kolhydrater är ok, men maten ska styras upp ordentligt!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Sindri
4/8/19, 3:56 PM
#1

Smör, ägg, grädde, kokosfett, nötter, pumpakärnor, kokoschips, vitkål (rödkål, spetskål), rotfrukter, sötpotatis, kokosmjölk (den feta från Santa Maria), krossade tomater, soya (fermenterad), olivolja, balsamvinäger, crème fraiche och kefir (gör egen),  torkad svamp, kryddor och örter. Psyllium, olika mjölsorter som teff, bovete, kokosmjöl.

I frysen finns alltid köttfärs (kan varieras i det oändliga), lite fiskbitar till en soppa, spenat, grönkål, blomkål,  hackad paprika från när det var x-pris, med lite tur  olika  buljonger, örter från sommarens skörd, frukt och bär.

Bra att du tänker på handlingen - jag brukar säga att bra matvanor börjar alltid i affären. Köper man bara hem nyttiga varor blir det ju nyttig mat. 👍

Du kan ju tipsa din man om alla underbara recept som finns på Diet Doctor. Det bara vattnas……

Zepp
4/8/19, 8:37 PM
#2

Kött, fisk, fågel, ägg, smör cocosfett, olivolja, grönsaker, några rotfrukter, några frukter, lite bär!

Iallafall grattis.. grejen är kanske att ni eventuellt kan äta lite olika?

Dvs han skall/bör ha samma intag av kolisar/protein varje dag.. han behöver inte nödvändigtvis inte vara jättestrikt.. grejen är att det skall vara samma varje dag!

Osådåså.. varför det, då går jag snabbt över till fördelen med LCHF för typ 1 diabetiker.. hela grejen handlar om att ju färre kolisar ju färre feldoseringar av insulin.

Dvs samma mängd varje dag.. likaså protein, för bra dos insulin utan varken hypoglykemi eller allt för höga ketonnivåer.

Iallafall så har jag läst här av LCHFande typ 1 diabetiker.. de tenderar att ta en viss dos insulin för varje gram kolisar samt en halv dos för proteinet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
4/8/19, 10:00 PM
#3

Vad sägs om det du har hemma nu minus mjöl, bröd, socker och eventuellt läsk och godis? 😉

Effie
4/10/19, 8:20 AM
#4

Det finns gamla trådar (sök på "ha hemma" så hittar du några). De kanske har något intressant.

Vad har jag hemma? Köttfärs, fryst kött och fisk av olika sorter, frysta och färska grönsaker (och lite rotfrukter), konserver (svamp, musslor, tomat, kokosmjölk och en massa annat).

Och förstås smör.

(plus tyvärr en väldig massa icke-lchf, eftersom jag inte kan övertyga min sambo om att han skulle må battre på lchf)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Regulus
4/20/19, 7:56 AM
#5

"Han är typ 1-diabetiker, så vi kommer inte satsa på att nolla kolisarna."

Den förstod inte jag. 🤫 Vet att det finns många typ 1:or som nollar intag av kolhydrater och även fastar. Förklara gärna. 🙂 

I vårt kylskåp finns alltid 40% grädde, dijonsenap, smör och ägg, oftast ost också. I frysen finns alltid naturbeteskött av olika slag. På kryddhyllan finns det mesta (dock inga färdigköpta kryddmixar).

Zepp
4/21/19, 4:08 PM
#6

Eh.. antar att jag inte behöver förklara skillnaden mellan typ1 och typ 2?

Hur som helst, typ 1 är sällan lidande utav hyperinsulinemi..  tvärt om de har problem med  att utsöndra insulin.

Därav kommer restriktionen av glukos/kolhydrater, fast på olika grund!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
4/22/19, 12:02 AM
#7

Är det en förklaring till varför han inte bör nolla kolisarna? 🤔

Zepp
4/25/19, 11:01 PM
#8

Förklaringen mellan typ 2 och typ 1 är att typ 2 lider utav hyperinsulinemi/insulinresistesn medans typ 1 har ingen eller svårt för att producera insulin.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
4/26/19, 1:50 AM
#9

Det har väl ingen frågat om? Regulus undrade varför han inte skulle nolla kolisarna p.g.a. att han har typ 1.

Zepp
5/1/19, 10:32 PM
#10

Han behöver som regel inte nolla kolisarna om han bara tillför adekvata mängder insulin via spruta eller pump.. typ normala insulinmängder!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
5/2/19, 1:55 AM
#11

Och 1 + 1 är 2. Vilket heller inte har någonting med frågeställningen att göra. 😂

Zepp
5/12/19, 4:14 PM
#12

Eh.. den fysikaliska och metabola skillnaden mellan typ 1 och typ 2!

Såå.. vi börjar från början.. 

Typ 2 producerar på tok för mycket insulin, oftast beroende på högt glukosintag i kombo med dåliga gener för en sådan kost! Typ Hyperinsulinemi!

https://annals.org/aim/article-abstract/704330/slow-glucose-removal-rate-hyperinsulinemia-precede-development-type-ii-diabetes

http://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/1/4.long

Typ 1 har misst förmågan att producera insulin.. däremot inte att använda glukos som energi.. dvs de  är inte insulinresistenta!

Oså till konsekvenserna utav Hyperinsulinemi, dvs man blir Insulinresistent, man kan fortfarande använda glukos som bränsle, grejen är att man som regel får en ökad fettlagring, blir allt mer glukosberoende, fetare.. till slut så får man diagnosen vuxendiabetes, dvs Typ 2, som numer sjunker i åldrarna, så numera debuterar vuxendiabets allt oftare i tonåren.

Oså till barndiabetes, dvs typ 1, det handlar om att man mister förmågan att bilda insulin, det är ofta genetiskt och/eller autoimunt.. iallafall så vissar det sig att ungdomsdiabetes är vanligare hos de som är äldre, typ farmor/farfar!

https://www.diabetesportalen.lu.se/article/gammelmormor-far-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-ratt-diagnos

Oså då till typ 1 och kolhydrater, dvs den största finessen ligger i att äta rätt lite, samma mängd varje dag för att ta rätt dos Insulin, dvs ju fääre, dock sällan minimalt ger att det blir färre feldoseringar av insulin!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Katti
5/13/19, 9:14 AM
#13

Vilket pekar på något som jag har tänkt på länge. Varför i allsin dar ger man två sjukdomar som man får av helt olika orsaker, som beter sig olika och som behandlas olika samma namn? Kan ingen bara ge diabetes typ 2 ett alldeles eget namn, så att folk i allmänhet fattar att det är två olika sjukdomar?!!!

Sockersjuka hade varit passande, men det hade ju bara gjort förvirringen ännu mer total tyvärr 🤔.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Sindri
5/13/19, 11:35 AM
#14

Nej, det tycker inte jag. Det hette ju sockersjuka förut och var väldigt beskrivande; man blir sjuk av socker helt enkelt.

Katti
5/15/19, 4:34 PM
#15

Fast det var ju typ ett som hette sockersjuka då. På den tiden fanns knappt typ 2! Så att döpa typ 2 till sockersjuka nu skulle ju mer skapa förvirring än bidra till ording och reda!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sindri
5/15/19, 4:56 PM
#16

Åh, det visste jag inte.  Trodde det var sockersjuka som sockersjuka. Sedan kom diabetes, sedan typ 1 och typ 2?

LenaK63
5/15/19, 9:53 PM
#17

En väninna jag har, hennes pappa fick sockersjuka vid slutet på 1940-talet  då  ca 33 år gammal och då kallades det Sockersjuka. Hennes mamma fick väga maten han skulle ha och på bestämda tider skulla han äta. Detta var alltså Diabetes 1. Jag hade en klasskamrat som också hade sockersjuka. Detta var på -50-talet.

Diabetes 2-uttrycket måste ha kommit senare förmodligen med allt socker som började konsumeras och folk fick en smygande sockersjuka.

hemul
5/16/19, 9:52 PM
#18

Det kände inte jag heller till, att typ 2 aldrig kallades sockersjuka!

LenaK63
5/16/19, 10:50 PM
#19

Jag vet ju inte heller exakt eftersom för oss på den tiden var sockersjuka ett begrepp. Alltid med sprutor och exakta mattider.  När 2:an kom har jag ingen aning om.

Sindri
5/16/19, 10:55 PM
#20

Men är inte typ 1 nåt som man i princip föds med? Typ 2 är förvärvad? Det har jag alltid trott.

Annons:
LenaK63
5/16/19, 11:04 PM
#21

Du har nog rätt Sindri. Inte förrän LCHF kom in i vår värld för ca 12 år sen blev  Typ 2 ett begrepp för mig. Då började jag läsa mer om vad som var riktigt bra för vår hälsa. Hade väl alltid trott på livsmedelsverkets och dess likars råd.

hemul
5/17/19, 6:21 PM
#22

#20 Jo. Det kallades ju ett dag barn- och ungdomsdiabetes (tror jag det var) respektive ålderdiabetes. Man fick alltså inte typ 2 förrän på ålderns höst.

Katti
5/18/19, 9:38 PM
#23

Jag kan uppdatera lite och säga att LCHFandet går bra här! Vi var på kyssningen och fick en massa bra input, vilket ju var bra för motivationen. Maken är mer ambitiös än jag trodde och har fixat uteluncher mm rikigt bra! Tyvärr har han varit sjuk nästan ett par veckor nu, så matlagning har det blivit lite sisådär med. Ikväll gjorde jag en rättikagratäng som vi inte har smakat än. Men doften bådar gott! Igår åt vi lövbiff med vitlökssmör och två olika stekta "röror" med bl a svamp, lök, zuccini, paprika och bacon.

Han har gått ner närmare 5 kg, men lite beror nog på att han har varit sjuk också. En annan positiv effekt är att blodsockerdipparna verkar vara mindre markanta. Förhoppningsvis blir den biten ännu bättre med tiden, när han lär sig hur mycket (lite!) insulin han behöver.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Margareta
5/23/19, 12:24 AM
#24

Det låter lovande. Kul att ni gillade kryssningen. Alltid svårt att sätta ihop ett program som passar så många.👍🏻

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Zepp
6/4/19, 10:14 PM
#25

Diabeties Mellitus är en god gammal indikation.. tror den härhör från de gamla Grekerna faktisk?

På den tiden fick läkaren stoppa ner fingret i ett urinprov och smaka om det var sött.

Har för mig att Mellitus har något med honung att göra, dvs om det fanns en bismak av sött så var det Diabetes mellitus.

Senare,. dvs nästan i modern tid kom man på att det finns minst två olika orsaker, så då delade man upp det i typ 1 och 2, dvs typ 1 var ungdomsdiabetes och typ 2 åldersdiabetes.

Oså har tiderna gått vidare.. man har betydligt bättre statistik i dag, dvs oså har livstil och annat ändrats under tiden, typ 1 ses mest hos 'äldre, typå 2 hoss yngre.

Dvs hör och häpna--förr i tiden var det knapt om mat, i princip gjorde alla av med det de åt genom hårt arbete.. så det var i princip bara de som hade taskiga gener eller råkade ut för något autoimunt som fick diabetes typ 1, då skedde det inte alltid men oftare i barnaåren, medna typ 2 då oftast debuterade i hög ålder bland de som var mer besuttna/hade råd att köpa socker och sådant.

Dvs det var på den tiden socker var en lyxvara, endast för de mäst välbestäldda

Sedan dess har hela världen vänts upp o ner, socker är något av det billigaste som finns.. och alla matvaror innehåller förutom all den stärkelsen från förr även kopiösa mängder socker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: