Annons:
Etiketthälsa
Läst 3803 ggr
fiskenihavet
3/5/19, 6:27 PM

Min tanke om...

…det hyggliga temat fettdiarré är att man inte tar upp nog fett iom att det kommer ut igen. Jag äter, i utgångspunkt, för lite fett men upplever fettdiarré oavsett. Det jag undrar över är om kroppen kan ta upp fett (en viss procent hit eller dit) när man har fettdiarré, eller om allt fett (pr default) kommer ut. Och: Det bästa är väl att äta fet mat när man först äter (för att tex vara i ketos och upprätthålla ett jämnt blodsocker), men är det sämre att äta fettet mellan måltiderna (iom att jag annars får fettdiarré)?

Annons:
Zepp
3/7/19, 8:24 PM
#1

Det är väldigt olika och om man har de besvären du beskriver så bör det i förstone undersökas av läkare.

Läkare kallar det för Steatorre!

"Steatorré eller stearré,[1] av grekiskans στέαρ, "fast fett", "talg", och ῥοία, "flöde", avser fettrik avföring beroende på malabsorptioneller maldigestion. Malabsorption beror på undermåligt upptag av fett i födan (till exempel vid celiaki då tunntarmen är skadad) medan maldigestion innebär nedsatt nedbrytning av fett i födan (till exempel vid bukspottkörtelsjukdom) med medföljande malabsorption.

Steatorré kan misstänkas om faeces är gråaktig i färgen, glansig och lämnar en fet hinna på handskarna vid undersökning.

Dåligt upptag av fett innebär att de fettlösliga vitaminerna (A, D, E och K) inte heller tas upp i normal mängd, och risk för bristsjukdomar föreligger således.

Omkring 45 procent av personer med aktiv giftstruma har steatorré. Steatorré vid sjukdomar i bukspottkörteln och vid malabsorption är förknippat med viktminskning, vilket dock inte är fallet vid giftstruma."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Steatorr%C3%A9

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
3/8/19, 12:35 AM
#2

Har varit till läkare. Har tagit tester. Ingen sjukdom, ingenting är fel. Jag tar upp vitaminer/mineraler. Men oavsett konstant lös avföring när jag äter fett. Konstigt.

fiskenihavet
3/8/19, 8:41 PM
#3

Det var lite därför jag undrade om det har något att säga om man tar fettet till måltiden eller mellan? Då faller man väl ut av ketos, och blodsockret påverkas väl negativt?

hemul
3/9/19, 2:29 AM
#4

Ketosen behöver du inte oroa dig för så länge du äter lite kolhydrater.

Hanveden
3/9/19, 8:34 PM
#5

Jag tar dessa i någon vecka då och då för att "sätta ihop magen"…

Bild på ProbiMage 80 kapslar

mLCHFh 😎 .

fiskenihavet
3/9/19, 10:00 PM
#6

Tack för tipset. Jag tänkte köpa en ny runde m probiotika. Jag känner ingen skillnad med eller utan, men hoppas ju att det kan göra något gott iaf. :)

Annons:
fiskenihavet
3/9/19, 10:04 PM
#7

Jag bara tycker att det är så otroligt konstigt att jag inte upplever det energipåslaget många säger kommer med LCHF. Jag är så trött att jag nästan inte kan stå på benen. Läkaren säger att det inte är nått fel, så hjälp får jag ju inte. Han säger oxå att fett inte ger energi och att jag äter för like kolhydrater.

Upp till toppen
Annons: