Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3891 ggr
fiskenihavet
2019-02-22 20:56

Gifter i mat

Plast i fisk, miljögifter i fisk, soja och annan skit i djurfoder, fästingviruset TBE I obehandlad komjölk (Norge), besprutade grönsaker, etc, etc. Det är inte lätt att äta sunt nu för tiden. Önskar att jag bodde i närheten av en bondgård där djuren fick äta gräs, och som man kunde beställa direkt från, men det gör jag ju inte. Äta bör man annars dör man, äta gör man och giftcocktail blö'r man

Annons:
Morphalum
2019-02-22 21:21
#1

Jag har alltid vart av uppfattningen att ju lägre ner i näringskedjan en äter desto mindre lagrade gifter finns. Om nötkreatur äter skitfoder med massa gifter i så ackumuleras gifter i köttet som vi sedan äter. 

Att välja mat som är så oprocesserad och har gått igenom så korta kedjor som möjligt känns som det borde minska mängden gift.  Då menar jag veganskt, eller raw t.ex.

Jag kan ha fel, men det är så jag lärt mig.

hemul
2019-02-22 23:32
#2

Det är ju delvis sant. Många gifter anrikas. Men tänk också på att även att man måste äta mer av vegetabilier, så man kan inte jämföra per kilo.

Hur som äter ju de flesta animaliskt här, så man får göra så gott man kan och har råd med.

Morphalum
2019-02-23 14:38
#3

#2 Jag förstår, ja men bekräftelse i viss mån där då, jag är på alla sätt lekman när det handlar om kemi, biologi. 

Är det verkligen same same då och helt ojämförbart? Om man tar med i beräkningen mängden vegetabilier som går åt i produktionen av kött.

Absolut, ekonomi glömmer man ofta i diskussionen.

hemul
2019-02-23 16:25
#4

Nej, det skiftar säkert. Men ett kg kött lever man ju på betydligt längre än ett kilo grönsaker, så man kan inte jämföra rakt av. Gifterna samlas fr.a. i fettet, så vill man komma billigt undan skulle man kunna köpa vanligt, magert kött och komplettera med talg från ekologiska, gräsbetade djur. Inte så kul, men teoretiskt möjligt.

fiskenihavet
2019-02-25 01:25
#5

Magert kött är väl heller inte att föredra, det är ju en orsak till att det är många som inte äter kyckling tex

hemul
2019-02-25 01:27
#6

Hur menar du?

Annons:
Zepp
2019-02-27 00:24
#7

Jag tror att fisken menar att om man i stället struntar i en massa procesststeg och i stället äter typ vildlevande fisk samt gräsbetat kött så får man i sig de fetter man behöver?

Till skillnad kanske från industriellt uppfödd kyckling?

Det finns säkert bra kyckling oxå?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2019-02-27 03:52
#8

Nu syftade ju ju på inlägget ovan mitt, #5. Det var det jag inte forstod.

Zepp
2019-02-28 20:51
#9

Prexis det var det inlägget jag främst fokuserade på!

Oandrsidan så om jag förstår någgot som helst så  bor du i Norge med en himla stor export av fisk till iallafall EU.. kan du inte kapa till dig en del?

Dvs skit i kyckling om den inte är ekologisk.. ni exporterar för sjutton en massa torsk och annan vildlevande fisk till resten av världen.. köp denna innan den blir exporterad!

Du kan i värsta fall få betala  världsmarknadspris!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2019-02-28 22:15
#10

Joda, men Norge är xperter på odlad fisk. Och så är det mycket skriverier om giftmängden och plastparticklar i vildfångad fisk. What to do?

Zepp
2019-03-03 22:49
#11

I  Norge så odlar man främst laxfiskar vad jag begriper?

Resten fiskar de från Atlanten?

Och giftmängderna,, tror jag handlar om laxfiskar från Östersjön, sådana behöver du inte alls köpa.

Gäller för övrigt även sill/ som fångas ovanför Kalmar, då byter den namn och heter på Svenska Strömming, den är förbjuden som människoföda inom hela EU samt associcerade länder.. förutom i Sverige, där den bara är förbjuden som djurfoder!

Dvs vi får äta hur mycket strömming vi vill men det är staffbart att ge det till våra katter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2019-03-04 08:27
#12

Nej. Det är bara lite andra gifter i den odlade laxen.

http://www.google.com/search?q=norwegian+salmon+health

Zepp
2019-03-07 20:27
#13

Prexis.. man får bara välja vilka gifter man vill inmundiga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2019-03-10 02:59
#14

Fast det var väl inte prexis det du sa.

Zepp
2019-03-10 15:49
#15

Mnja.. matar man odlad lax med skitmat så får man oxå skitlax.. leta efter ekologisk lax eller rättare sagt iallafall om man bor i Norge köp vildfångad fisk från Atlanten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: