Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2923 ggr
fiskenihavet
2/11/19, 11:58 PM

Lågt blodsocker

Är det skadligt att ha lågt blodsocker? Jag får lågt blodsocker varje dag. I stort sett till alla måltider. Iaf till de måltider som jag tillför xtra fett. Det känns liksom som om jag har druckit alkohol. Det är det bästa sättet att beskriva det. Det känns inte som att vara full, men som när du når gränsen av att precis ha druckit ett glas för många. Det kan ju omöjligt vara bra…?

Annons:
Vixxen
2/12/19, 12:21 AM
#1

Nej, inte om du blir för låg. Då kan du hamna i koma och behöva läkarvård omgående. Har du kollat om du är diabetiker?

fiskenihavet
2/12/19, 12:30 AM
#2

Det var en stund sedan jag kollade, har diabetiker i familjen, men har alltid haft fina värden. Jag har alltid fått lågt blodsocker av för mycket fett i kombination med lite kolhydrater.

fiskenihavet
2/12/19, 1:39 AM
#3

Kan det inte bero på någonting annat än diabetes? Ingen andra som upplever lågt blodsocker utan att det är nått?

hemul
2/12/19, 7:27 AM
#4

Konstaterat lågt blodsocker? Eller är det bara det du tror att känslan beror på? Går det över om du äter något litet med kolhydrater, t.ex. tar en druvsockertablett, äter en banan eller dricker ett glas sockersötad saft?

fiskenihavet
2/12/19, 1:23 PM
#5

Ingenting konstaterat. Baserat på känslan. Har inte tagit kolhydrater ifm händelsen. Tar aldrig den typen av kolhydrater iom sockerberoende.

Gredelin
2/12/19, 2:04 PM
#6

Är du säker på att det är lågt blodsocker? För mig låter det som blodtrycksfall i samband med måltid. "Allt blod till matsmältningen" och inget blir över för att hålla blodtrycket på en bra nivå. Det är ganska vanligt.

Annons:
fiskenihavet
2/12/19, 2:07 PM
#7

#6, det kan det kanske vara? Men är det vanligt att få när fett tillsättes? Får det aldrig annars. Är det skadligt? Jag får nog ta att googla lite nu :)

Gredelin
2/12/19, 2:15 PM
#8

Lågt bltr är inte farligt men obehagligt framför allt vid bltr-fallen. Lågt blodsocker är inte heller farligt om du inte är diabetiker och tar tex insulin. Då kan det vara farligt.

Caeli
2/22/19, 9:12 PM
#9

Om det är lågt blodsocker som du känner av borde det kännas INNAN måltid, inte i samband eller efter måltid… Vid oupptäckt / obehandlad diabetes brukar blodsockret vara förhöjt. Det är ju insulinproduktionen som inte fungerar som den ska och då stiger värdena.

Sindri
2/22/19, 10:49 PM
#10

Är det när du reser dig efter måltiden som du känner av det? I så fall kan det mycket väl vara lågt Blodtryck. Jag har levt med det hela mitt liv och det är rätt obehagligt ibland. Det är svårt att stå i kö, vänta på grön gubbe etc.

fiskenihavet
2/23/19, 1:29 AM
#11

#9 helt enig med resonemanget där. Det kan helt enkelt inte vara lågt blodsocker. Jag känner av feeling efter måltid. #10 det kan lixom komma oavsett om jag sitter eller står, reser mig upp eller sätter mig ned. Jag har upplevt, tidigare, att få en "head rush" och liksom "vackla till" och se i gråtoner i nån sekund när en reser sig för fort, men detta kan liksom komma oavsett kroppsställning och rörelse. Blir "groggy", tung i kroppen, känns som om blodet lämnar huvudet, och jag ser i gråtoner. Sker ca 50% av gångerna jag äter, och alltid ifm måltider - om jag äter fett till.

fiskenihavet
2/23/19, 1:31 AM
#12

…och kan vara i +-5 min. Har inte tatt tiden, men det brukar hålla i sig.

Sindri
2/23/19, 9:42 AM
#13

Blodsockerfall hade jag ofta förr i tiden och det var inte som du beskriver. Mera som en svaghetskänsla i kroppen, man känner sig lite skakis, ibland lätt huvudvärk, svårt att tänka klart, svårt att läsa text, tappar humöret. Eftersom jag har lågt Blodtryck också så kan jag säga att det är skillnad på symptomen.

Gå och kolla upp ditt Blodtryck och försök reda ut vad dessa plötsliga blodtrycksfall beror på. För det mesta säger läkarna att lågt Blodtryck är en bra livförsäkring, men i ditt falla kan det vara något ytterligare.
Men lågt blodsocker tror jag inte på.

Annons:
hemul
2/23/19, 4:27 PM
#14

Du skulle t.o.m. kunna vara listig och ta med dig nåt fettigt och trycka i dig i väntrummet innan provet.

fiskenihavet
2/24/19, 1:17 AM
#15

Ja, det kan jag göra. Men lågt Blodtryck kan ju ytra sig på olika sätt. Jag hadde det ofta som barn, men aldrig m huvudvärk tex.

Sindri
2/24/19, 11:22 AM
#16

Huvudvärken har bara med blodsockerfall att göra om det är mitt inlägg du syftar på.

Upp till toppen
Annons: