Tvärt om.. Tryptofan är det som kan omvandlas via olika processer till Serotonin, dvs det är en aminosyra, de behöver inga som helst extra pottatisar då det snarare nedreglerar den insulinogena effekten från aminosyror per se!
" Kolhydrater stimulerar frisättningen, inte bildningen, av serotonin" Sic
Det där får du nog förklara får mig och dig själv oxå för den delen!
Aså det lilla jag lyckats läsa mig till så tarvar Tryptofan att resten av aminosyrorna, dvs de som skall in i proteinsyntesen är så fucking insulinogena att de sen lämnar tryptofan i blodet varvid det då har en möljighet att passera in genom blodhjärnbariären till hjärnan där de då senare via ytterligare ensymatiska processer omvandlas till serotonin?
Jag kan ha fel.. eventuellt kräver det tillskott av socker, chips eller cocacola, men jag tvivlar på det senare!
Gräver man bara lite djupare inom zoologin så är serotonin främst en markör för social status/gott habitat.. problemajset när man då försöker översätta detta faktiska tillstånd till Homo Sapiens är det kompliceras av en massa kultur.
Dvs enligt den gamla skolan så skall vi lida för att få en plats i himmelsriket, funkade som förklaring iallafall i några tusen år!
I den nya skolan så är man ingeting så då kan man lika gärna gå med i ett gäng samt sälja knark.. allt som ger högre status lär öka serotoninivån, så länge det varar!