Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 5783 ggr
fiskenihavet
2019-02-09 19:55

Serotonin

Någon som har erfarenhet av serotonin-tillskott? Finns ju en hel del på marknaden. Funkar de? Er det säkert att ta?

Annons:
Zepp
2019-02-10 16:13
#1

Ingen erfarenhet av serotonin-tillskott!

Iallafall så förefaller det som att det bildas naturligt utav Tryptofan i kosten, dvs det får man som regel i sig utifall man äter tillräckligt av animaliska livsmedel.

Oså kommer jag lite osökt in på hur serotonin verkar.. det verkar främst genom att öka självkänslan, dvs låga serotoninnivåer indikera bland lägre stående varelser att man bör byta habitat, bland högre stående varelser indikerar det främst social status.

Dvs serotonin indikerar till stora delar hur man mår iallafall om man är ett socialt djur typ människa!

Dvs hur man känner sig i förhållande till sin egen sociala kontext.

Iallafall så finns det SSRI, som tillfälligt höjer serotoninnivån, det har även biverkningar, typ ökad suicidrisk!

Dvs bor man i Norge/Sverige… så tillhör man de mest lyckligast lottade personerna i världen.. men man kan må skit för det, dvs det handlar om så mycket mer, tex hur man hur man lyckas få till ett bra liv/en bra samvaro med andra, i en väldans komplex miljö!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2019-02-10 16:46
#2

Jepp, eller så enkelt som om kroppen kan tillgodose maten man äter. Många som har ätit för mkt socker har gärna problem med upptag av tryptofan och därav omvandlingen till serotonin. Men då borde ju inte tillskott hjälpa heller egentligen.

fiskenihavet
2019-02-10 16:53
#3

#1 alltså, jag har inte problem med det sociala, ekonomi, utbildning/jobb, osv. För mig är det kosten. Sliter noe förfärligt med efterverkningar av att vara sockerberoende. Socker höjer tillfälligt serotonin-nivå för att så krascha. Kroppen stänger ofta av egen produktion när det tillförs utifrån. Nu äter jag inte skit längre och sliter med att få upp nivåerna av serotonin.

Zepp
2019-02-10 18:55
#4

Mnjaeä.. neeej!

Dvs sockerberoende handlar oftare om Dopamin än om Serotonin!

Iallafall om man är underklass  och mår skit så dras man mer mot sådant som höjer dopamin/ger tillfredställelse för stunden!

Till skillnad om man tillhör överklassen/den ledande eliten så dras man mer mot sådant som bekräftar och förstärker ens ego!

Såå.. du får lite bestämma dig för var du hör hemma?

Iallafall så om man fått för sig att man borde vara en del utav någon utav de kungliga familjerna/en del av den politiska eliten/en del av den finansiella eliten så bör man i förstone testa Kokain.. iomed att det verkar populärt där!

Har man väl testat detta på Karljohan/stureplan/ströget så är nästa grej att ens familj bör vara miljardärer, så de kan skicka en till en avänjningsklinik i Schweiz!

Inte nog med det, dvs jag tror att både du och jag fattar vad det handlar om att leva "Lavida Loca" på KarlJohan, Stureplan, Ströget, det är för eliten, de med rika föräldrar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2019-02-10 20:00
#5

Socker påverkar både serotonin och dopamin…

Zepp
2019-02-11 20:09
#6

Aså jag fick lite mardrömmar på  kvällen efter mitt förra inlägg.. jag hoppas/ber om att du  förstod att det var ett sätt att skämta till det hela/men ändå peka  på olika scenarion?

Alla macronutrienter samt kalorier påverkar dopamin och i viss utsträckning även Serotonin!

Vad jag vet så påverkar socker inte serotoninnivån på annat sätt än att det tillför kalorier?

Dvs Serotonin bildas av tryptofan, vilket är en aminosyra/dvs en del av animaliskt essentiellt protein i första hand!

Man kan även få det från vegetabiliska livsmedel, utan där handlar det mer om huruvida man äter tillräckligt.

Grejen är fortfarande att man bör få i sig tillräckligt med Tryptofan via kosten och det enklaste sättet är att äta animaliska livsmedel, dvs de består i princip av samma molekyler som vi själva/som vi själva behöver.

inte nog med det.. nu blir det klurigt, dvs dessa essentiella aminosyror är himla insulinogena, dvs de är mer insulinogena än snabba kolhydrater!

Iallafall soo nemas problemas, de är på det oxå extremt Glukagonutsöndrande!

"Glukagon har alltså en motsatt verkan till insulin. Sekretionen av glukagon (från α-celler) stimuleras inte bara av hypoglykemi (lågt blodsocker), utan också av ökad koncentration av aminosyror i blodet"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glukagon

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2019-02-11 21:23
#7

"Vad jag vet så påverkar socker inte serotoninnivån på annat sätt än att det tillför kalorier?"

Öh, jo. I högsta grad. Kolhydrater stimulerar serotoninfrisättning. Säkert en bidragande orsak till att en del blir sockerråttor. Men för mycket kolhydrater kan så att säga tömma  förråden och man får istället för låga serotoninnivåer. Som sockerråttan försöker höja genom att äta ännu mera socker o.s.v.

Zepp
2019-02-11 22:45
#8

Nu så blir jag ytterst konfunderad, dvs socker frisätter Serortonin via tillförsel av socker som i sin tur  tillför Tryptofan/alternativt omvandlar tryptofan via någon okänd ensymatisk påverkan i hjärnan?

Oså vill jag helst en förklaring till Serotoninfristättning, det är en grej jag lixom missat, förutom tillförsel av tryptofan samt hur en hög social status/med den följande ökade serotinnivåerna i hjärnan åstadkommer, dvs den sista lär fungerar lika som SSRI, dvs att bibehålla hyfsade niväer av serotonin i hjärnan?

Dvs litta oavsett tryptofan så lär hur som helst serotonin mest handla om självkänsla.

Och självkänsla lär i förstone  handla o.. tada sociala aceptans, hur man upplever att andra upplever en själv/hur man upplever att  andra uppskattar en själv!

Dvs ju mer uppskattad man är av omgivningen ju högre serotonin!

Dvs jag vågar sätta iallafall en krona på att det finns fucking ingen som helst koppling mellan hur mycket socker man drar i sig och sertoninnivåer.

Utan jag kan sätta ytterligare en krona på att det snarare handlar om Dopamin, som då kan behövas för att bedöva alla tillkortakommandena, när man inte får höga serotoninnåver via bekräftelse från andra?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2019-02-11 23:28
#9

Det är känt att kolhydrater, speciellt socker direkt påverkar serotoninnivåerna. Personer med låga serotoninnivåer har ofta sug efter kolhydratrik mat. Maten höjer tillfälligt serotoninnivåerna och får dig att må bättre. Men kort efteråt sjunker de drastiskt. Det blindas flera mottagare i hjärnan vilket skapar ett enda större problem iom att hjärnan minskar egen produktion grunnet tillgång på kolhydrater. Denna dramatiska minskning leder till dåsighet och nedstämdhet. När du slutar med socker är du i minus på serotoninskalan.

hemul
2019-02-12 07:24
#10

"Nu så blir jag ytterst konfunderad, dvs socker frisätter Serortonin via tillförsel av socker som i sin tur  tillför Tryptofan/alternativt omvandlar tryptofan via någon okänd ensymatisk påverkan i hjärnan?"

Vad säger du? Skulle socker tillföra tryptofan? Hur då?

Sarotonin, liksom andra transmittorsubstanser, lagras. Kolhydrater stimulerar frisättningen, inte bildningen, av sarotin. Som jag minns det ivf. Protein hämmar däremot frisättning, och redan väldigt lågt intag också. Så det verkar som protein och kolhydrater ihop liksom utgör någon slags styrsystem. Att folk som äter lowcarb inte blir deprimerade motsäger kanske detta, eller också funkar det annorlunda i frånvaro av höga halter kolhydrater. Betvivalar att man har någon koll på det.

RobinEH
2019-02-13 13:38
#11

Vad är ett serotonintillskott?

#9 Hur mäter man hur någon har låga nivåer serotonin i synapserna och vad är referensvärdet för vad som är normalt?

#10 Du har fel. Kolhydrater och protein utgör varken något direkt styrsystem för det centrala nervsystemet eller gör så som du beskriver. Kolhydrater antas tillåta tryptofan att korsa blod-hjärnbarriären genom att stimulera insulinfrisättning och därigenom minska mängden av flertalet andra aminosyror i blodet. Tryptofan är nämligen väldigt klen och feg och har svårt att ta sig över blod-hjärnbarriären när andra aminosyror är där och stör. Men lägg till lite protein i kosten och vips så gör du det mer trafikerat i blodet och klena och fega tryptofan gå in till hjärnan. Det handlar alltså inte om att kolhydrater stimulerar frisättning av serotonin, det handlar om att kolhydrater skulle stimulera frisättning av insulin som därigenom möjliggör för tryptofan att korsa över till hjärnan och omvandlas till serotonin i nerverna. Detta är ju dock en droppe i havet i relation till komplexiteten hos hjärnans neuronala aktivitet. Men folk som äter "lowcarb" blir deprimerade, eller så missförstår jag vad du vill få sagt med den kommentaren. Kroppen är mer än maten vi äter, allt är inte kolhydrater, protein och fett.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
2019-02-14 00:13
#12

Mm, hade förberett värsta svadan samt iallafall försvarat de flesta utav mina föregående påståenden.. men Robin förekom mig och det var väl rätt bra?

#9 näe,  det är inte alls känt att kolhydrater/socker påverkar serotoninivån, det är främst en missuppfattning, dvs aminosyror är fucking för det mesta mer insulinogena än vilken fucking kolhydrat som helst!

Dvs aminosyrorna som vi får i oss via kosten sköter till stora delar den delen själva.. utifall det skulle handla om Insulinrespons och behov!

Dvs så länge man inte strular till allt genom att tro att man måste äta något som ger ytterligare insulinrespons, det strular mest till det hela.. för övrigt så finns det kostillskott att köpa för de som hatar vanlig fucking riktig mat och jag tänker inte nämnna några alls!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2019-02-14 00:38
#13

#10

Tvärt om.. Tryptofan är det som kan omvandlas via olika processer till Serotonin, dvs det är en aminosyra, de behöver inga som helst extra pottatisar då det snarare nedreglerar den insulinogena effekten från aminosyror per se!

" Kolhydrater stimulerar frisättningen, inte bildningen, av serotonin" Sic

Det där får du nog förklara får mig och dig själv oxå för den delen!

Aså det lilla jag lyckats läsa mig till så tarvar Tryptofan att resten av aminosyrorna, dvs de som skall in i proteinsyntesen är så fucking insulinogena att de  sen lämnar tryptofan i blodet varvid det då har en möljighet att passera in genom blodhjärnbariären till hjärnan där de då senare via ytterligare ensymatiska processer omvandlas till serotonin?

Jag kan ha fel.. eventuellt kräver det tillskott av socker, chips eller cocacola, men jag tvivlar på det senare!

Gräver man bara lite djupare inom zoologin så är serotonin främst en markör för social status/gott habitat.. problemajset när man då försöker översätta detta faktiska tillstånd till Homo Sapiens är det kompliceras av en massa kultur.

Dvs enligt den gamla skolan så skall vi lida för att få en plats i himmelsriket, funkade som förklaring iallafall i några tusen år!

I den nya skolan så är man ingeting så då kan man lika gärna gå med i ett gäng samt sälja knark.. allt som ger högre status lär öka serotoninivån, så länge det varar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2019-02-14 13:28
#14

#11 Mycket möjligt. Mina kunskaper är gamla.

hemul
2019-02-14 13:33
#15

#13 Zepp, det var det jag fick lära mig en gång. Men det är mycket möjligt att det är fel som RobinEH säger.

Men jag förstår inte vad som är så obegripligt med att serotonin frisätts (oavsett om detta påverkas av kh eller inte)? Transmittorsubstanser lagrar. Vore väl inte så stor idé om de inte kunde frisättas?

Och jo, kolhydrater påverkar sarotoninnivån.

Zepp
2019-02-18 00:02
#16

Ja altså så skriver Robin sällan här och då rätt kortfattat även om det inte alltid ger svaret på själva frågan, men ni slapp hur som helst ett stort inlägg från mig!

Frisättningen av Serotonin är en annan fråga, främst mängden och varför den stiger!

Iallafall så lär vi ha cirka 90% av serotoninet i vårt tarmkanals celler där det främst reglerar vårt upptag av föda/reagerar på vad vi äter?

Men nu så tror jag lite att det handlar mer om hur troptofan når hjärnan och där omvandlas till serotonin.. vilket då ger en känsla utav bekräftelse.. i förstone en självkänsla!

Nu så finns det tillskott samt mediciner (SSRI) som avses höja serotonin i hjärnan, medicinerna finns studier på, medans tillskotten är jag väldans osäker på, rent utav tvivlande till iomed att de som regel innehåller någon form av tryptofan!

Likt förbannat så har Serotonin lite olika effekt i olika delar utav vår kropp!

Det funkar främst i vårt tarmsystem och där påverkar våra tarmrörelser och litta annat!

De andra pocenten som når vår hjärna är mer beroende utav social kontext, dvs man vet knappt hur det funkar men iallafall de som är lyckliga har högre serotoninnivåer är de som är olyckliga och känner sig misslyckade!

"Alkohol ökar tillfälligt mängden serotonin.[1] Serotonin är bland annat inblandat i sömn, vakenhet, aggressivitet, impulsivitet, aptit och sexuell lust. Serotonin har fått mycket uppmärksamhet tack vare monoaminteorin, som postulerar att många typer av psykiatriskaåkommor har sin grund i en störning i balansen av monoaminerga signalsubstanser. Bland annat klinisk depression anses bero på en störd balans i serotoninsystemet men även i noradrenalinsystemet. Det finns idag många olika läkemedel som på konstgjord väg höjer halterna av serotonin i hjärnan, och i många fall lindrar depressionen genom att normalisera balansen. Att Depression endast skulle bero på en obalans i serotoninsystemet är dock en kraftig förenkling, se artikeln om depression för teorier om dess patogenes."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin

"Tryptofanhydroxylas är ett enzym som är involverat i syntesen av serotonin från aminosyran tryptofan. Det verkar genom att addera en hydroxylgrupp på tryptofanmolekylen, vilket bildar 5-HTP, som i sin tur kan omvandlas till serotonin. Tryptofanhydroxylas är ett av flera enzym som bestämmer serotoninnivåerna hos individer, och olika varianter av genen som kodar för tryptofanhydroxylas är korrelerade till olika personlighetsdrag."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryptofanhydroxylas

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2019-02-19 17:50
#17

Inga fd sockerråttor som har prövat kosttillskottet?

Zepp
2019-02-27 00:16
#18

De testar som regel 5-htp preparat.. så nu har  jag avslöjat även detta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: