Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Går ner i vikt, vill öka muskelmassa

2019-02-02 14:59 #0 av: Sarah-S

Jag har börjat träna med målet att bygga mer muskelmassa men går ner i vikt istället

Jag har aldrig fokuserat på mat tidigare och äter normal LCHF sen flera år tillbaka

Jag väger 55kg och är 168cm så att gå ner i vikt är det sista jag vill

De flesta PT jag pratat med som erbjuder kostrådgivning/kostupplägg jobbar inte med LCHF

Hjälp tack!

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2019-02-03 10:37 #1 av: Margareta

Läser du Martina Johanssons blogg? Hon kan det där.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2019-02-03 19:20 #2 av: Sarah-S

#1 Tack för tips. Jag ska kolla in den 😊

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2019-02-05 20:31 #3 av: Zepp

Om man säger som så att bygga muskler kräver som regel både energiöverskott och proteinöverskott.. oså givetvis träning!

Dvs du kan säga till din PT att du äter LCHF, och vill hur som helst bygga lite extra muskler, det får hen då ta hånsyn till!

Ioförsig kan hen och jag då främst vara eniga om att det handlar om själva träningen!

Du kan då få räkna med extra kalorier och extra protien, dvs ingen bantningsdiet.

Men som regel så kan sådant där skötas av sig själv, dvs om du får ett bra träningsprogram kan det tänkas att du blir lite hungrigare och äter då lite mer?

Oså litta referenser;

"At the time I write this, I have about 10% of my training clients doing carbless (keto) massing. Why? Well, I can tell you it wasn't my idea. I still believe that the fastest mass gains happen when the trainee is taking in the most carbs THEY can consume without adding fat at a fast pace.

So why are they doing this? It was their idea. They had run a keto diet for fat loss and like pretty much anyone that runs a keto diet, they came to the realization that:

A) They feel MUCH, MUCH better without carbs. If someone has never done it they simply will not understand this, and most will insist they need carbs to feel good--they are WRONG.

B) Body fat gets low very fast, and performance is pretty much unaffected as long as you are not a volume trainer, or do a lot of high intensity cardio."

http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002

"

Conclusions

Both observational and prospectively designed studies support the conclusion that submaximal endurance performance can be sustained despite the virtual exclusion of carbohydrate from the human diet. Clearly this result does not automatically follow the casual implementation of dietary carbohydrate restriction, however, as careful attention to time for keto-adaptation, mineral nutriture, and constraint of the daily protein dose is required. Contradictory results in the scientific literature can be explained by the lack of attention to these lessons learned (and for the most part now forgotten) by the cultures that traditionally lived by hunting. Therapeutic use of ketogenic diets should not require constraint of most forms of physical labor or recreational activity, with the one caveat that anaerobic (ie, weight lifting or sprint) performance is limited by the low muscle glycogen levels induced by a ketogenic diet, and this would strongly discourage its use under most conditions of competitive athletics."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC524027/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2019-02-06 01:02 #4 av: hemul

Ja, dte är väl det första man tänker på. Att du inte ökat mattintaget i proportion till den ökade träningsvolymen.


Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.