Annons:
Etiketthälsa
Läst 3151 ggr
SoeN
1/23/19, 6:28 PM

Svullen mage

Hejsan! Jag vet inte om frågan hör hemma här (då jag just nu bara äter kolhydrater) men ställer frågan här och på sajten Hälsa. Jag har under senare tid haft problem med förstoppning, eller snarare så att jag inte går på toaletten lika ofta som tidigare. Det kan gå fyra dagar, från minst 1 gång dag. Fysiskt besvär jag upplever av det är att jag känner mig svullen på huden, inget som syns men det är som om jag skulle vilja sticka hål för att lätta på trycket, svårt att förklara men någon kanske förstår hur jag menar? Förutom det blir min mage svullen på eftermiddagen och då inte på nedre delen utan strax ovanför naveln. Jag känner mig uppblåst. Jag tycker mig se ett samband till när jag äter kött, främst stekt, men jag har uteslutit allt, men nu tycker jag att det har kommit tillbaka. För att testa olika, främst då på arbetet, äter jag ibland bara frukt = samma sak, proteindrink och nötter = samma sak, mat = samma sak. Förutom det tar jag 1-2 koppar kaffe med mjölk och undrar då, är de det sistnämnda jag reagerar på, eller kan det vara för lite mat jag får i, att magen svullnar för det? På morgonen är den platt som en pannkaka. Har ni några ideér?

Annons:
odezza
1/24/19, 10:49 AM
#1

Välkommen hit! Förstoppning kan vara ett problem när man lägger om kosten till LCHF, då brukar råden handla om att se till att få i sig tillräckligt med fett, det smörjer tarmarna. Magnesium kan också hjälpa till. En del blir hjälpta av linfrön. Problemen brukar vara övergående.

Men du skriver att du bara äter kolhydrater. Det gör det ju lite svårare att råda. Om du beskriver hur en dag kan se ut måltidsmässigt, så kanske det blir lite lättare för oss.

"still lost in space and time"

hemul
1/24/19, 3:33 PM
#2

Fattar inte. Du tror det beror på (stekt) kött, men du mår likadant när du bara äter frukt???🤔

SoeN
1/24/19, 5:17 PM
#3

#1, Jag har under många år mest ätit kolhydrater, sedan när jag började äta kött så uppstod problem med förstoppning. Jag började då koppla det till att det kanske var köttet som var orsaken. Men nu har jag börjat få svullen mage på eftermiddagarna. Har då ätit - 2 proteindrinkar/måltidsersättning, 2 bananer och druckit en kopp kaffe. Andra dagar kan det vara sallad med tonfisk, och frukt. Någon dag bara frukt på dagarna (middag hemma) men det svullna kvarstår. Så nu vet jag inte om det är köttet, för lite mat eller vad som gör det.

SoeN
1/24/19, 5:18 PM
#4

#2, Se ovan svar, var till dig också :)

hemul
1/24/19, 9:52 PM
#5

Men du äter alltså inte low carb? Du äter forfarande frukt, grönt, rotfrukter, bröd? I så fall kan det ju inte vara chocken av mindre fibrer heller.🤔

Zepp
2/8/19, 10:13 PM
#6

Mm.. klurigt problem.

Iallafall så har det delvis olika orsaker, tex när man börjar med LCHF, får rätt många problems med förstoppning/trög mage!

Det beror då mest sannolikt på längre fyllnadsgrad i tjocktarmen, varvid det inte pockar på lika akut, struntar man då i de signalerna som trots allt förekommer men är mildare tas mer vatten upp i tjocktarmen och feces kan bli stenhårda.

Men ponera att man inte äter LCHF utan rätt mycket kolhydrater och sen på det även proteindrinkar, då är det heller inte säkert att tjokcktarmen signalerar tillräckligt starkt.

Iallafall mitt råd är oavsett man äter LCHF eller ej att äta riktig mat först o främst.

Proteinerna skall då komma från kött, fisk, fågel, skaldjur.. och till det så bör man äta stora lass av grönsaker.. de sista mest för en komplett måltid, men även för fibrer och litta vattenlösliga vitaminer!

Dvs då får en frisedel utav mig att äta hur mycket kål du vill och i vilken form du vill, men jag vill gärna ha vitkålssallad till min mat!

Och om det finns bönor på mitt lunchställes salladsbuffe så drösllar jag sådan i salladen.. de är fena på att underhålla själva peristaliken, men inte bara för detta utan jag gillar bönor, både smak och textur!

Lök och vitlök är andra grejer som underhåller peristaliken, smakar gott till en sk riktig måltid.

Iallafall undvik proteinpulver.. likaså ost i stora mängder om din mage är trög!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: