Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

allting är äckligt :(

2019-01-22 16:10 #0 av: electromagnetic

Hej!

Jag har aldrig riktigt gillat animalier bortsett från enstaka rätter, jag gick över till vegetarisk/främst vegansk kost redan när jag var 10år pga att jag annars inte åt så mycket i skolan.  

Jag tror att jag skulle må bättre av att äta lågkolhydratbaserad kost men jag behöver råd i hur jag ska förmå mig att äta sånt jag tycker är så äckligt. 

Det är inte bara så att jag ogillar det lite utan jag tycker det mesta är så äckligt att jag får kväljningar. Många säger att man vänjer sig men för mig blir det tvärtom, att jag ju längre tid det går börjar bli mer äcklad av det igen och måste sluta. 

Så nu till frågan, hur ska jag kunna äta den här kosten när jag inte gillar varken kött, fisk, fågel, ägg, smör, ister etc.

Det enda jag lyckats äta några få gånger är kycklingbröstfile och lite lax. Måste både gångerna ha mycket tillbehör till (ofta ej LC) som döljer smaken och ev konsistensen. Och efter några dagar blir det så äckligt att jag slutar äta det igen.

Har ni några idéer om hur jag ska göra? Jag känner mig väldigt uppgiven och blir så frustrerad över att jag egentligen skulle vilja prova den här kosten, men inte klarar det pga att jag tycker allting är så äckligt.

:(

Anmäl
2019-01-22 16:20 #1 av: fiskenihavet

Hej, har inte hunnit med att läsa hela inlägget, så kanske jag tipsar om någonting du redan har skrivit att du inte kan äta, men:
Vad tänker du om å startsida lite smått? Laga små mängder av feks köttfärs och blanda ut med sås och grönsaker som du gillar? Tror inte du ska börja med att tänka på att du ska äta "perfekt" LCHF, men starta med att vänja dig vid tanken och smaken? Ät lite av det du får till, inte tvinga dig själv (då blir äckel-feelingen värre), så kanske du fastnar för en ny smak eftersom.

Anmäl
2019-01-22 16:30 #2 av: electromagnetic

Ja, det är väl egentligen den metoden jag får börja med. Att jag får äta en kost som innehåller sånt jag egentligen skulle vilja undvika men jag får se det som ett sätt att vänja mig vid animalier, för att SEN kunna basera mitt näringsintag på den typen av föda.

Det enda problemet jag ser är att så länge jag gör så, så kommer jag troligtvis fortfarande ha problem med svullen/gasig mage pga att jag kommer behöva fortsätta äta sånt min mage egentligen inte hanterar så bra?

Anmäl
2019-01-22 16:50 #3 av: Namiko

Det går att äta vegansk LCHF. Inget jag satt mig in i själv men det är flera veganer på Youtube som testat.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl
2019-01-22 16:55 #4 av: electromagnetic

jag personligen tror inte att det är en särskilt bra idé med en vegansk LCHF. Den enda fullvärdiga proteinkällan efter att ha plockat bort sånt som innehåller för mycket kolisar blir ju soja, vilket jag av andra anledningar inte tycker att man kanske ska häva i sig i stora mängder..

En ordentligt komponerad vegansk diet är en kolhydratbaserad diet, vilket är direkt kontraproduktivt om man vill äta mer mot LCHF hållet. 

Anmäl
2019-01-22 17:22 #5 av: Torparmor

Våra svenska bönor är en bra proteinkälla, men bönors kolhydrater behöver inte vara så farliga. 

Lars-Erik Litsfeldt, Patrik Olsson och Birgitta Höglund har skrivit boken "Låt bönor förändra ditt liv" där man kombinerar bönor med LCHF. Köp eller låna den . Boken innehåller info om varför bönor faktiskt kan vara bra bas i en LCHF-kost. 

"Chili sin carne" är helt vegariskt och i "Mustig chili con carne" kan du minska viltskaven till hälften eller ännu mindre. Recepten innehåller mycket grönsaker men även lite  kött, fisk och ägg

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl
2019-01-22 17:42 #6 av: electromagnetic

Jag kan absolut se att lite bönor kan ingå i en low carb kost, men om de ska stå för majoriteten av ens proteinintag så blir det knepigt. Och återigen så är bönor inte en fullvärdig proteinkälla då de ligger lågt på methionin (och cystein), och måste därför kombineras med ris eller vete för att kompletteras. Alternativt ätas väldigt mycket utav, vilket i båda fallen blir svårt om man vill äta mer mot lowcarb. 

För min del, iom att jag ätit plantbaserat mestadels av mitt liv men ändå har problem med maghälsan så tänker jag att det kanske inte är för mig (även om jag vet andra som mår toppen på det).

Anmäl
2019-01-22 17:45 #7 av: electromagnetic

Ja alltså utifrån vad jag själv skriver så inser jag ju att om jag vill röra mig bort från plantbaserad vegankost så finns det inget annat sätt än att se till att börja gilla animalier. Frågan är bara hur, då jag inte lyckats trots ett par år av försök nu.

Någon som kanske varit i samma sits? 

Anmäl
2019-01-22 20:20 #8 av: adelai

Man kan äta vegetariskt med LCHF.  Kostdoktorn har info om det.

Anmäl
2019-01-22 20:32 #9 av: Sammet1

Hur känner du för ägg? Animaliskt och nyttigt, om du kan tänka dig att äta det.

Anmäl
2019-01-22 20:37 #10 av: electromagnetic

Ja det går nog, men vad jag förstår så baseras en sån kost i huvudsak på ost och ägg, vilket jag inte heller klarar riktigt. Ost tycker jag inte alls om, kan iof äta lite fetaost men osäker på om det skulle räcka till att täcka protein och vitamin/mineralbehoven.

Lite yoghurt går bra men för mycket av det så reagerar min mage också. Ägg mår min mage jättedåligt av :( så det är inte heller ett alternativ. (förhoppningen är att kanske kunna äta det någon gång i framtiden då tarmarna läkt lite)

Det är just pga allt detta som jag insett att  veggie LCHF inte skulle fungera, knappt en moderat veggie low carb skulle jag få till i långa loppet då jag prövat detta flera gånger, men det slutar alltid på samma sätt, att det efter restriktionerna knappt finns nåt kvar som jag förmår mig att äta över tid. 

Anmäl
2019-01-22 20:40 #11 av: electromagnetic

Så jag kommer liksom alltid tillbaka till att om jag vill minska på plantbaserad vegankost för att se om magen blir lugnare så kommer jag behöva sluta ha så svårt för animaliska proteinkällor (ägg, fisk, fågel, kött).

Så jag undrar, om man får kväljningar av hur äckligt man tycker någonting är, tror ni det kan gå över om man tvingar sig att fortsätta äta det trots detta? Förstår inte hur jag kan tycka att det är SÅ äckligt rent smakmässigt så att det blir en sån stark reaktion. Men men, nu är det så.

Anmäl
2019-01-22 21:22 #12 av: fiskenihavet

Tror du att det finns en orsak till att du upplever kväljningar? Är det någonting du har funderat på? Associerar du smaken till någonting? Konteksten?

Jag vet om en som (och säger inte att du har upplevt det samma) upplevde å nästan kvävas av att sätta mat i vrangstrupen, och klarade efter det inte äta fast föda. Hon åt bara flytande. Händelsen hade skett när hon var liten, så hon kom inte ihåg att det hadde hänt, men hon hade jätteångest för fast föda som vuxen.

Anmäl
2019-01-22 22:01 #13 av: Torparmor

Du kanske skulle testa med kognitiv terapi?

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl
2019-01-22 22:47 #14 av: electromagnetic

#12 och 13

Ja alltså  ni båda är inne på något bra, stor del av problemet sitter uppenbarligen i huvudet tyvärr. Jag vet inte varför det tar emot så mycket, det är bara en ren äckelkänsla. Inga andra känslor eller associationer. Eller jo vid mejerier finns det någonting i smaken som kan få mig att känna att jag äter en komage typ. Men det är ju återigen bara en tanke jag har fått för mig.

Däremot inga tidigare hemska upplever med maten/konsistensen (som hon som nästan kvävdes av mat i strupen), mer än att man ibland fick en broskbit i köttbullarna i skolmaten.

Men ja problemet tycks vara något djupare än att jag bara tycker det smakar äckligt, för man borde väl inte få kväljningar, så äckligt kan ju inte allting animaliskt vara för mig, det verkar ju inte rimligt eller? Kanske KBT skulle fungera, ska fundera på det faktiskt.

Men tack för svaren, och jag förstår nog att det inte är så lätt att komma med råd. :)

Anmäl
2019-01-23 00:34 #15 av: hemul

Jag tror på det som nån sa tidigt i tråden, att du får börja med att blanda i LITE kött i maten. Ja, du kommer att ha samma magproblem, men de har du ju om du inte gör någon förändring också. Se det som ett förberedande steg.

Får jag fråga varför animaliska produkter äcklar dig? Är det enbart smak/koncistens o.s.v. som orsakar det? Eller är det att du inte vill äta djur, att du har etiska själ till det, och detta har gjort att du äcklas av det?

Anmäl
2019-01-23 07:28 #16 av: fiskenihavet

Det går ju på att testa ut hur mycket smak och lukt hör samman ifm mat. Jag slet noe ekstremt med att äta lever, fick kväljningar så fort jag fick en leverbit i munnen. När jag började att blanda det med andra ting, som jag skrev i tidigare inlägg, smakade det mindre. När jag samtidigt höll för näsan smakade det faktiskt enda mindre. Smak och lukt hänger samman för upplevelsen av maten. Du har kanske lagt märke till att maten smaker noe mer blaha när man är litt förkyld och alltså täppt i näsan. ;)

Anmäl
2019-01-23 10:24 #17 av: CasaRamon

Jag skulle rek. att börja med köttfärs, ex pasta (bönpasta) med köttfärssås. Då väljer du ju själv hur mycket färs du blandar i. Eller gryta med små bitar av kött, kyckling, med mycket grönsaker. Goda kryddor tar ofta över smaken. Jag kan förstå att stora köttbitar kan ge kväljningskänslor. 

Anmäl
2019-01-23 16:38 #18 av: electromagnetic

Ja det har du rätt i, gör jag ingen förändring står jag ändå kvar på samma ruta, så hellre att det får ta lång tid än att det inte händer alls. 

Jag har ingen aning om varför eller hur jag kan tycka det är SÅ äckligt. Det är iaf inga etiska/religösa övertygelser bakom eller annat, det gör detsamma för mig. 

Ja precis, håller man för näsan smakar det mindre haha. Men jag tycker att det luktar äckligt också, så det gör ju inte saken bättre. Men det du säger om att blanda in det i annat kan vara ett sätt att minska lukten på. Men kan du äta lever bara som det är idag då? 

Jag tänker att det kan vara en bra metod det här som några nu sagt att blanda nötfärs med veggiefärs i en gryta tex. Men iom att mitt problem också tycks vara psykiskt så kvarstår ju vetskapen om att det är nåt jag egentligen ogillar där i, och då blir jag äcklad av bara tanken, även om jag säkert inte hade känt skillnad om jag inte hade vetat innehållet alls. 

Anmäl
2019-01-23 16:41 #19 av: electromagnetic

Men det är nog så. Finns bara två vägar. 

Antingen gå cold turkey on it och så får det bära eller brista efter ett tag.

Eller under lång tid jobba med tanken och tillvänjningen av att äta det genom att blanda in lite i maten och med tiden utöka. 

I värsta fall kanske se över om KBT skulle kunna hjälpa mig på området. 

Anmäl
2019-01-23 18:55 #20 av: OlgaMaria

Ett problem när man försöker ändra sin kost är ju att det lätt blir ganska ensidigt och då är det lätt att tröttna eller tycka det är äckligt. Jag kan också lätt känna så men jag vill ha väl-lagad och varierad mat med mycket grönsaker. Men för mig handlar det mycket om att jag inte orkar lägga ner så mycket energi och det är jobbigt att planera in varierad mat. Jag har iaf fått hem LCHF-kassen från Bra Mat Hemma nu under några månaders tid och det har nog inte varit en enda rätt jag inte gillat. Det är massor med grönsaker varje vecka och många nya (för mig) sätt att tillaga dem på. Det har blivit SÅ mycket roligare att äta LCHF-kost så kan verkligen rekommendera! Den är inte jättebillig men det är bra kvalitet på allt och man får hem kassen till dörren. Det är en prioritering som jag tycker är så värd! Andra tips är att dricka vatten med citron eller äppelcidervinäger till måltiderna eller före då det förbättrar matsmältningen. Man kan också ta probiotika vilket kan hjälpa mot illamående.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2019-01-24 11:56 #21 av: Effie

Är dina äckelkänslor helt mentala, eller har du svårt att smälta kött? Jag vill minnas att Martina Johansson har skrivit något inlägg om detta. 

https://martinajohansson.se (sök på "äta kött")

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2019-01-24 15:24 #22 av: hemul

Men asså, är du född sån? Alltid tyckt det är äckligt?

Anmäl
2019-01-26 16:49 #23 av: Zepp

Eh.. om all mat är typ äcklig så återstår således bara att lägga sig ner och dö som det andra alternativet!

Det tredje alternativet är KBT och psykolog.

Nämen missförstå mig nu inte, tanken med KBT och psykolog är att reda ut olika grejer, typ varför all mat är äcklig.

Dvs det är litta udda, för de flesta äter nästan vad som helst och helst förmycket, vilket de då oxå borde söka KBT för!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2019-01-28 12:46 #24 av: Ary

Har du provat tex lamm och renskav? De har lite annan smak. Det var de saker jag gillade när jag jag började äta kött efter att ha varit ovo-lakto vegetarian.

Ost och ägg kan smygas i många rätter tex...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.