Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 3180 ggr
fiskenihavet
2019-01-18 16:17

OT täta rör

Hej, Jag har klarat att täta igen rören i köksvasken. Har nog glidit ned lite för mycket fett där. Någon som har nån smart idé som hjälper? Har intryck av att de flesta flaskorna man kan köpa i affären inte hjälper så mycket.

Annons:
Maria
2019-01-18 16:48
#1

Kokande vatten kanske? Om det nu bara är fett det handlar om annars får du kanske öppna vattenlåset och försöka fiska fram det som har tagit stopp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hemul
2019-01-18 16:50
#2

Nej! Häll inte ner nåt skit! Antagligen kommer det inte att funka och då har du en frätande soppa där ner som du eller rörmokaren måste jobba med. Om du ändå gör det måste du varna rörmokeren om du måste tillkalla sådan.

Börja med att hälla ner kokande vatten. Det sipprar väl ivf undan lite, även om sakta? Fyll på hela tiden. Är det fett så borde det fixa det. Du kan även prova att lösa upp maskindiskmedel i vattnet. Det är elakt.

Går inte det öppnar du rensluckan under diskbänken och kör med rensband. Har du inte det så räta ut en ståltrådsgalge eller vad som helst som du får ner. När du öppnar rensluckan kommer det att spruta ut vatten, så var beredd med hink och trasa. Du kan testa om proppen sitter över eller under rensluckan genom att hälla ner lite vatten i vasken. Kommer det direkt ut genom luckan sitter proppen nedanför.

Fick loss en jättepropp en gång med en hemmagjord metod. Satt en tunn gummislang på en fotpump för cyklar. Körde ner slangen ända tills det tog emot och pumpade. Det guglade och skvätte men proppen lossnade! Skitigt men effektivt.

Hur bor du förresten? Är det hyreslägenhet är det ju bara att ringa på vaktis. I bostadsrätt är det vanliga att stopp innanför mitten av väggen är ditt problem och utanför är föreningens ansvar, men man kan ändra det i stadgarna. Bor du i eget hus är du rökt. 😉

kattöga
2019-01-18 16:55
#3

Häll bikarbonat i vasken/röret. Ganska mycket. Sen häller du på  ren ättika. Det börjar spotta och fräsa, låt det göra så en bra stund. Sen sköljer du med hett vatten. Kanske behöver du göra detta några gånger. Jag undviker att skölja ner fett i avloppet men jag rensar ändå med bikarbonat och ättika lite då och då, i förebyggande syfte, eller om vattnet rinner undan lite sämre än normalt. Röret blir som nytt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Mooniq
2019-01-18 17:23
#4

jag kör salt, bikarbonat och ättika o varmt vatten. ungefär samma som #3 kattöga men jag kör i salt o bikarbonat först, sen ättika och sen varmt vatten i smådoser. Fräser fint och rensar bra.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

fiskenihavet
2019-01-19 01:15
#5

Jag har rotat lite under köksvasken. Det är vattenlåset som inte släpper ut vattnet. Varför vet jag inte, för när jag tar det lös och häller vatten i röret, så går vattnet genom. Det ser inte ut till att ligga något grums i heller. Jag har ett konstigt vattenlås. Inte de vanliga böjda rören. Det är liksom mer kompakt och fyrkantigt. Går att ta ut hela. Inne i fyrkanten går det där böjda "s-formen". Som ni hör är jag inte en rörmokare. När jag fäster vattenlåset så rinner inte vattnet vidare.

CasaRamon
2019-01-19 09:29
#6

Vi har haft samma problem, som vi fick åtgärdat av rörmokare. Han sa att man oftast får problem av disktabletter, som inte löser upp sej och därmed skapar en propp efter lång användning. Jag använder nu bara flytande maskindiskmedel.  När man märker att vattnet rinner långsamt ska man spola varmt vatten, inte kokande, det kan rören "ta stryk" av.  Bikarbonat och ättika är bra, och naturligt. Dom propplösare som finns i butik, kan ställa till mer skada än nytta.

Annons:
CasaRamon
2019-01-19 09:33
#7

Inom LCHF så används det ju en hel del fett. Jag torkar av tallrikar och stekpanna innan jag diskar. Har jag lagat mat i ugnsform, så låter jag formen stå tills fettet stelnat och sen skrapar jag ner fettet i kompostpåsen.

fiskenihavet
2019-01-19 11:01
#8

#6 tack för informationen! Omöjligt att spola varmt vatten dock. Vasken bara fylls upp och blir liggandes utan att rinna ner. Måste nog tillbaka rörmokare. Men det med tabletter visste jag inte. Blir väl flytande from now on :)

fiskenihavet
2019-01-19 11:02
#9

Men det konstiga är att vattenlåset är helt tomt. Men vattnet rinner inte ut iaf.

kattöga
2019-01-19 11:28
#10

Då ligger väl "proppen" högre upp, antar jag?
Har du provat med bikarbonat och ev salt och ättika?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

hemul
2019-01-19 12:32
#11

Men jag fattar inte. Rinner vattnet som står i vasken ut eller inte när du tar bort vattenlåset?

CasaRamon
2019-01-19 13:01
#12

Ibland kan det lyckas att använda "sugpropp" med skaft. Speciellt om proppen sitter högt upp. Bra att testa innan man ringer rörmokaren.

hemul
2019-01-19 13:06
#13

#6 Du har nog rätt, att man inte ska ha kokande vatten. Tänkte inte på att det (oftast) är plaströr nu.

Sugpropp är ju jättebra om man lyckas få den att täta. Svårt i min vask ivf.

Annons:
CasaRamon
2019-01-19 13:13
#14

#13

Om man kör med den upp och ner några gånger, så brukar proppen lossna, ifall den ligger högt upp. Men längre ner i rören så funkar det i regel inte. Men värt att testa.

hemul
2019-01-19 13:16
#15

Men det måste ju bli tätt för att det ska bli sug. I diskhon sitter ju utrinningshålet så nära kanten att det blir svårt därför och formen på vasken gör det svårt där också att få tätt. Är väl olika på olika diskbänkar, men jag har då aldrig lyckat med mer än att få vattnet att klucka runt lite, vilket iofs kan hjälpa om proppen inte är så allvarlig. Men nåt riktigt sug har jag aldrig fått till.

Record
2019-01-19 13:51
#16

Man måste i ett avloppssystem ha en avluftning av stammen, oftast upp till vind eller taket, för att inte få ett sug i systemet vilket drar ut vattnet i vattenlåsen.

Märks mest vid spolingen i toaletten, en fettklump i stammen gör det än värre.

fiskenihavet
2019-01-19 17:57
#17

#11, har kollat alla rör. Vattenlåset är problemet. Häller vatten i den (när jag har tagit den ut) och vattnet ränner igenom (lite trögt, men det rinner). Röret är tomt. När det sättes tillbaka, tillsammans med alla rör (som vattnet, när jag har testat delarna, rinner lätt ut av), stoppar vattnet upp i vattenlåset oavsett. Ser det när jag häller vatten direkt i vattenlåset (på plats) och det rinner över. Skruvar jag på vattnet i kranen, eller sätter på diskmaskinen, när alla TOMMA rören är på plats, blir vasken full av stillastående vatten. Helt ofattbart.

hemul
2019-01-20 00:25
#18

Är du hundra på att det inte är stopp nedanför vattenlåset? Om du häller ner vatten i det röret när vattenlåset är av, rinner det lätt undan då?

Själva vattenlåset borde väl gå att göra rent om det är där skiten sitter? Ta av munstycket på duschslangen, kör in slangen där du kommer åt och spola varmvatten.

fiskenihavet
2019-01-20 07:07
#19

Ja, vattnet rinner fritt under vattenlåset. Duschslangen har varit flitigt brukt. Rinner relativt bra fram till den sätts på plats igen. Jättekonstigt

Record
2019-01-20 09:42
#20

Du får byta rör till en dimension större då diskmaskin per tidsenhet tömmer för mycket vatten. Alternativt att maskinenens avlopp är inkopplad fel mellan vasken o vattenlåset. En bänkdiskmaskin som är placerad med avloppet, i nivå över vattenlåset ger samma problem.

Annons:
CasaRamon
2019-01-20 09:59
#21

Eller så sitter proppen längre bort. Om du bor i eget hus, så måste du nog låta en firma komma som blåser rent alla rör. Dom har även kamera som kan se var problemet ligger. Vi hade det problemet, som då inte rörmokare klarade av. Tog då kontakt med firman som blåste rent. Minns inte vad firman heter, men det finns flera.

Record
2019-01-20 10:25
#22

Var sitter proppen?

Gör en körning o se var vattennivån blir i vasken, räkna ut hur mycket vatten det är. Den volymen överfört till avloppsrörets volym bildar kommunicerande kärl.

Vilken ger en längd var stoppet sitter.

 Kan då även vara i luftningsröret upp till taket. 🤔

hemul
2019-01-20 21:15
#23

Låter ju som det är vattenlåset. Hur ser det ut? Bild?

Är det utformat så att du kan hälla vatten i det när det är bortmonterat och se om det rinner igenom?

Men samtidigt, du säger ju att vattnet rinner trögt i röret nedanför vattenlåset. Kanske är klägg på mer än ett ställe.

Upp till toppen
Annons: