Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 3158 ggr
aktivist
2019-01-16 18:55

Köp inte israeliska varor!

Israel och sionisterna skyr inga medel för att undgå bojkotten.

I Sverige har de lyckats ganska väl med att tysta BDS-kampanjen men den tilltar på många håll i världen trots hot, mutor och fusk av alla de slag.  Alla matkedjor utom Lidl säljer varor från Israel och från ockuperade palestinska områden. Visserligen vet många kunder vilka varor de ska undvika men det går knappast att handla utanför jättarna KOOP, ICA och WILLYS. Kedjorna drar sig inte för att märka om varorna så att de verkar komma någon annan stans ifrån. Så gör Maxi Gnista i Uppsala. Det står ursprungsland USA på Jaffa-grapefrukt t.ex. Vi har protesterat hos butiken men det har inte hjälpt. Den ansvariga på fruktavdelningen har framkastat att ”det odlas grapefrukt med det märket i USA med”. Vi har påtalat missbruket till Miljöförvaltningen i kommunen. De har lovat att kontakta butiken. ”Så får man inte göra”.

Annons:
[[eskils_]]
2019-01-16 19:09
#1

Har inget emot att köpa israeliska varor. Israel är ju den enda demokratin i Mellanöstern. Skulle däremot inte vilja köpa något från islamistiska diktaturstater.

Vad menar du förresten med "Israel och sionisterna"? Det var/är väl nazister som brukar tala om en "sionistisk konspiration" osv? I det här landet och här i iFokus är vi väl emot nazismen, hoppas jag.

Lona
2019-01-16 20:10
#2

Jag förmodar att TS syftar på konflikten mellan Israel och Palestina. Det har inget med nazism att göra men Israel och sionismen är en komplex fråga där allt inte är svart eller vitt. (Och nej, jag är definitivt inte nazist men palestinierna har i många fall setts som skyldiga till konflikten i Mellanöstern. Israelerna och sionisterna har onekligen rätt stor del av skulden, de med. Det handlar inte om judar vs muslimer för min del, det handlar om vem som har rätten till ett land - med allt vad det innebär.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

aktivist
2019-01-16 20:17
#3

Jag kan klargöra att jag själv är jude. Båda mina föräldrar deporterades till  Auschwitz 1944. De överlevde men många av deras närmaste förintades. Några släktingar tog sig till Israel. Själv for jag dit 1967 för att försvara landet mot de arabiska grannarna och stannade ett år innan jag insåg att det var Israel som var angriparen och att staten var rasistisk. Då återvände jag till Sverige. Israel är en apartheidstat långt värre och skickligare än Sydafrika var. Bojkotten bidrog till att Sydafrika befriades från apartheid. Bojkotta Israel!

odezza
2019-01-17 10:46
#4

Den här diskussionen passar nog bättre på något annat forum. Detta forum handlar om LCHF-kost.

"still lost in space and time"

hemul
2019-01-17 13:23
#5

BSA? Vi? 🤔

Enligt Wikipedia odlas Jaffa inte alls enbert i Israel.

The Jaffa is also cultivated in Cyprus, Iraq, Lebanon, Syria, Jordan and Turkey.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: