Annons:
Etiketthälsa
Läst 6215 ggr
fiskenihavet
2019-01-15 04:01

Illamående av fett

Har ätit LCHF i många år. Blir illamående eller lös i magen av att tillsätta xtra fett i kosten. Planlägger att minska mängden, men då går det enda mer ut över fett-protein mängden. Och då blir det mer protein än fett, det blir jo inte längre LCHF. Är det skadligt att äta mer protein än fett? Äter strikt LCHF.

Annons:
fiskenihavet
2019-01-15 07:15
#1

Vet att jag har skrivit variationer av dette inlägget tidigare, men får situasjonen liksom inte till att stämma…

Record
2019-01-16 09:50
#2

Det är inte bra att ändra fördelningen mellan Fett o Protein då överskott av protein ombildas till kulmage, om ja förstår din situation.

OlgaMaria
2019-01-16 09:55
#3

Testa att dricka citron eller äppelcidervinäger en stund före maten och se om det kan hjälpa dig att klara fettet bättre. Behövs mycket syra i magen för att tillgodogöra sig fett.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hemul
2019-01-16 14:22
#4

Det var ju en tanke. Kan du ha för lite saltsyra kanske? Det finns nåt enkelt test man kan göra, men jag minns inte vad det var. Och det finns tabletter som hjälper i så fall.

hemul
2019-01-16 14:23
Record
2019-01-16 15:29
#6

Du skall väl inte rekommendera att dricka saltsyra direkt? 😭

Annons:
fiskenihavet
2019-01-16 16:21
#7

Kan det vara magsyran alltså? Får man andra symptom om man inte är sur nog i magen?

hemul
2019-01-16 17:04
#8

jag vet inte. Du får väl läsa trådarna.

LenaK63
2019-01-16 22:22
#9

Här säger man att om man tar en tsk Natron (är väl bicarbonat) i ett glas vatten och dricker och om man efter en stund rapar så har man bra magsyra och PH-värde.  Jag dricker ofta ett sånt glas på dagen och har inte problem med ett rätt så "ymnigt" fettintag till mina måltider.

Sindri
2019-01-18 22:34
#10

Du kanske inte klarar att tillsätta så mycket extra fett, då får du välja fett kött, det finns många feta köttbitar, framförallt sånt som många ratar. Testa att laga t ex fläsklägg och ät allt. Koka egna buljonger, de blir också feta.

Ta bort extra fett från maten och lägg sedan till lite i taget tills du känner att du nått maxgränsen.

Men gör också bikarbonat-testet, det säger en del. Och se till att du äter sådant som gynnar goda tarmbakterier. Var också noga med att tugga maten ordentligt, den skall få med sig en hel del nedbrytningsemzymer med saliven ned i magsäcken.

Margareta
2019-01-19 00:21
#11

Det finns saltsyra i kapslar att köpa (HCL på burken) Man tar en till maten Känner man inget tar man två nästa gång. Öka med en tablett tills det vrider runt i magen Då har du tagit en för mycket och hittat dosen. När det sen blir för mycket minskar man en i taget tills man klarar sig utan. Lärt mig av min Funktionsmedicinläkare (som själv äter LCHF/Carnivore)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskenihavet
2019-01-19 01:10
#12

#10 hur kokar du dina buljonger? Takk för tips. #11, vad menar du att det vrider i magen? Att man får ont? Tack för jättebra tips.

hemul
2019-01-19 12:37
#13

Ja, köpt tabletter och prova. De lär väl inte kosta mycket.

Buljong kokar man på ben/köttben (och lök, rotfrukter, grönsaker, lite vad man har), man sjuder länge. Det finns massor med beskrivningar på nätet, bara att googla Men det fettet som blir är inte jätteaptitligt iom att det har kokat väldigt länge. Normalt tar man väl bort det, bl.a. för att öka hållbarheten. Kan du inte äta tillsatt fett tror jag inte du kan äta fett som flyter ovanpå buljong heller. Är väl bättre att försöka komma tillrätta med varför du inte tål fett än att hitta nya sätt att få i dig mer fett som du inte tål.

Annons:
CasaRamon
2019-01-19 13:04
#14

Jag äter en hel del kokosfett, bl.a. men jag lärde mej tidigt att inte ta kokosfett på kvällen eftersom man kan bli illamående då. Vet inte varför kroppen reagerar så, men intag på dagen är helt ok.

Sindri
2019-01-19 15:20
#15

#12 av: fiskenihavet
Jag kokar som hemul skriver + att jag alltid har i lite vin/sherry/brandy som krydda- Tycker också att svart vitlök ger fin smak.
Jag har inte svårt med fettet, när buljongen är varm så flyter det inte ovanpå. Jag fryser buljong och tycker det håller bra.

Kokben säljs inte så ofta i butik, du måste hitta en butik som styckar själv och fråga efter ben. Eller om du råkar känna någon jägare?

hemul
2019-01-19 16:22
#16

I brist på annat kan man köpa fläskben på City Gross. Billigt. Är lite för mycket kött på dem bara. Är rätt gott att gnaga i sig när det är nykokt men blir rätt torrt när man sparar.

Brukar koka fläskbenen + grönsaker/rotfrukter/lök + en skvätt vinäger eller för all del vin om man har (man bör ha lite syra i för att mineralerna ska lösa ut bättre och blir även god smak). Tar upp benen när köttet är klart (30-40 min) och rensar av det. Ploppar i benen igen och sen får det sjuda minst över natten men gärna längre.

Synd att slänga så mycket kött .Brukar tärna och frysa i portioner och steka upp som nån slags pytt - rätt OK. Men kan ju spetsa med lite bacon eller nåt. Har man hund är ju problemet löst. Blinkar

Sedan silar du av och kokar ihop buljongen så det bara blir en bråkdel kvar. Det gör man för det tar en jäkla plats annars och ska du använda den till sås vill man inte ha all vätska ivf.

Buljongen blir ivf god och funkar till allt, även om man så klart helst har rätt sorts ben för den rätt man ska laga. Man kan hälla den i islådor och ställa i kylen. Buljongen bör geléa sig, så det är bara att ploppa ut tärningarna nästa dag och förpassa till fryspåsar. Om man liksom masserar påsen och särar lite på tärningarna någon gång innan det är genomfryst blir de styckfrysta.

Kryddor har jag slutat med vid buljongkok, tar inte ens salt. Mycket bättre att krydda när man använder. Dels försvagas kryddorna i frysen, dels kanske man inte vill ha samma smak varje gång, om man använt annat än salt och peppar.

fiskenihavet
2019-01-19 18:05
#17

#13, har köpt de endaste tabletterna de hade på apoteket. 300 kr för en liiiiiten burk, men får väl pröva. Hälsokosten hade ingenting. Upplevde i dag sura uppstöt, men inte någonting i magen som #11 skriver om. Kanske kommer om några veckor, who knows. Får se.

hemul
2019-01-19 18:49
#18

Jamen tål du maten bättre med tabletterna då?

Skrev fel ovan om buljongkok. Vinägern skvättar jag i när jag tagit bort  köttet. Går ju bra som jag skrev också, men man kanske inte vill ha den syrliga smaken på köttet.

fiskenihavet
2019-01-19 19:29
#19

#18, så fort verkar inte tabletterna. Om det är magsyran det hänger på, så måste jag ta tiden till hjälp. Ska tydligen ta 1-2 månader för en evt stabilisering av magsyran.

hemul
2019-01-21 02:26
#20

Jo, det är precis det de gör. Då är det inte saltsyratabletter du köpt.

Saltsyratabletterna BOTAR INTE det problem du eventuellt har som gör att du i så fall producerar för lite magsyra. De sänker däremot TILLFÄLLIGT pH i magsäcken så att man slipper matsmältningsproblemen som brist på magsyra orsakar. Man tar dem direkt före måltiden och EFFEKTEN ÄR KORTVARIG. Du måste ta tabletterna före varje måltid som kan orsaka problem.

Funkar det så får du prata med din läkare om vad som kan orsaka ditt problem (good luck with that…).

Googla och läs på lite! T.ex. här.
https://scdlifestyle.com/2012/03/how-to-supplement-with-betaine-hcl-for-low-stomach-acid/

Annons:
Sindri
2019-01-21 15:43
#21

Kanske läsa Charmen med tarmen för att komma på vad som felas?

hemul
2019-01-21 19:38
#22

Kom på två andra saker som du kan prova om de hjälper.

Dels mjölksyrabakterier. Vi är flera som syrar grönsaker själva. Vill du inte det så finns det färdigsyrade att köpa, men bara ett märke som inte är pasöriserat. Tistelvind. Lär ska finnas på Coop och är svindyrt. Men det finns också tabletter. Vilka som är bra där känner jag inte till.

Dels enzymer. Men kan ha för låg produktion av det också och där finns också piller. Det enzym som bryter ned fett heter lipas, så kolla efter det.

Kan hända behöver du en av de här grejerna, kanske allihopa, kanske funkar inget. Men det är ivf några idéer om vad som kan vara galet. För låg syltsyraproduktion, brist på enzym, taskig bakteriflora.

fiskenihavet
2019-01-21 20:40
#23

#22 tack för goda idéer. Jag har, i perioder, poppat både mjölksyretabletter och enzymer. Ift mjölksyretabletterna har jag inte märkt någon skillnad (kanske för att magsyran var låg?). Tistelvind finns inte där jag bor. Norge satsar på pastöriserad mat… Ift enzymer är de norska produkterna riktigt dåliga. Finnes, i stort sett, bara enzymer för kolhydrater och mjölk. Kolhydraternas förlorade land. Jag har ju möjlighet till å beställa över internet, men det är apdyrt att imponera till Norge. Köper redan div kosttillskott från Sverige och USA, så måste nu försöka att hitta nått lokalt. Jakten fortsätter. Ift magsyretabletter så måste jag nog gå till läkaren för att få hcl. Det finns en (1) produkt som inte är reseptbelagt, den skal stabilisera magsyran på sikt.

hemul
2019-01-21 21:29
#24

Du känner ingen i något EU-land som kan agera mula? Typ någon i Sverige beställer åt dig, klistrar på ny adresslapp ljuger om värdet på tulldeklarationen när hen skickar till dig? Blir ju två frakter, men har man tur kan man ju få gratis frakt från butiken, ivf om man handlar över en viss summa. T.ex. här i Sverige har ju netonnet och apotea fri frakt om du kan hitta något där. Köper tillskott från England med fri frakt, men den sajten har inte det du behöver.

fiskenihavet
2019-01-25 07:19
#25

Är nu på fem saltsyratabletter pr måltid. Merker, så långt, inte några större förbättringar. Men inte några negativa heller.

hemul
2019-01-25 08:23
#26

Men är det saltsyratabletter då? Det skulle ju ta flera månader innan de hjälpte. 😎

OlgaMaria
2019-01-25 08:46
#27

#25 Tar du dem en stund före måltiden?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Margareta
2019-01-25 14:04
#28

Jag har varit borta och inte hängt med sen #11 De här är de jag tar. Har aldrig sett något på Apoteket som motsvarar saltsyra. https://naturprodukter.se/now/now-betain-hcl-648mg-120-kapslar/ Jag har aldrig kunnat ta mer än tre till måltid. När det ”vrider runt” känner man direkt dvs det blir för surt. Precis som skrivet ”botar de inte magsyran”. De löser det akuta problemet med matsmältning. Men en viktig sak de gör är att de dödar eventuella bakterier som annars tar sig till tunntarmen och där ska vi inte ha bakterier. De goda bakterierna ska finnas i tjocktarmen, men det är ett annat problem.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskenihavet
2019-01-25 15:56
#29

#26 helt riktigt. Räknar med att apotekets farmaceuter inte ljuger för mig ;)

hemul
2019-01-26 05:12
#30

Men då förstår jag inte. Du har en sorts tabletter och du tillämpar metoden för en helt annan sort. Så förstår jag det i varje fall.

hemul
2019-01-26 05:14
#31

Och är norska apoteket som det svenska, så vidarebefordrar de bara den information de fått från läkemedelsföretaget. Det är inte precis som de utfört några egna tester. Och de säljer en otrolig massa skit.

fiskenihavet
2019-01-26 10:54
#32

#30 gör precis det jag har fått information från apoteket att göra, och följer noga det som står i bipacksedeln.

hemul
2019-01-26 11:47
#33

Varför väntar du dig då att det ska vara bättre? Det skulle ju ta flera månader.

Vad är det för tabletter du köpt förresten? Vad heter de?

fiskenihavet
2019-01-26 12:44
#34

#33 jag har inte förväntat mig att det ska bli bättre innan den tid jag skrev om i ett tidigare inlägg. Du skrev att saltsyra tabletter inte fungerar så som jag beskrev, men fungerar med en gång iom tillförsel av saltsyra. Jag har bara lagt in en uppdatering i #25 ift var jag är nå. Har inte tabletterna här nu, kan kolla det senare när jag är hemma. Räknar med att det då inte är saltsyra (även om det var det apoteket sa) iom att man måste finna riktig dos ila en viss tid. Eller så är kanske inte saltsyra ett problem för mig.

Annons:
fiskenihavet
2019-01-30 17:06
#35

Står i kö för undersökelser av magsyra och gallasalter. Det finns tabletter att köpa för bägge delar (på nätet), och det är fristande att bara beställa och pröva ut. Men jag är bekymrad för evt biverkningar om man inte har problem med magsyra eller galla. Vi vet ju inte var problemet ligger. Jag vet ju inte vad som kan hända om man äter kosttillskott för magsyra och gallasalter om problemet inte ligger där. Det är ju tryggast att bara vänta på utredningen, på sjukhuset, men nu har jag väntat i ett år. Lååååång kö. Jag blir ju bara tröttare och tröttare för varje dag som går. Hela situationen är liksom låst.

hemul
2019-01-31 13:19
#36

Om du ska testa kan du ju inte testa flera saker samtidigt. Börja t.ex. med saltsyratabletter och öka dosen tills du förhoppningsvis får effekt. Funkar det är du ju hemma. Om inte kan du stryka det från listan på vad som möjligtvis är fel.

fiskenihavet
2019-01-31 13:38
#37

#36, enig med det. Det är därför jag börjar med magsyran. Bara sjukt att det ska ta över ett år från att hänvisning från läkare är inne på sjukhuset, och att man KANSKE får timme "snart". Oroar mig oxå över biverkningar, från att testa på egen hand, med ex gallasalter (om man inte behöver det). Man ska inte behöva jobba med det på egen hand bara för att sjukvården inte har tid att kalla folk in.

hemul
2019-01-31 18:03
#38

Det är illa här också.

Har du kollat vad preparatet du köpt heter nu då? Vi vet ju liksom inte vad vi pratar om här.

Hittar på Aciglumin på norskt apotek och det verkar vara saltsyra. Så är det det du här ska det inte ta månader innan du märker effekt.
https://www.apotek1.no/produkter/aciglumin-naf-250mg-tabletter-100stk-310850p

Här hittade jag lite om ämnet som Fedon Lindberg skrivit.
https://fedon.no/innlegg/unnga-oppblast-og-vond-magen-i-julen/

fiskenihavet
2019-02-01 00:11
#39

Aciglumin ja. Märker ingen skillnad. So far. Har beställt hcl från utlandet, men stoppas säkert i tullen :(

hemul
2019-02-01 23:50
#40

Jamen då är det ju saltsyretabletter och apoteket måste ha missförstått hur det funkar. Då vet du ju att det inte är brist på magsyra som är ditt problem.

fiskenihavet
2019-02-02 15:35
#41

Om man har nog magsyra får man en reaktion på att tillföra tabletter. Jag får ingen reaktion. De på apoteket säger att man då, precis som blir sagt här, att då måste man ta en tablett till, helt till man når riktig nivå av magsyra (individuellt). Det kan ta tid att finna riktig nivå. För få magsyretabletter, om man har låg magsyra själv, ger ingen hjälp. Då ser man inte förbättring oavsett.

Annons:
hemul
2019-02-03 00:36
#42

Ska man öka väldigt långsamt eller vadå? För om du ökar med en tablett per måtid borde du vara uppe i jättedoser nu.

Margareta
2019-02-03 10:36
#43

Jag fick lära mig av läkare att öka en tablett per dag innan huvudmålet, för mig var det lunch. Jag kom till 3 innan det sved

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskenihavet
2019-02-03 11:46
#44

#42 og 43, Med de tablettene som jag har så ska du öka m 1 var tredje dag om du inte märker förändring. Och på detta märket är det inte underligt att en kommer upp i jättemånga tabletter. De är fruktansvärt lågdoserade. Inte i närheten av vad saltsyratabletter brukar vara. De är jättedyra för lågdoserade tabletter i jätteliten boks. På måndag/tisdag kommer tabletter från utlandet som jag har beställt. Räknar med att jag kommer til tre, kanske fyra tabletter innan jag känner nått.

fiskenihavet
2019-02-04 23:55
#45

#43 måste du fortfarande använda hcl- produkter?

Margareta
2019-02-05 09:38
#46

#45 Bara ibland, jag märker själv när det behövs

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskenihavet
2019-02-05 10:15
#47

#46 om jag får lov att fråga, när du fann ut av din optimala hcl-dos: Tog det lång tid innan dina magproblem försvann? Jag förstår att saltsyra fungerar med en gång ifm att maten du precis har ätit bryts ner, men det för ju med sig "sekundära" ting som kan förbättras över tid med riktig mängd magsyra. Dvs effekten kommer inte direkt med att tabletten löses upp i magen. Har förstått det som att det kan ta tid. Har du upplevt detta?

Margareta
2019-02-06 19:29
#48

#47 ja det har tagit tid. Det är 1,5 år sen jag fick rekommendationen. Största skillnaden är att jag glömt bort hur der känns att vara ”uppstoppad” efter måltider. Blir jag det nu vet jag varför. Maten passerar magen fortare och jag känner hunger oftare.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
fiskenihavet
2019-02-06 20:02
#49

#48 ja, det var det jag kunde se för mig. Har fått frågan om saltsyratabletterna fungerar, men det är ju omöjligt att svara på på så kort tid. Jag har ju inte ens hittat riktig dos ännu. Jag är fortfarande illamående, något uppblåst, vääääldigt energilös, etc. Om energilösheten beror på låg saltsyra, så tar det lång tid innan depåerna är fulla igen. Hoppas att hcl-tabletterna kommer att hjälpa. Har fortfarande lös mage. Jag är uppe i jättedoser nu. Några varnar mot att det är negativt, andra säger att det kan vara behov för högre doser i starten. Svårt att säga. Får iaf inte en reaktion på dosen jag tar. Alla får tydligen inte ont i magen som tecken vid den optimala dosen…

hemul
2019-02-07 01:54
#50

Jag kanske har fattat helt fel då, men om man problemen borde väl minska om man tillför saltsyra, förutsatt att man har brist då.

Margareta
2019-02-09 10:47
#51

#49 jag får inte ont dvs smärta. Det jag känner är syra. Svårt att förklara, men har man haft halsbränna känner man igen det

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskenihavet
2019-02-09 16:14
#52

#51 det är intressant det där. Jag har läst att några känner, på olika sätt, att de har nått rätt nivå av syra. Jag är en av de som inte känner någonting. Kan ta jättestora doser. Och det är ju inte bra. Måste då pröva å peila in riktig antal tabletter på annat sätt. Inte så lätt.

hemul
2019-02-09 16:33
#53

Jo, men om dina problem beror på för dålig saltsyraproduktion borde du väl känna någon skillnad även om du inte prickat in den optimala dosen.

fiskenihavet
2019-02-09 17:56
#54

Nej, för att då får man, i tillägg, problematik ift för mkt magsyra. Och i längden kan man då magsår. Låg energi, feks, tar tid att ändra - om det beror på magsyrenivå överhuvudtaget. Tar väl olika lång tid för olika personer, men kroppen ställer sig inte om över natten.

fiskenihavet
2019-02-09 18:01
#55

För mycket magsyra ger i stort sett samma problem som för lite magsyra = ingen möjlighet till bättring

Annons:
Zepp
2019-02-09 18:02
#56

Iallafall.. så hänger jag mest med på Hemuls kommentarer!

Dvs om saltsyra vore ett problem så borde det ha avhjälpts med olika tabletter i olika dos!

Oså angående illamående utav fett, vem säger att det är fel, dvs det är en signal iallafall bland friska att man inte bör äta fler kalorier?

Oså om man får för sig att man bör  äta 5-6 gånger per dag, så signalerar illamåendet att man bör sluta med detta, för fett är himla kaloririkt.

Iallafall om det mentala säger att man bör äta 5-6 gånger per dag så bör man promt sluta med att äta LCHF!

Aså jag vet inte hur det kommer att funka den dag då jag går i pension, men som det ser ut i dag så får jag vara glad för om jag har tid att äta iallafall två gånger per dag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2019-02-09 18:14
#57

Jag har väl aldrig påstått att jag vill äta 5-6 gånger om dan? Och nej, tillförsel av magsyra hjälper inte om man inte har, så att säga, "optimal" dos. För lite OCH för mkt magsyra ger MIG extremt lös mage!! Hur ska jag då få i mig näring??

hemul
2019-02-10 10:12
#58

Men du får ju magproblem när du äter, sa du inte det? Ont i magen, illamående eller vad det var?

Det är klart att man får problem av för mycket saltsyra också, men mellan för mycket och för lite måste ju vara ett rätt stort spann som är en hyfsad nivå. Om man har för liten egen produktion och tar en ökande dos tillskott, som du gör, borde man ju märka en gradvis förbättring, om det är brist på saltsyra problemen beror på. Det uppfattade jag också att folk gjorde, förut när det skrevs mer om det. Annat låter helt orimligt.

Hävdar alltså att man borde märka viss förbättring medans man ökar dosen även om man inte blir besvärsfri.

fiskenihavet
2019-02-10 14:12
#59

Nej, man blir inte i närheten av besvärsfri på fel dos. Vad andra har vittnat till kan inte jag svara för. För lite och för mycket magsyra ger mig lös mage, och med den utgångspunkten har jag inte märkt skillnad. Svårt att få energi utan mat tänker jag…

Zepp
2019-02-10 15:38
#60

#57

Näe det var inte tänkt att passa in på dig, utan det var mer en allmän kommentar.

Iallafall, om saltsyratabletter inte hjälper så var det nog inte själva problemet?

Dvs man borde i något stadium av dos ha märkt någon skillnad?

Hur som helst läser man på Internet så handlar saltsyran mest om att tåla/tillgodogöra sig protein?

Det har man förmodligen fått från vår förmåga att denaturera olika proteiner till aminosyror som vi lätt kan ta upp i tolvfingertarmen?

Fett/triglycerider bryts ner rätt lätt och tas upp rätt lätt.. varvid man kan bli illamående utifall man får i sig för mycket, signalerar att man inte borde äta mer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2019-02-10 16:35
#61

"Dvs man borde i något stadium av dos ha märkt någon skillnad?". Teoretiskt sett, ja. Men då glömmer man att tabletterna, over all, inte är standard tabletter. De har olika styrkor. Jag har antingen haft för svaga, eller för starka. Ser ut till att jag måste pröva de med 550mg/650mg pr tablett. Inte 250mg, 1g. Det beror på hur stort problem individen har. Jag har inte haft en "lagom" dos enda. Bara för låg, eller för hög iom bytte av produkt.

Upp till toppen
Annons: