Annons:
Etikettövrigt
Läst 4825 ggr
hemul
2019-01-05 00:18

Sodastream

Tänkte att det säkert finns erfarna sodastreamare här.Lipar

Funderar på att skaffa en sån. Men jag förstår inte skillnaden på apparaterna. Vad får jag om jag köper en svindyr som jag inte får med en sån här för 299:-? https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/sodastream/S1012101776/sodastream-jet-kolsyremaskin-metallsvart-1012101776

Jag gillar inte bubbel, har aldrig gjort. Använder det bara i grogg och drinkar och det är inte ofta det heller. Alltså har jag aldrig på lager när jag behöver det. Därför jag tänkte det skulle vara behändigt att kunna göra efter behov. Apparaten skulle alltså användas tämligen sällan.

Annons:
hemul
2019-01-05 01:26
#2

Jag vet. Men det blir ungefär samma pris med patron. Flaskorna bryr jag mig inte om. Tänker inte lagra på äckliga PET-flaskor ivf.

Vad jag undrade över var alltså vad de dyrare modeller har som inte de billiga har? Det finns ju såna som kostar uppåt 2000 och kanske dyrare också.

Jana Sjö
2019-01-05 01:42
#3

Jag köpte en billig och den funkar utmärkt

Vixxen
2019-01-05 01:50
#4

Det är speciella flaskor till.

hemul
2019-01-05 02:30
#5

Jo, jag förstår det. Men det innbär ju inte att man behöver lagra på dessa, bara att man måste använda dem just när man kolsyrar.

#3 Ja, det är det jag inte förstår. Hur kan det skilja så mkt i pris? Är det bara att de dyra ser dyra ut, skrytgrej på köksbänken liksom? MIn ska bo i ett skåp.

Vixxen
2019-01-05 02:34
#6

Ja, det är skrytbyggen precis som alla andra prylar, bilar, mobiler m.m.

Annons:
hemul
2019-01-05 03:52
#7

Nu tror jag ju iofs att en Lamborgini är lite vassare än en Skoda, men… 😂

Vixxen
2019-01-05 04:26
#8

Typ samma tänk med bilmodeller som med kolsyremaskinsmodeller skulle jag tro…

odezza
2019-01-05 09:32
#9

Jag har haft en sodastream i många år, och den fungerar bra fortfarande.

Men det är ju en äldre modell, (som säljs fortfarande) och man måste skruva fast flaskan när man ska kolsyra den. Inget större problem, men mina artrostummar protesterar lite när jag ska göra det.

Min mamma har en nyare modell, den behöver man inte skruva fast flaskan på. Mycket smidigare för mina tummar. Jag skulle tro att det är den skillnaden som gör skillnaden på priset.

Så länge min sodastream håller, skaffar jag ingen ny. Men när den har gjort sitt, så får det bli en ny där man inte behöver hålla på och skruva fast flaskan.

Rusta byter patroner billigt, just nu för 19:90, men det är extrapris. Där jag bor kostar det runt 99 kr, så jag har tre patroner. Då kan jag passa på att byta när jag ändå åker till något ställe där Rusta finns.

"still lost in space and time"

Anmaja
2019-01-05 09:34
#10

Jag har haft en billig i sex-sju år (minst, minns inte) och dricker bubblat vatten varje dag. Funkar perfekt!

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

odezza
2019-01-05 09:35
#11

Kollade bilden i första inlägget, den liknar den jag har, där flaskan måste skruvas fast. Inget större problem, om man inte har problem med händerna.

"still lost in space and time"

Record
2019-01-05 10:54
#12

Ett alternativ är att hyra en stor flaska hos AGA gas, för att sedan fylla över till "Streamern" direkt eller dess små tuber. Själv har jag ett kolsyregevär som jag fyller ibland. 👍

Sindri
2019-01-05 15:17
#13

Vår Soda Streamer står i källaren sedan några år. Visst var det kul att kunna göra eget bubbelvatten till gäster och servera i snygga flaskor, men att ladda patroner och sedan inte använda dem på ett bra tag. Det blev ofta så att när det kom gäster fanns det ingen gas i streamern så…..

Man kan ha en flaska Loka hemma "på lut" ifall det behövs. Tar mindre plats än en streamer. Eller några små glasflaskor, upplever att folk dricker mer och mer kranvatten.

Annons:
Record
2019-01-05 15:36
#14

Kanske gick det att skjuta direkt ner i vattenflaskan med kolsyregeväret, när det krisar. 😃

hemul
2019-01-05 17:56
#15

#13 Menar du att gasen lägger ur patronerna om de får stå? I så fall faller ju hela tanken för mig.

Sindri
2019-01-05 18:47
#16

Ja, efter väldigt lång tid läcker det nog ut lite.  Men grejen för oss var att vi visste aldrig när en patron skulle ta slut. Man kanske skall ha gäster, börjar bubbla, och så får man bar ett par dl. Känns meningslöst. Visst, man kan ha extra patroner hemma, men jag är lite harig med gas så det hade vi inte.
Om en patron tar slut kanske du inte laddar i en ny direkt om du vet att du inte kommer använda den på ett tag. Ja, då står man där och har inte patroner när man vill. Säger inte att det inte är bra, men för oss blev det alltid i otakt, så den hamnade i källaren.

Jag drack också mer bubbelvatten förut men lärde mig här på sidan att det inte är så bra, det har något med magsäcksmunnen och hungerkänslor att göra. Jag blev definitivt mer hungrig av det.

hemul
2019-01-06 02:42
#17

Man skulle ju kunna väga patronerna, om man alltid har samma typ. Så kan man göra med campinggas. Väga full och tomma patroner så vet man hur mycket gasen väger och hur stor del man har förbrukat.

Får väl se om det blir av. Det var kanske lite mest köpsug så här i jultider.

CasaRamon
2019-01-06 12:48
#18

Jag har haft Sodastream i många år. Dricker kolsyrat varje dag till maten och på kvällen (16/8) och upplever en mättnadskänsla framför vanligt vatten.  Absolut inga hungerkänslor. Man kan köpa patroner för 30-40:- och man slipper släpa hem flaskor.

Jag är mycket nöjd med apparaten, men skulle inte köpa en om man inte använder den kontinuerligt. Tar plats. Jag har min på köksbänken, då jag använder den varje dag.

hemul
2019-01-06 20:31
#19

Ja, det är ju ett argument. Jag bor inte litet, men jag har jäkligt fullt i skåpen.

CasaRamon
2019-01-07 13:44
#20

#19

Ja, jag vet hur det är. Jag har också fyllt skåpen med grejor som "kan vara bra att ha" men oftast är det bökigt att plocka fram.

Sodastreamern är dessutom tung.

Annons:
OlgaMaria
2019-01-11 14:40
#21

Vi har en SodaStream som vi använder varje dag. Skulle aldrig behålla den ifall vi inte hade användning för den ofta. Den tar ju ganska mycket plats, plus flaskor och en extra patron som man kanske förvarar. Platsen på köksbänken är ju eftertraktad, men man kanske har något skafferi eller något där den kan få plats? Köksmaskiner är väldigt jobbiga att använda om de inte står nära till hands - och inte vill man ha dem framme om man inte använder dem så gott som dagligen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hemul
2019-01-14 14:05
#22

Jag har fullt på kökshyllorna, men gott om stora förråd. 😉

Men eftersom patronerna tydligen står och läcker, så sprack ju hela min idé.

OlgaMaria
2019-01-14 14:15
#23

Min SodaStreamer har en uppsamling för eventuellt vatten som läcker - sker bara i samband med användning. Men det skulle inte vara någon fara med att de skulle läcka i ett förråd.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

CasaRamon
2019-01-14 15:23
#24

#23 

# 22 menar att det är patronerna som läcker, inte vatten. 

Kanske är det så. Vet inte eftersom jag har min framme och använder den dagligen. Trots det så räcker patronerna länge. Men apparaten är tung och inget  man släpar på i onödan.

hemul
2019-01-14 17:17
#25

Jo, jag förstod det. Men då funkar ju inte min nån gång ibland-plan så bra, om kolsyran står och pyser bort.

Upp till toppen
Annons: