Annons:
Etikettövrigt
Läst 5828 ggr
Sindri
2018-12-25 18:47

Förklara Slow cooker för mig

Hur fungerar en slow cooker om man är borta hemifrån 11 timmar? Sätter man på den och den lagar maten och håller den varm sedan tills man skall äta?
Jag trodde att slow cooker med timer betydde att man kunde ställa in den på  att sätta på sig om några timmar. Men hur fräscht håller sig köttet då?

Jag har lärt mig att varmhållning förstör näringsämnen i mat.
Berätta mer om hur ni gör som har en.

Annons:
Record
2018-12-25 22:29
#1

Du beskriver den riktigt bra själv. En keramisk gryta med hårdglaserad yta, ganska tung. Vilken sitter i en yttre del med värmeelementen vilka kan ställas in för olika effektläge 100-500 W, lägsta läget överskrider inte temperaturen 70 grader vilket gör att största delen av näringen ej förstörs i maten.

En timer ställer du in för tiden Crook-poten skall starta och stoppa för att sedan övergå till varmhållning. Finessen är att hålla temperaturen låg och tiden längre.

Grytan kräver vätska/olja + vin och kryddor efter behov, inget bränner fast så diska behövs inte och vätskan använder ja fler gånger beroende på köttyp. grönsaker blir bäst att tillsätta en halvtimma innan dags att äta. Grytbitar får du se så inte det är dåliga delar, brosk mm, men nötstek tycker jag är bäst. Entrecote får du nog ta separat i gjutjärnspannan tror ja.

Låt dig inte luras av de vilka säger att "Wonderbag" kokar i timmar utan el, det är en fysikalisk omöjlighet.👍

hemul
2018-12-25 23:49
#2

Det där är nog olika på olika modeller. Jag har timer bara för hur lång tid pottan ska vara igång. Den startar alltså omedelbart och kör så länge jag ställt in.

Grejen med låg temp är väl att maten inte kokar sönder på samma sätt som på spisen, även om det får stå på lite onödigt lång tid.

Sen stämmer det inte att man måsta ha vätska eller fett. Det behöver man inte ha om man inte vill/receptet inte kräver det. Går utmärkt att lägga i t.ex. revbensspjäll "torrt" och köra. Stekytan får man fixa på vanligt sätt, före eller efter.

Och vad är det för fel med brosk? Ger smak och gör såsen simmig, nyttigt är det nog också. Bättre att ta bort det sen om man inte vill ha det.

Beträffande nyttigheten med slow cooking är nog juryn ute. En del menar att näringen snarare förstörs av lång koktid även om temperaturen är låg och att man instället bör använda det motsatta, en tryckkokare, som förkortar tillagningstiden. Inte vet jag var som är bäst, men långkok är trevligt så…

Jag blev lite besviken när jag köpte min för många år sedan. Grytor och sådant blev inte alls bra - precis det man läst crock potten skulle vara så bra för! Sen läste jag ett blogginlägg av någon som kunde definiera problemet bättre än jag. Köttet blir bra, såsen/spadet blir jättegott, men grönsakerna… allt smakar som spadet. Morötterna smakar inte morot, löken smakar inte lök - det smakar bara spad.

Men så blir det ju med långkok i gryta på spisen också. Knepet, som killen kommmit på, är att ta bort grönsakerna, precis som man gör med sådana man haft med i ett normalt långkok, de äter man ju inte, känns väldigt förbrukade, och tillsätta lite fräscha grejer sista halvtimmen eller så.

Misstänker att minimal med vätska kanske också funkar. Men jag hällde ju på så det täckte. Har faktiskt inte provat att bara ha bottenskyla och hälla på mera vatten mot slutet. Ska göra det vid tillfälle. Men jag använder min mest för buljongkok numera. Tyvärr blir nog spadet inte lika smakrikt om man gör så men grönsakerna *kanske* blir ätbara.

Sindri
2018-12-26 00:20
#3

Ja, det där med timer har förbryllat mig. För mig är ju en timer något man ställer in när det skall börja och sluta. Men trots att det står att en slow cooker har timer så kan man bara ställa in när den skall sluta. Det betyder att man måste sätta på den innan man går till jobbet och sedan slutar den koka efter ett visst antal timmar, och går då över till varmhållning.

Och som jag skrev tidigare så har man ju lärt sig att varmhållning inte är bra.

Vivisfaxarn
2018-12-26 07:47
#4

Jag gav bort min! Förstod aldrig vitsen. Tyckte bara att det var krångligt.

Record
2018-12-26 09:13
#5

Sindri, du står framför Crook-Pot, och bestämt att äta efter 11h och tillagningstiden bestämmer du av erfarenhet till 3 h alltså timern skall starta värmen timma 11-4 och timern skall då slå av strömmen och tillsätta grönsaker.

Att ha både Crook-pot och stekpannan i gång är helt onödigt, tänk även på att diska allt bränt kött, för att inte man använt vätska vid tillagningen.

Det gäller att spara tid, och inte behöva vara på två platser samtidigt. 😃

hemul
2018-12-26 10:29
#6

Men Record, våra slow cookers har ju inte den typen av timer. Du har nog köpt en lyxigare variant.

Annons:
Sindri
2018-12-26 12:04
#7

#6 av: hemul
Ja, precis det jag menar. Det står att slow cookern har timer, men det är bara för att säga till när maten skall vara klar. Så man måste sätta på den innan man går hemifrån. Blir inte maten mer än färdig efter 11 timmar?

Om den är klar på timmar så blir det ju 4 timmars varmhållning. Är det bra för näringsämnen?

Siggebus
2018-12-26 12:37
#8

En sak jag funderar på är risken med att ha en elektrisk "maskin" igång under kanske en hel dag när man inte är hemma?

Record
2018-12-26 13:56
#9

Om det är någon som tvekar?

Rita upp en vågrät linje på ett papper med 1 cm mellan varje timma. Markera från vänster till höger 0 ----> 11.

Vid siffran 0 lägger du i köttet, lite frostigt kanske, så det får tina 8 timmar.

Vid 8 startar timern. och stänger av vid siffran 10. alltså 3 timmars tillagningstid, helt normalt arbetssätt för en timer. Vid siffran 10 tillsätter du grönsaker för att inte dessa skall vara med vid den varsamma koktiden. För att inte bränna sig i munnen är maten lagom varm i elfte timman.

Saknar din Crook-Pot timer köp en på Ch O för att sättas på sladden till byttan.

Olika effektlägen finns oftast på de enklaste typerna och väljes efter behov.

Var inte rädd för att gå ifrån grytan, det finns inget som kokar bara lagom varm som ett värmelement knappt 60 grader.

hemul
2018-12-26 15:12
#10

Om köttet inte är djupfryst då? Och du sa ju tidigare att timern ställde in både när pottan skulle slå på och av. Viss skillnad.

Min går inte över till varmhållnngsläge när timertiden runnit ut. Den slår av. Så din är ivf mer avancerad än min, Sindri.😉

Jag tror det ska till ganska mycket överkokning för att maten ska bli förstörd. Och 3 timmar är kort tid i en crockpot. Jag får betydligt längre tillagningstider än så. Men jag jag kör på låg värme. Recepten du sett kanske använder turboläget? Det där skiljer också, men jag har I, II ovh III och kör det mesta på lägsta.

Sindri
2018-12-26 20:53
#11

Jag har ingen egen slow cooker, har köpt varsin i julklapp åt alla sönerna för de hade önskar sig det.

De går hemifrån tidigt på morgonen och när de kommer hem är det trevligt att middagen är klar, annars blir den vid 10 på kvällen!

Den jag köpte sade sig ha timer, men det är inte en sådan timer som man kan ställa in när den skall sätta på sig, bara hur länge det skall tillagas. En vanlig timer på CO funkar inte då börjar man om från början när den går på och inga inställningar finns kvar. 

En sådan är det
https://www.electroluxhome.se/hem-hushall/koksmaskiner/ovriga-koksmaskiner/esc7400/

Record
2018-12-26 21:29
#12

Det finns många sätt att fixa till det med en timer på inkopplings sladden.

Tror det var 140 st inställningar man kan göra på Co-timern.

Bestäm att tillagningen skall ske mellan kl 12 och 15, därefter gör tillslag mellan 16 och  16,30. därefter tillslag 17,30 med frånslag kl 18, för att äta.

Det medför att varmhållning sker mellan 16 och 18. D.v.s halva effekten. Grytan är en trög komponent med stor massa så den hinner inte svalna mellan till o från-lägen.

Att starta Crook-Pot på morgonen när man skall iväg kan inte vara det bästa med full effekt. På Co-timern finns slumpvis till o frånslag. under dagen som en variant.

Sindri
2018-12-26 22:56
#13

Är det en speciell timer till Slow Cooker som du pratar om? I annat fall funkar den inte, för när inte den här cookern har ström försvinner alla inställningar man gjort på displayen. (Säger en av mottagarna av julklappen)

Annons:
hemul
2018-12-27 02:39
#14

Du köpte en för avancerad mackapär, tror jag. 😉

Record
2018-12-27 09:37
#15

Sindri. Va tråkigt, vad heter den, så skall ja undersöka. 🤔

Sindri
2018-12-27 22:58
#16

I inlägg #11 finns en länk.

Denna kommentar har tagits bort.
Record
2018-12-28 10:46
#18

Sindri, om man skall använda ECS7400, får man ingen hjälp, att vara frånvarande från den 11 timmar. Den fordrar att ha en yttre timer, och en invertering av den inre timrens startläge. Detta måste nog göras av behörig el-kunnig person och garantin gäller inte längre.

Med en yttre timer skulle då inte finnas några begränsningar för att vara frånvarande mer än 11 timmar. Men äta innehållet i crook-poten ?🤔

Bättre hade varit så som min egen är att där skiftas effektlägena i fyra steg och timern bestämmer att inte starta på annat än tillslag. Enligt mitt inlägg #11.

Har du möjlighet att få hjälp med ombyggnad, tror ja att det är den bästa vägen. Då den är använd.

"Vi är alla olika. Fast olika mycket!" Efter att ha läst föregående inlägg..

Sindri
2018-12-28 12:24
#19

OK - vad har du för apparat?

OlgaMaria
2018-12-28 21:31
#20

Om man vill tillaga något i lämplig temperatur i 11 timmar är det nog bättre att använda ugnen. En slow cooker är lämplig att använda upp till 6-8 timmar ungefär. Går ju faktiskt fint att använda ugnen till långkok också, samt göra tjälknöl vilket kan kräva ett halvt dygn. Själv har jag gett bort min slow cooker då jag inte tyckte maten blev särskilt god. Blir mycket godare när man använder ugn eller spis.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Record
2018-12-28 21:42
#21

Den Crook-poten jag har heter C-Union, troligen en engelsk sak ja köpt på City-Gross för ca 4 år sedan, lika fin nu. Den har fyra effektläge och en till/från timer med batteri för att veta var den gör. ECF7400 och alla nyare verkar inte ha ett batteri för att fungera ok. Men en omkoppling/överkoppling av den inbyggda timern, samt en ny yttre CO-timer för 50.-- kr så blir den bra.

Varmhållningstiden ställer du med timern  tillslagstid/frånslagstid efter tillagningstiden. Om tillslag  o frånslag är lika har den halv effekt på elementen.

Zepp
2019-01-01 16:07
#22

#0

Slowcocker är litta av en myt/ytterligare en grej vi kan belamra våra kök med!

Iallafall, så bör du vara hemma stora delar av tiden för att lägga i resten av ingredienserna i din måltid vid olika timintervall!

Såvida du inte nöjer dig med  en långkokt stek!

Oandrasidan, det tar en/två timmar att laga till resten sedan slowkokern gjort sitt på främst kokkött!

O den tredje sidan, man kan ladda den med ingredienser som tar max en halv timme, då blir det petigare att man kommer hem i rätt tid.. annars får man äta kall mat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2019-01-02 00:41
#23

Men vad pratar du om?

Record
2019-01-02 09:47
#24

I bland kan det vara svårt att ställa in timern, tryckt på fel knapp, kan den koka över. Därför får man inte blanda i vin, vilket kan innebära brand. 🤔

Sindri
2019-01-02 10:25
#25

Nu har ena sonen testat sin medan han var hemma och är väldigt nöjd. Electrolux svarar att den kan varmhålla maten upp till 8 timmar, så det går nog bar att komma hem till färdig middag.

Record
2019-01-03 10:58
#26

Om ja har förstått  E-lux när de skriver att den har en nedräkningstimer. kan minsta tillagningstiden vara min. 3h, där den sedan fortsätter med varmhållning 8h för att sluta vid 11 timmar sammanlagt som var vårt krav.

Sindri
2019-01-03 20:08
#27

Ja, men de kommer nog inte tillaga något i 3 timmar, utan det blir betydligt längre tider. Jag tror det kommer funka för alla.

Annons:
hemul
2019-01-04 03:34
#28

Där ser man. Då var ju allt bra i alla fall då! 😃

Katti
2019-01-07 19:08
#29

Jag är av en annan åsikt än de flesta andra i tråden! Köpte en slow cooker till min man förra julen och han har gjort helt fantastiska grytor i den! Grönsakerna går med från början, kokar inte sönder och är jättegoda! Den står och går hela arbetsdagen på lägsta läget.

I år fick han en vakuumförpackare och nu blir det även fantastiska stekar 😃!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sindri
2019-01-08 08:20
#30

Precis vad ena sonen säger. Fast grönsakerna är med från början behåller de sin spänst.

Blir nästan sugen att skaffa en själv…..

hemul
2019-01-08 12:39
#31

Hur sjutton åstadkommer ni detta?

Margareta
2019-01-08 14:27
#32

Mängden vatten man tillsätter avgör spänsten. Ju mer vatten dess mer löskokt. Väldigt lite vatten (1-2 dl) förbli de spänstiga

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Record
2019-01-08 21:40
#33

Gäller de även för råa potatis? 😭 Efter 3h tillagning?🤔

Katti
2019-01-08 22:55
#34

Fast min man har mycket vätska i! De grönsaker han har använt är morot, kålrot, lök och paprika. Får be honom testa fler och återkomma 😃!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
hemul
2019-01-09 00:35
#35

3 timmar? Det klarar nog grönsakerna även för mig. Det är ju kort tid i sammanhanget.

När jag orkar ska jag testa detta med mängd vatten. Man kan ju skiva upp en morot och en potatis bara och provkoka utan att förstöra nåt mer.

Record
2019-01-09 13:48
#36

# hemul

Villkoret var att man vill vara borta 11h, då gäller 3h om man måste starta pot'en när man går till jobbet. Tycker inte det verkar normalt med en nedräkningstimer vilken tappar minnet vid strömavbrott varvid varmhållningen kan bli 11h. Kall mat när man kommer lite senare hem.

Vill ja ha fina grönsaker sätter ja in riskokarens tillsats i pot'en som inte blir dränkt i vätska utan sitter nästan uppe under glaslocket.

hemul
2019-01-09 15:56
#37

Varför skulle man inte kunna tillaga längre tid och varmhålla kortare?

Fast nu gällde min kommentar att jag alltid använt längre tillagningstider och mina grönsaker blir urkokta.

Lisabet
2019-01-15 16:42
#38

Jag kokar buljong i min slow cooker, och då kokar jag i 24 timmar minst, på lägsta effekt. Inga grönsaker i det fallet.  Köttet som sitter på benen äter jag också upp, ifall det finns något.

Record
2019-01-15 22:49
#39

#37 hemul

Om ja visste vilken Pot du har? De med inbyggd timer avslutar tillagningstiden med att gå över till varmhållning. Andra/Tredje  dagen du skall äta det du inte orkade med den första kommer då att koka sönder, och fettet flyter på ytan i grytan.

Varmhållningen får du stänga av manuellt om timer för avstängning saknas.

hemul
2019-01-16 03:25
#40

Men snälla Record, jag VET hur min funkar och jag har talat om det också. Men jag kan göra det igen. Den har bara en enkel timer som alltså stänger av när tiden är ute. Den är från före eran när slow cookers blev trendiga och elektroniska.😉

Record
2019-01-16 09:45
#41

#40 hemul

Har ja läst rätt, har din Pot en mekanisk timer, för start o stopp alltså ingen varmhållningstid annat än eftervärmen. Den styr då endast tillagningstiden.

De elektroniska timers vi har behandlat har dubbla värmeelement med ett för grund värmen för  (varmhållning) tills man bryter manuellt, och ett annat element som styrs av timer för (tillagningstid).

Varmhållningstiden kan vara termostatstyrd för att ge rätt temperatur hela tiden med sitt element. Skulle varit enklare att rita upp en koppling. 🤔

Annons:
hemul
2019-01-16 14:18
#42

Ja. Jag vet inte varför du intresserar dig så för min slow cooker. Det är inte jag som har (har haft) problem.

Det var så slowcookers var förut. En del hade ingen timer alls. De elektroniska varianterna har dykt upp nu senaste åren när de blivit poppis. Jag köpte min för nästan 10 år sedan. Då fanns bara några få märken och nästan alla var enkla. I  Sverige fanns inga alls.

Katti
2019-01-16 21:40
#43

Vår nya har heller ingen varmhållning. Den har sous vide-läge där man kan ställa temperatur och tid, d v s man sätter den på en tid som den ska gå. Man kan inte ställa in när den ska börja. Och den har ett slow cooker-läge där man ställer den på hög eller låg temperatur och tid. That's it!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Record
2019-01-17 10:30
#44

#katti

Har tittat på dessa köksprylar, de tyck´s ha vänt på arbetssättet men fortfarande måste du starta den på önskad tid med noggrann temperaturhållning. Men att använda plastpåsar i grytan känns inte bra. 0,7 Kw  i 11h verkar vara för mycket.

Kan det vara denna?

https://www.electronic-star.se/Home-och-Living/Koeksapparater/Angkokare-och-Multicooker/Panela-Sous-Vide/Spa-Vide-sous-vide-tillagning-langsamkokare-700W-8l-borstat-rostfritt-stal.html

Upp till toppen
Annons: