Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3016 ggr
fiskenihavet
2018-12-02 14:35

Fett/protein

Nu har ju alla olika kroppar och behov, men hur många g fett äter ni om dagen? Hur mycket protein?

Annons:
Zepp
2018-12-03 00:18
#1

Det brukar landa mellan cirka 50-80E% fett, cirka 10-20E% protein samt mellan 5-20E% kolisar.. litta olika olika dagar!

Inte nog med det så äter jag typ mellan 1600- 2500 kcal per dag i snitt.

Dvs jag tenderar att äta tills jag är mätt och hinner jag inte med alla måltider ena dagen så brukar jag äta mer nästa dag,  dvs det sliter till sig.

Ibland händer det att jag äter mer än mätt, vilket jag då ofta får ångra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2018-12-03 07:16
#2

Tack för svar, Zepp, men jag behöver mer beräkningar i gram. E% säger inte så mycket egentligen. Ser förhållandet mellan byggstenarna, men när jag kollar min mat kommer E% oxå bra ut, men jag behöver fila lite mer på div ift maten. Kanske pr måltid oxå. Tror jag får i mig för lite fett, förvisso, men får ju tecken på blodsockerfall av allt fettet.

Zepp
2018-12-04 22:27
#3

Anledningen till att jag svarade så är att det är komplicerat, dvs vi kan börja med kalorierna, bara dessa är j*vligt svåra att veta vad man egentligen behöver för ens egen kropp, förutom då proteinerna som skall fungera som byggstenar.

Dvs om du inte ens vet hur mycket kalorier du behöver så är det ännu svårare att svara på hur många gram du behöver av fett!

På det så är gram av olka macronutrienter av olika kalorivärden, men vi är väll iallafall överens om att protein främst är en byggsten?

Så börja med proteinbehovet, cirka 0,8-2,0 per/perkilo/per dag,/ i snitt till stora delar beroende utav fysisk aktivitetsnivå/muskelmassa/kön/ålder!

Lägg sen till resterande kalorier upp till ditt behov av sådana, dvs någonstans mellan iallafall 1800-2500 Kcal!

Om du förstår vad jag menar.. det kan vara viktigare att äta sk riktig mat, utan att räkna kalorierna och lita lite mer på sina hunger/aptitregleringen!

För får man i sig de kalorier man bvehöver av fett och protein så får man sällan en massa cravings för snabba kolhydrater/mellanmål.

Dvs man bör äta sig mätt av sk riktig mat, man bör inte vara rädd för fett.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2018-12-05 07:19
#4

Yes, helt enig. Äter inte kolhydrater. Äter fett og protein. Kan inte äta mer fett än jag gör iom att blodsockret blir för lågt. Kompenserar kanske med mängden protein för att bli mätt. Det är det jag vill reda ut. Är inte fettskrämd eller kaloriskrämd. Måste ju bara finna ut varför jag inte blir mätt och håller mig mätt i flera timmar. Självklart måste man anpassa mängder, hit och dit, ift aktivitet, ålder, etc, men det hadde varit fint att veta exempel på hur andra fördelade byggstenarna sina. För att få tips… :)

Zepp
2018-12-05 21:31
#5

Då vänder jag på det hela, dvs vi börjar med protein, dvs minimum, cirka 0,8-1 gram per kilo och dag i snitt.. är likt förbannat minimum, för hälsans skull!

Oså då så varför minimum av något essentiellt, varför inte optimalt?

Dvs vi pratar då cirka 1,5 gram per kilo och dag i snitt!

Det får konsekvenser, för det första så är protein den macronutrient med störst mättnadspotential, speciellt animaliskt protein iomed att det är mest biotillgängligt samt innehåller alla de essentiella aminosyrorna.

Aminosyror är mer insulinogena än de flesta kolhydrater, dvs det är den dosen insulin man skall ha, man kan strunta i kolhydraterna för insulin iomed att de som regel mest ställer till med problem.. typ att de då utsöndrar insulin för att hålla ett normalt blodsocker.

Iallafall om man håller ner kolisarna så får man inte en ytterligare insulindos.

Inte nog med detta på LCHF, överskottet av aminosyror/spillet från proteolysen/dvs i Autofagin så kan levern (neoglukogenes) själv göra det glukos den behöver, så länge man håller ner blodsocker och insulin.

Oså kommer vi då till fettet, det ger ingen omedelbar mättnad, utan det leder främst till att man inte blir lika hungrig lika snabbt igen, om man håller ner insulin och låter Lipolysen bidra med FFA.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: