Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Blodtryck

2018-11-23 23:10 #0 av: Minska kolhydrater

I stället för att ta blodtrycksmedicin har jag prövat att ta kalium, magnesium och salt. Äter LCHF. Är osäker på hur fördelningen mellan kalium och magnesium ska se ut. Ska de tas tillsammans eller var för sig. Drar magnesium ut kalium ur kroppen? Saltet tänkte jag dra ner på rejält. Om man äter LCHF ska man ju öka saltintaget, men då går ju blodtrycket upp. Hur ska man tänka där?

Anmäl
2018-11-24 03:07 #1 av: Pyttelite

Om du inte får biverkningar av blodtrycksmedicinen är det inte speciellt klokt av dig att sluta med medicinen.

Får du allvarliga biverkningar så är det till läkare du ska gå inte att mixtra med egenhändigt påhittade metoder.

Högt blodtryck stressar ditt hjärta och hjärna - var rädd om dom!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-11-24 03:28 #2 av: VoxBauers

Håller med #1 blodtrycket ska regleras av läkare.

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2018-11-24 09:35 #3 av: Vittvrak

Vet du hur mycket eller lite man kan höja blodtrycket med salt? Kolla upp det, det är intressant.

Men vad du ska göra har jag inga åsikter om , några källor får du inte heller.

Anmäl
2018-11-25 19:24 #4 av: Hanveden

Läs om rödbetsjuice och testa själv...

https://kurera.se/ett-glas-rodbetsjuice-om-dagen-gav-karl-80-blodkarl-som-en-26-aring/

https://kurera.se/rodbetsjuice-haller-blodtrycket-i-schack-visar-forskning/

mLCHFh  Cool .

Anmäl
2018-11-26 07:28 #5 av: hemul

Det sägs att minskat intag av salt sänker blodtrycket hos en mindre andel av de som redan har högt tryck. Och att det är av den anledningen de rekommenderar alla att minska sitt saltintag. Sanningshalten i det vet jag inte, men orimligt är det inte, så tokiga som kostråden ofta är. Men det är ivf inte så att alla får högt blodtryck av salt.

Det är väl inte heller nödvändigt att äta en massa salt bara för att man äter LCHF. En del low carb-diteer förordar t.o.m. att man minskar på saltet.

Det där med salt är en av många sidolinjer inom LCHF. Dels påstås det numera att det ska hjälpa mot omställningsbesvären. När jag började var det först kalium och sedan magnesium som var alena saliggörande. Sedan har det vurmats lite allmänt för salt de senaste åren. Men det är inte en förutsättning för LCHF.

Tycker heller inte du ska mickla själv med medsen, särskilt inte om du ätit dem ett tag och har påtagligt högt tryck. Prata med din läkare och berätta att du vill försöka med kostförändringar. Du kanske kan få gå och ta trycket oftare så du vet om du behöver sänka dosen medicin. Har du måttligt förhöjt tryck och precis ska börja äta medicin kan du nog experimentera lite först, men berätta det ändå för din läkare.

Nu tror jag olika saker hjälper för olika människor, men jag kan ju berätta att jag hade lite på gränsen till högt tryck. Aldrig tal om medicinering, men jag kollade upp det och jag låg nära gränsen för när de vill börja medicinera.

Att äta lowcarb hjälpte väldigt marginellet, inom felmarginalen så att säga, några enheter lägre bara. Har hört andra som fått ner trycket med enbart kostomläggning, men inte jag. Att gå ner i vikt (från megafet till fet) gav lite större utslag men inte enormt. Att börja röra mig mycket sänkte det till en nivå som är långt bättre än förväntat för min min ålder, som en tonåring enligt min läkare, fast han överdriver nog lite. Bra tryck ivf.Blinkar

Så angrip det på alla fronter, du. Nåt ska väl vara rätt. Jag gör inget jättekrävande. Jag cyklar. Men jag gör det nästan varje dag och är ute ute hela dagar ibland också. Tror det är tiden mer än ansträngningen som är viktig.

Eller jag cyklade mycket. Det här året har jag varit så mycket förkyld att ihop med värmeböljan har det blivit mycket mindre än vanligt. Får väl se om det märks vid nästa läkarbesök. Ska bli intressant faktiskt.

Anmäl
2018-11-26 09:04 #6 av: evabirgit

Vilka värden har du på blodtrycket?   kön, ålder o vikt ?

Anmäl
2018-11-26 09:58 #7 av: Effie

Salt och blodtryck...vad jag har hört är att om man äter för lite salt, så måste njurarna utsöndra några hormoner för att behålla saltet I kroppen...vilket I förlängningen leder till högt blodtryck. Så Inga överdrifter.

Jag fick, efter sommaren, plötsligt lägre blodtryck. Det enda jag vet att jag gjort är att börja äta MSM (svavel). Jag kontaktade vården för att få diskutera det efter ett par månader; de skulle höra av sig sade de...det var I augusti. De är inte påtagligt intresserade. Jag började hålla koll på blodtrycket själv, men har slarvat lite på sista tiden. Men jag fortsätter med MSM, och rödbetor, och LCHF...

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-12-01 00:14 #8 av: Zepp

Jag tänker inte rekommendera dig att sätta ut  blodtrycksmedicin utan att läkare är med på detta!

Oså tar vi det mest grundläggande från början.. dvs kroppen, dvs din njure reglerar ditt blodtryck via att ta upp mer eller mindre  salt och vatten följer då med via Osmos.

Enkelt förklarat, mer saltåtervinning i njuren leder till ökad vätske/blodvolym.. högre blodtryck ju mer vatten.

Aså jag undrar varför folk inte får funderingar på varför de skall dricka mindre vatten iomed att det är detta som via saltets bindande egenskaper leder till ökad vätskevolymer i blodet?

Har någon ens hört ett endast råd om att dricka mindre vatten.. helst kranvatten?

Näe det är nog sällsynt i så fall.. och det finns en del goda förklaringar.

Iallafall om man är frisk, så reglerar njuren det hela, på tok för mycket salt utsöndras, på tok för mycket vatten utsöndras, njuren brukar vara fena på sådant.

Men salt binder vatten i blodet som leder ökad  blodvolym som leder till högre blodtryck?

På sin höjd utifall man är frisk så är det för stunden, det är sällan värre än om man skulle dricka  en massa vatten, det kroppen inte behöver kissar du ut.

Menna snart får man väl mäta upp sitt vatten i centiliterglas/per timme och dygn!

Utan det är snarare som så, att får man inte i sig tillräckligt med salt eller vatten, då har vi backupmekanismer för detta, för blodvolym/blodtryck är vä'ldigt viktiga.

Dvs då träder Renin-Angiotensinsystemet in!

"Renin-angiotensinsystemet, förkortat RAAS (renin-angiotensin II-aldosteron-systemet), är ett sätt för kroppen att förhindra lågt blodtryck med hjälp av en koordinerad effekt av hormonerna angiotensin och renin. Det är även viktigt för reglering av vätskebalansen i kroppen.

Lågt blodtryck uppfattas av njurens juxtaglomerulära apparat, vilket stimulerar njuren till frisättning av renin. Denna reninfrisättning startar en kaskad som genererar ökad vätskereabsorption, vilket leder till mindre urinvolymer."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Renin-angiotensinsystemet

Och märk väl det är detta system som ofta angrips med de blodtryckssänkande medicinerna..

Aså det bör då ha effekt på folk som har problem med detta hormonsystem/njure eller annat.

Dvs salt är knappast själva problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=sAGrUwE8zpY

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-12-03 13:06 #9 av: Effie

#8 Min läkare, för ett antal år sedan, rekommenderade mig att minska på salt och mättat fett. Jag borde ha svarat att det var på sådan kost jag fick högt blodtryck, och genom att göra tvärtom halverade jag min medicin (fast det markte han ju aldrig)

En annan läkare rekommenderade mig att dricka mycket, för genom at ha en stor vätskevolym behövde inte trycket vara så högt.

Jag har fått manga konstiga råd genom livet; det gäller att vara skeptisk och testa mycket.  De där råden tror jag inte så mycket på.

Fast då undrar jag - vilka mediciner angriper renin-angiotensinsystemet? Det later som att det vore bäst att undvika dem...inte hålla på och pilla med hormonbalanser  - eller? För andra sorter, om det nu finns andra sorter, de har väl sina nackdelar de också.

Anmäl
2018-12-04 22:09 #10 av: Zepp

Det är just blodtrycksmedicin som micklar med Renin angiotesinsystemet!

Vilket kan få andra konsekvenser, vilket inte alltid är så hälsosamma!

https://www.youtube.com/watch?v=sAGrUwE8zpY

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-12-05 09:26 #11 av: Effie

#10 Alla sorter, menar du? Jag menar det finns ju vätskedrivande, betablockerare, ACE-hämmare, kalciumflödeshämmare och ARB  (ja, jag tjuvkikade på kostdoktorns sammanställning). Och alla funkar på olika sätt, så vitt jag förstår.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.