Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7656 ggr
Lona
2018-11-21 12:09

LCHF för fattig som inte kan laga mat?

Jag har funderat på att köra LCHF igen men har två stora problem; dels har jag jäkligt kass ekonomi, dels har jag av flera olika skäl svårigheter att laga mat.
Jag har en mikro, that's it. I nödfall kan jag fixa kokplattor men oftast inte. Möjligheterna att laga mat från grunden påverkas också av diverse funktionshinder, jag orkar helt enkelt inte greja med det.
Går det att få till en billig, lättlagad matsedel under de premisserna??
Tidigare har det mest blivit äggrelaterad mat men man tröttnar liksom…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Sindri
2018-11-21 14:44
#1

Det verkar väldigt svårt, men om vi utgår från vad du lagar för mat i mikron som inte är LCHF kanske vi kan komma på nåt.

hemul
2018-11-21 15:24
#2

Hopplöst läge. Du kan inte byta tjänster med någon? Typ den andra personen gör matlådor till dig (du betalar så klart råvarorna) och du gör något annat i gengäld som den personen tycker är jobbigt eller behöver hjälp med. Städa, rasta/vakta hund, gå och handla, klippa gräsmattan…

Jag skulle vara en idealisk partner. Jag gillar att laga mat med är hopplös med en del annat och har även fysiska hinder som gör att jag inte kan stå på stegar eller krypa på golvet. Skulle älska ett sånt upplägg. Men vi bor nog inte särkilt nära varandra. 😉

Vittvrak
2018-11-22 23:50
#3

En liten ugn med plattor borde väl gå att hitta gratis. Efterlys på nån köposäljsida på Facebook och beskriv din situation så borde nån köra en till dig. Inälvsmat är billigt och nyttigt. Det bästa vore om du kände nån bonde, jägare eller slaktare som kunde fixa billiga grejer. Får du tag på hjärna, märg, talg, komage, hjärta och lever så har du allt du behöver och lever nyttigare än de flesta.

hemul
2018-11-23 01:05
#4

Hon pallar ju inte att laga mat.

Vittvrak
2018-11-23 05:06
#5

Så var det ja. Min sambo jobbar inom hemvården och hjälper folk med liknande problem med lite allt möjligt. Finns kontakt med vården?

Lona
2018-11-25 22:29
#6

Tack för er input!👍
Lite blandade svar (och nu låter jag nog rätt grinig vilket inte är meningen😊)  : 
Hemul, jag kan komma och krypa på ditt golv mot lite käk.😃
Skämt åsido, jag "köpte in mig" på grannens/kompisarnas middagar förut men även det blev för dyrt tyvärr. Jag betalade alltså inte för jobbet utan bara råvarorna, sen bytte vi tjänster på annat sätt precis som du var inne på.

Men jag skulle faktiskt kunna snacka med min mamma, att hon lagar mat och jag fixar med något hemma hos henne under tiden. Man kan ju göra några olika rätter och frysa in?
För att låta ruskigt snål (eller ekonomisk…) så behöver jag sannolikt inte betala för den maten, åtminstone inte fullpris.

Inälvor med mera går bort tyvärr även om det är billig mat!

Vittvrak, jag har kontakt med vården på flera olika sätt men just den här biten är svår att hitta en lösning på.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Vittvrak
2018-11-26 06:19
#7

Vad hemvården hjälper till med kan förstås variera från kommun till kommun. Det där med att inälvor går bort förstår jag inte, om det har smaken att göra så är de ju väldigt olika. En normal svenne har väl på sin höjd smakat på lever förutom falukorv då där får man får resten på ett bräde.

hemul
2018-11-26 07:06
#8

#6 Jag lagar prima lowcarbmiddagar för under 15 spänn portionen. Jag kan dessutom ta hand om din hund vid behov. Hur mycket kryper du för det? 😃

Men det låter väl jättebra om det löser sig med mamma! Go for it!👍

#7 Det är väldigt många som äcklas av inälvsmat, inget ovanlig med det. Jag älskar det, men det är jag det.

Lona
2018-11-26 09:35
#9

Lever åt vi i skolan… Ääärk! Nej, det är egentligen skitfånigt att inte äta inälvor. Tex hjärta är ju bara en muskel, men ändå. Nope. Fast det är väl egentligen inte konstigare än att jag inte kan få i mig rent hästkött, trots att jag tycker att det borde ätas mer häst. (Hästar har ofta betydligt bättre levnadsvillkor än fågel, nöt och gris.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2018-11-26 19:11
#10

Jag har också svårt för häst. Känns som att äta hund fast jag aldrig haft nåt närmare med hästar att göra. Men de är våra kompisar och arbetskamrater liksom. Jag äter det om det bjuds. Gustavskorv t.ex. är ju jättegott. Men de där tankarna kommer.

fiskenihavet
2018-11-27 07:18
#11

Det där med lever och inälvsmat, hur hälsosamt är det - egentligen? Visst, om du får tag på mat från en eller annan gård som du vet behandlar djuren vettigt, så är maten super. MEN annars är det ju från industridjur, och då kan jag tänka mig att - speciellt lever - innehåller mycket underligt. Det är ju ett reningsorgan.

Vittvrak
2018-11-27 12:08
#12

Levern är inte som ett filter som samlar på sig skräpet. Industridjur är snabbt uppfödda och hinner inte samla på sig så mkt gifter. Mycket bättre än pasta iallafall om det är alternativet.

Siggebus
2018-11-28 06:28
#13

Angående att ta hjälp av hemvården  - jag jobbar i hemvården och hos oss innebär det tyvärr inte att hemvårdarna står och lagar mat….det är mer snabba besök in och ut så snabbt som möjligt. Klarar man inte matlagningen så får man beställa matportioner från kommunens storkök och DET är tyvärr inte lchf  😕

Annons:
Vittvrak
2018-11-28 21:48
#14

Här kan man få hjälp med att skala potatis och skära köttet. Sen får man fixa resten själv.

Vittvrak
2018-11-28 21:48
#15
hemul
2018-11-29 01:41
#16

#13 Det är nog öht inte tjänligt som människoföda om det är som det brukar.😓

Zepp
2018-11-30 23:29
#17

Om man säger som så så är förmodligen falukorv och ägg  bättre än snabbnudlar iallafall?

När jag var fattig student, så levde jag till stora delar på fett fläsk, vita bönor och ägg.

Jag säger inte att det var hälsokost, men det var billigt, lättlagat och jag blev mätt!

När jag ville vara lite extravagant så tog jag lök i vitabönorna samt strimlade vitkål till.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lavine
2018-12-02 15:41
#18

Nu äter jag inte LCHF och har dålig koll nuförtiden så ni får gärna påpeka om det är fel, men jag tänker köttbullar (kolla innehåll) och ost (alla fixar inte mjölkprodukter, men till en början kanske?) och mikra fryst broccoli. Och så gärna låna en ugn hos någon och göra en större gratäng som går att äta av i några dagar (här tänker jag att du är hos någon som är införstådd med att hjälpa till/styra upp matlagningen, t ex din mamma).  Då blir det nog en del ägg, men i en maträtt kanske det går bra.

Nu i juletider en färdigkokt julskinka, går (liksom köttbullarna) att äta kall eller värmd. Leta efter kampanjpris, men efter  jul brukar det vara superbilligt. 

Jag gjorde portionsbröd av mandelmjöl i mikro. Mandelmjöl är dock dyrt, önska dig i julklapp, hehe. Sen behöver man ju inte äta av det varje dag.

[SweetSunday]
2019-05-03 15:23
#19

Gammal tråd, men kanske någon annan som behöver tips eller så behöver ts det fortfarande. Jag ville bara nämna coleslaw (samt några andra förslag). Lätt att röra ihop och ätes kall. Bara att ha majonäs, vitkål, senap och salt och peppar hemma. Servera med färdiga köttbullar som du värmer i mikron, alternativt liknande med korv (om det går men antar att det funkar). Om du äter tonfisk är ju även en sallad (bestående av vitkål/spenat eller liknande) med tonfisk (på burk), kokt ägg (borde kunna kokas i mikro?) och majonäs väldigt lättlagat och relativt billigt för den näringstätheten det ju är. 

Ångkoka grönsaker kan man ju enkelt göra i mikron. Det mesta blir gott med en god sås till och det är ganska enkelt att röra ihop av lite kryddor och creme fraiche eller majonäs.

Muggbröd görs i mikron. Vet dock inte om det kan klassas som billigt eftersm det innehåller mandelmjöl och liknande, men det är å andra sidan ganska drygt. Går åt ganska lite per portion och är energirikt. Kan serveras med någon ost och kanske skinka eller annat smörgåspålägg. 

Turkisk yoghurt är ett okej mellanmål med mycket fett.

Äggte eller äggkaffe (eller äggmjölk) är mycket energirikt och borde kunna göras genom att mikra vattnet och vispa i det i ägget och smöret i en skål. Gott att dricka som det är eller med kardemumma och kanel, eller kanske kakao.

Hittade även detta https://www.ica.se/recept/tepocherad-lax-med-ingefara-718469/, nu är ju inte lax särskilt billigt men bör ju även gå att göra med någon billigare fisk (typ alaska pollock) Kanske även går att ha smör och grädde runt så det blir som en sås och servera med broccoli eller liknande? Kanske även skulle gå att göra med kyckling?

Tomatsoppa borde kunna göras i mikron med passerade tomater och kryddning och servera med en rejäl klick creme fraiche. Även andra soppor borde kunna funka.  :-)

Upp till toppen
Annons: