Är nog bara jag som är blåögd och inte har lagt märke till det förut. Köpte djufryst stillahavsflundra på extrapris. Har jag gjort förr. Men jag har nog inte läst innehållsförteckningen förut, för jag har inte väntat mig någon. Ivf innehåller den förutom fisken E-451, natrium- och kaliumtrifosfater, ett stabiliseringsmedel.
Verkar inte helt nyttigt.
ANVÄNDNINGSOMRÅDE
Används i t. ex. ost, glass, soppor och såser, kött- och fiskprodukter och djupfryst fisk.
KÄNDA HÄLSORISKER
Fosfater utgör en
betydande del av dagens höga fosforintag, vilket i en amerikansk studie
från 2013 misstänks kunna fördubbla risken att dö i förtid. Ytterligare
forskning behövs dock för att kunna bevisa sambandet.
https://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=27844
Blir så less. Var likadant när de började "spruta" kycklingen. För länge sen nu alltså. Brukade köpa djupfrysta kycklingdelar. Plösligt smakade de skit. Köttet hade en liksom grynig konsistens. Köpte mer och mer sällan, men det tog flera år innnan jag faktiskt läste på paketet och fick svaret på varför kycklingen blivit sämre. Kunde ju inte tro att något som ser ut som kycklinglår och heter kycklinglår skulle innehålla något annat än bara kycklinglår. Men det var då det. Nu borde jag väl ha blivit smartare, men tydligen inte. Jag trodde djufryst fisk innehöll bara fisk som det inte micklats med.