Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 4791 ggr
hemul
2018-11-15 19:04

Tillsatser i djupfryst fisk

Är nog bara jag som är blåögd och inte har lagt märke till det förut. Köpte djufryst stillahavsflundra på extrapris. Har jag gjort förr. Men jag har nog inte läst innehållsförteckningen förut, för jag har inte väntat mig någon. Ivf innehåller den förutom fisken E-451, natrium- och kaliumtrifosfater, ett stabiliseringsmedel.

Verkar inte helt nyttigt.

ANVÄNDNINGSOMRÅDE Används i t. ex. ost, glass, soppor och såser, kött- och fiskprodukter och djupfryst fisk.

KÄNDA HÄLSORISKER Fosfater utgör en betydande del av dagens höga fosforintag, vilket i en amerikansk studie från 2013 misstänks kunna fördubbla risken att dö i förtid. Ytterligare forskning behövs dock för att kunna bevisa sambandet.
https://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=27844

Blir så less. Var likadant när de började "spruta" kycklingen. För länge sen nu alltså. Brukade köpa djupfrysta kycklingdelar. Plösligt smakade de skit. Köttet hade en liksom grynig konsistens. Köpte mer och mer sällan, men det tog flera år innnan jag faktiskt läste på paketet och fick svaret på varför kycklingen blivit sämre. Kunde ju inte tro att något som ser ut som kycklinglår och heter kycklinglår skulle innehålla något annat än bara kycklinglår. Men det var då det. Nu borde jag väl ha blivit smartare, men tydligen inte. Jag trodde djufryst fisk innehöll bara fisk som det inte micklats med.😕

Annons:
[Stoffe.]
2018-11-15 19:31
#1

Din fisk har troligen efter den har fångats fryst in och sedan sänds till Kina den den tinas och filéas sen för att köttet inte ska bli så torr så prutar man in  E-451 och fryser in fisken och sedan skeppar fisken till konsumenten. Vill du skippa det köper du färsk fisk i din lokala butik eller fiskhandlare

evabirgit
2018-11-16 08:48
#2

läs alltid på alla paket/förpackningar  så ser du att det är få som innehåller ren produkt utan tillsatser,  gäller även  t ex riven ost.
Sedan finns det tillsatser som behövs t ex mot mögel (natriumbensoat) .

hemul
2018-11-16 15:59
#3

Riven ost köper jag inte. Köper väldigt lite som är förpackat öht. Att det är skit i nästan alla hel- och halvfabrikat är ju inget nytt. Det läskiga är just detta, att de man alltid varit van vid är en ren råvara också micklas med. Snart får man väl börja leta innehållsförteckningar på färskt kött också.

#1 Usch vad läskigt. Den manuella fiskdisken ja, den besökte jag flitigt förr. Så dyrt som färk fisk blivit har jag numera med katastrofalt mycket sämre ekonomi inte råd att göra det om det inte är något superextrapris. Är nog inte ensam om det heller.

Apropå fisk är jag skitsur på Willys. De har haft fryst sillfilé och makrillfilé, Garant. Både var mkt fina. Nu har de slutat med båda för de säljer för dåligt. Hela fiskdisken är nu fylld med torsk och norsk snusklax och ett liiitet fack med spätta. Och förstås en massa färdigmat. Nästan inga butiker har sill och makrill längre. Markill har jag hittat på Coop Forum. Sill hittar jag inte alls. Och om jag hittar den kommer det att vara Västkustfilés som faktiskt inte är så kul.

Jag tycker det är oansvarigt. Fet och nyttigt fisk och ett hållbart fiske. Fattar att yngre männskor inte köper så mycket för de har aldrig fått lära sig att äta annat än torsk och lax, men det är ju också butikskedjornas fel. Om de skippade några av de hundratals recepten på lax och torsk de har sina blad och istället slog ett slag för stekt makrill med stuvad spenat kanske de skulle få sälja mera också. De skryter över att bara sälja grönlistad fisk o.s.v., men har inga betänkligheter mot katstrofen som norsk odlad lax är, både miljömässigt och etiskt.

nokenok
2018-11-17 12:17
#4

Jag brukar hitta djupfryst vildfångad pinklaxfile på Willys.

Varje filebit är inplastad.

Smakar  helt OK.

Har inte ett paket tillgängligt för kontroll nu, men jag tror inte det är några tillsatser heller.

Sindri
2018-11-17 14:14
#5

#3 av: hemul
"Snart får man väl börja leta innehållsförteckningar på färskt kött också."
I Spanien finns inte förpackad köttfärs (eller färdigformade hamburgare) att köpa utan vatten, soja, div kryddor och har man otur både dextros och vete. Har som tur var hittat ett par affärer som säljer färskmalen.

RobinEH
2018-11-18 06:56
#6

Ja, flundra generellt innehåller ju per 100g i runda slängar 170-190mg fosfor, såvida vi inte talar odlad för då innehåller den väl över 200mg. Så det är nog bäst att hålla sig ifrån flundran helt. Stabiliserad eller ej. 

Jänkarna i snitt får i sig runt 500mg fosfor från tillsatser per dag, ett spann mellan 300-1000mg. Det är inte för att de äter flundra. Inte så lite som 100g och inte så mycket som 1kg. Fosfor finns i mycket. UL i EU är satt till 3000mg per dygn. För att poängtera, jänkarna får i sig 500mg från tillsatser.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
[Stoffe.]
2018-11-18 09:03
#7

#3 Ett hållbart fiske betyder högre priser efter som kontrollen är hårdare men ICA Maxi har jag sätt färsk makrill.

Ska du få en förändring i den manuella eller frysdisken så be om att dom tar hem fisk som du vill ha, vid min ICA handlare så är det inga problem att prata med personalen om produkter jag vill se i butiken.

hemul
2018-11-18 11:32
#8

Jaså? Jag har beklagat mig över både sillen och makrillen på både min närmsta ICA och Willys. Inget resultat.

#4 Men pinklax är mager fisk. Så vill man äta fet fisk (omega-3) så är det rätt kört. Min Willys har slutat med pinklax också förresten. De hade hel förut (utan huvud men med skinn och ben), så man kunde ivf få till lite fiskbuljong.

#5 Fy fan! 🤫

Torparmor
2018-11-22 09:11
#9

En gång blev jag tillfrågad via mail om att besvara en enkät om min butik. Jag tog chansen och svarade att ville man ha kvar de små butikerna måste personalen få beställa hem det som kunderna frågade efter oavsett storlek på butiken, och gav några exempel. Det stod inte på förrän det jag frågat efter fanns att köpa i butiken


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

hemul
2018-11-22 15:42
#10

Vad bra! Där jag bor finns i princip inga små butiker kvar, annat än invandrarbutiker. Kan väl finnas nån liten ICA eller Coop i nåt ytterområde, men annars är väl ICA Supermarket det som betraktas som mindre. Nåstan allt är jättelador placerade i industriområdena. Har gnällt på både min närmaste ICA och Willys. Struntar de i.

Är så sjukt. Jag cyklar mil för att köpa hyfsad mat till hyfsat pris. De har lite bättre och roligare kött på City Gross (industriområde). Riktigt rökt bacon finns på en ICA på rakt motsatt sida om stan. Grönsaker blir oftast Willys (bra pris på eko). Sen har jag upptäckt en ICA i ett studentområde (givetvis i utkanten av stan åt ett annat håll än de andra) som brukar ha superextrapriser på kött (typ senast färsk svensk fläskkarré och blandfärs för 24:90). Där får ekonomin råda då kassan är liten och jag cyklar glatt 1½ mil för att handla.

Jag cyklar. Andra tar bilen. Kommunen tjatar om klimatet och att vi måste minska bilresorna. Jättemsart då att styra alla butiker till ocentrala områder där ingen bor så alla måste resa. Samtidigt är bussarna svindyra, pensionärsrabatt finns inte och man hinner inte fram och tillbaka på samma biljett. 46 spänn för att åka och handla. Har man bil är det klart man hellre tar den!

Jag själv bor i centrum. Men där finns mest barer och restauranger.

Grrrr! Inte nog med att det är svårt att få tag på bra mat, det är svårt att ta sig till det som finns också. 😡

[Stoffe.]
2018-12-08 10:28
#11

#10 Vill man ha låga priser får man räkna med att butikerna måste då bygga utanför orterna för att få ner kostnaden på både lokalen och transporterna och alla större städer brukar priserna vara högre på maten. 

Och tycker du priset är högt nu vänta bara tills i vår när det kommer råda brist på rotfrukter med mer. Det är även tal om att priset på svensk kött kan komma att stiga till våren eller nästa höst.

hemul
2018-12-08 20:44
#12

Det är inte bara det det handlar om, även om det så klart är en del av det. Det handlar även om var kommunen upplåter mark. Och till syvende och sist handlar det så klart om att kedjorna med sina stora köplador konkurrerat ut de enskilda butikerna som höll en egen profil och hade en trogen kundkrets. Nu är det lika överallt. Samma, faktiskt väldigt begränsade, utbud utspritt över många hyllmetrar.

Jo, jag fruktar redan för potät- och köttkrisen. Misstänker att pensionerna inte kommer att uppgraderas. De tycker väl vi kan leva importerade bönor och pasta.😭

[Stoffe.]
2018-12-09 10:01
#13

#12 Allt handlar ju om vad du vill betala för maten och du som konsument säger ju att du vill betala så lite som möjligt då måste man skära på utgifterna. Antingen börjar du betala för transporten, butikshyran i stan eller så väljer du billig mat som betyder att man måste pressa kostnaden för butikshyran, transporter och då måste man ha butiken utanför stan där butikerna har närmare till större vägrar för transporterna och billigare hyra.

Annons:
hemul
2018-12-09 10:35
#14

Det vore väldigt intressant att höra i detalj hur du menar att jag skulle säga och göra allt det där.

[Stoffe.]
2018-12-09 14:12
#15

#14 

Om jag har en butikshyra på 80.000 kr nära dig och en butik 1,5 mil från mig har en hyra på 30.000 så är det klart att en konkurrerent kan sätta lägre pris på blandfärsen för 25 kr kg när jag måste ta t ex 39 kr kg . Butiker centralt måste ta betalt för att täcka kostnaderna det säger sig själv. 

Om du och många andra slutar handla i närbutiken då blir den inte lönsam och då lägger man ner matbutiken, är det som har hänt i många städer och hos dig efter kunderna vill inte betala för ökade kostnader då måste matbutiken hitta billiga lokaler. 

Centralt läge  = dyr mat.

Utanför stan = billig hyra lägre priser.

hemul
2018-12-09 14:58
#16

Jaha! Du menar att JAG ska öppna en livsmedelsbutik i en dyr lokal?

Jag frågade hur du menar att JAG skulle kunna göra allt det där du sa att JAG skulle göra.

[Stoffe.]
2018-12-09 15:54
#17

#16 VAR påstår jag det någonstans? LÄS det jag skriver, SKA du köpa BILLIGT måste DU köpa det UTANFÖR bebyggd OMRÅDE för att få det SÅ BILLIGT som MÖJLIGT.

DET ÄR OMÖJLIGT att köpa billig MAT i EN BUTIK SOM HAR HÖG HYRA 

BRA MAT KOSTAR PENGAR

BILLIG MAT MASSA TILLSATSER OCH DÅLIG kvalité.

hemul
2019-01-21 05:21
#18

Det finns ju inga sådana butiker som du säger att jag ska handla i. Så då måste jag väl öppna en själv då. Det kanske är du som inte läser? Se t.ex. #10.

Upp till toppen
Annons: