Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Potatismjöl (RS) och vikt

2018-10-30 09:08 #0 av: hemul

Har ni hört någon som gått upp i vikt av potatismjöl?

Så här är det. Efter att jag bröt armen för 3 år sedan gick jag upp 12 kg. Det var rätt förklarligt. Jag cyklade tämligen mycket förut och sen fick jag först inte cykla alls på sådär trekvarts år och sedan var det inget kul för att axlarna värkte (fick gå för länge med gips och de stelnade - tack än en gång, sjukvården!). Jag var lika hungrig... MEn del fusk har det blivit i sociala sammanhang också, något jag i princip aldrig haft problem med tidigare.

Sen kom jag väl igång förra sommarn, men det var en kall och blåsig sommar så det blev inte lika mkt cykling som förr. I vintras orkade jag helt enkelt inte frysa som jag brukar och ställde cykeln. Jag gick istället, men det mostvarade inte på långa vägar cyklingen volymmässigt. I somras under värmeböljan tordes jag inte ge mig ut, även om jag mådde rätt bra.

Ivf, jag tog tag i det i somras nån gång. Äter mindre och försöker cykla mer. Först funkade det. Jag gick ner sakta men säkert, vilket alltid varit min stil. Men nu går jag upp!

Det enda jag ändrat är att jag ökat på potatismjölet. Började med det i somras men fick problem med magen och fick köra med kryddmått. När det visade sig att det berodde på att jag fått tag på fulmagnesium och böt sort, kunde jag öka intaget av potatismjöl rätt snabbt. Är nu uppe i knappt 2 msk.

Har väldigt svårt att tro att det skulle bero på potatismjölet, men jag kommer inte på nåt annat. Är inte alls känslig för kolhydrater, varken vad gäller vikt eller hur jag mår, bör tilläggas. Så att det är nån procent digererbara kolisar i mjölet är inte problemet.

Anmäl
2018-10-30 11:31 #1 av: hemul

Men del fusk => *En del fusk*

Anmäl
2018-11-04 18:50 #2 av: maxilisa

Jag har gått ner i vikt tack vare potatismjöl. MEN jag tar bara potatisvatten tillsammans med kall mat,ingen varm mat i magen alltså.

Anmäl
2018-11-04 21:20 #3 av: hemul

Hade du svårt att gå ner innan alltså?

Närå, är så kallt som det kan bli här också. Tar det också i vatten, innan jag lägger mig. Ingen mat inblandad.

Anmäl
2018-11-05 20:04 #4 av: Zepp

Tveksamt om lite potatismjöl är själva grejen vid viktuppgång.. utan tvärt om, man kan både gå upp och ner i vikt av att tillföra eller utesluta potatismjöl.

Utan det är nog alla de andra omständigheterna du talar om?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-11-05 20:21 #5 av: hemul

Att jag äter mindre och börjat motionera igen? Skrattar

Har lite svårt att förstå vad du menar i resten av inlägget.

Anmäl
2018-11-06 21:15 #6 av: Zepp

Jag är nog rätt säker på att du förstår vad jag menar, dessutom så var det ett av mina kortaste inlägg!

Dvs det fanns nog ingen rest att ta hänsyn till?

Utan, det är mest förmodligen alla andra faktorer förutom några teskededar potatismjöl!

Dvs litta utanför vår diskution, du vet att jag inte anser att det varken gör till eller från huruvida man tillför någon enstaka matsked potatismjöl per dag, men om man tycker det är gott så kan man som regel fortsätta, det lär iallafall inte vara skadligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-11-06 23:02 #7 av: hemul

Mening två förstår jag. Mening ett är för mig helt obegriplig. Men det kvittar, jag frågade mest av artighet.

Anmäl
2018-11-12 11:05 #8 av: KarinJ46

Hur sitter kläderna?

Kan det vara så att du börjat bygga muskler igen i och med att du börjat röra på dig?

Mina överviktskilon sitter som berget, men det beror både på klimakteriet och medicinering som påverkar hormonerna.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.