Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6449 ggr
hemul
2018-10-30 09:08

Potatismjöl (RS) och vikt

Har ni hört någon som gått upp i vikt av potatismjöl?

Så här är det. Efter att jag bröt armen för 3 år sedan gick jag upp 12 kg. Det var rätt förklarligt. Jag cyklade tämligen mycket förut och sen fick jag först inte cykla alls på sådär trekvarts år och sedan var det inget kul för att axlarna värkte (fick gå för länge med gips och de stelnade - tack än en gång, sjukvården!). Jag var lika hungrig… MEn del fusk har det blivit i sociala sammanhang också, något jag i princip aldrig haft problem med tidigare.

Sen kom jag väl igång förra sommarn, men det var en kall och blåsig sommar så det blev inte lika mkt cykling som förr. I vintras orkade jag helt enkelt inte frysa som jag brukar och ställde cykeln. Jag gick istället, men det mostvarade inte på långa vägar cyklingen volymmässigt. I somras under värmeböljan tordes jag inte ge mig ut, även om jag mådde rätt bra.

Ivf, jag tog tag i det i somras nån gång. Äter mindre och försöker cykla mer. Först funkade det. Jag gick ner sakta men säkert, vilket alltid varit min stil. Men nu går jag upp!

Det enda jag ändrat är att jag ökat på potatismjölet. Började med det i somras men fick problem med magen och fick köra med kryddmått. När det visade sig att det berodde på att jag fått tag på fulmagnesium och böt sort, kunde jag öka intaget av potatismjöl rätt snabbt. Är nu uppe i knappt 2 msk.

Har väldigt svårt att tro att det skulle bero på potatismjölet, men jag kommer inte på nåt annat. Är inte alls känslig för kolhydrater, varken vad gäller vikt eller hur jag mår, bör tilläggas. Så att det är nån procent digererbara kolisar i mjölet är inte problemet.

Annons:
hemul
2018-10-30 11:31
#1

Men del fusk => *En del fusk*

maxilisa
2018-11-04 18:50
#2

Jag har gått ner i vikt tack vare potatismjöl. MEN jag tar bara potatisvatten tillsammans med kall mat,ingen varm mat i magen alltså.

hemul
2018-11-04 21:20
#3

Hade du svårt att gå ner innan alltså?

Närå, är så kallt som det kan bli här också. Tar det också i vatten, innan jag lägger mig. Ingen mat inblandad.

Zepp
2018-11-05 20:04
#4

Tveksamt om lite potatismjöl är själva grejen vid viktuppgång.. utan tvärt om, man kan både gå upp och ner i vikt av att tillföra eller utesluta potatismjöl.

Utan det är nog alla de andra omständigheterna du talar om?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2018-11-05 20:21
#5

Att jag äter mindre och börjat motionera igen? 😃

Har lite svårt att förstå vad du menar i resten av inlägget.

Zepp
2018-11-06 21:15
#6

Jag är nog rätt säker på att du förstår vad jag menar, dessutom så var det ett av mina kortaste inlägg!

Dvs det fanns nog ingen rest att ta hänsyn till?

Utan, det är mest förmodligen alla andra faktorer förutom några teskededar potatismjöl!

Dvs litta utanför vår diskution, du vet att jag inte anser att det varken gör till eller från huruvida man tillför någon enstaka matsked potatismjöl per dag, men om man tycker det är gott så kan man som regel fortsätta, det lär iallafall inte vara skadligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2018-11-06 23:02
#7

Mening två förstår jag. Mening ett är för mig helt obegriplig. Men det kvittar, jag frågade mest av artighet.

KarinJ46
2018-11-12 11:05
#8

Hur sitter kläderna?

Kan det vara så att du börjat bygga muskler igen i och med att du börjat röra på dig?

Mina överviktskilon sitter som berget, men det beror både på klimakteriet och medicinering som påverkar hormonerna.

Margareta
2018-11-17 13:14
#9

Jag lämnar potatismjölet - vet för lite - och reflekterar bara. Jag vet många lågkolhydratare som kämpat sig ner i vikt och sen glatt börjat röra på sig och då ökat i vikt. Muskler eller ej, vet inte. Ett fenomen. Ändras ämnesomsättningen? Jag själv och många med mig har upptäckt att vanlig lågkolhydratkost (i mitt fall bla ägg och komjölk) inflammerar och leder till läckande tarm vilket ställer till elände (bla viktuppgång). Läckande tarm reagerar även på proteinöverskott Jag är egentligen total novis, men egen provtagning hos funktionsmedicinläkare har gett mig helt nya spelregler. Antiinflammatoriskt tänk i ännu högre grad än tidigare med både mat och kosttillskott har hjälpt mig. Motion kan öka inflammation istället för att minska om man redan är drabbad. Inflammation samlar vätska/fett. Ingen direkt bra utredning, kastar mest ur mig lite ledtrådar att grotta vidare i. Jag är friskare och ”yngre” i leder och vävnader. Smärtfri och rörligare än på decennier. Dansade 12 effektiva timmar under en helg för ett par veckor sen och hade inte ens träningsvärk efteråt. När jag startade det här forumet 2006 kunde jag inte ens gå i trappor. Vi sålde huset och flyttade därför.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2018-11-26 07:53
#10

#8 Som korvskinn! 😃

Det är tyvärr fett. Muminmagen är tillbaka. Kan inte ha nånting i min nya garderob. Hade slängt nästan alla tjockiskläder och sliter på det lilla jag sparade. Vägrar köpa nya tjockiskläder nämligen.

Jag BÖRJADE röra mig mer igen och det såg ut att ha lite effekt, men sen kom eveighetsförkylningarna igen. Inne på tredje veckan av höstens andra förkylning nu. Inte sjuk längre, men hes och hostig och ihop med det rätt kalla vädret så avstår jag från cyklingen… Men den här veckan  får det vara nog har jag bestämt!

#9 Tror inte det är mitt problem. Om det inte manifesterat sig väldigt plötsligt. Gick ju ner bra med low carb och viss kalorirestriktion förut.

Margareta
2018-11-30 01:34
#11

#10 min känsla är att vad som fungerar varierar. Det är inte lika hela tiden utan går i cykler. Periodvis kan jag vara väldigt kostliberal och ändå gå ner i vikt. Andra perioder fungerar ingenting.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Zepp
2018-11-30 23:05
#12

#11

Prexis,. samma erfarenhet här.

Dvs jag är lixom inne på att det är livet/livsituationen samt hur man tar det som varierar mest, fasten livet i vår ålder verkar statiskt.

Uups jag har gått ner i vikt på All inclusive, samt gått upp i vikt på att äta få måltider/lite kalorier under arbetsdagar.

Fördelen med All inclusive är att det ofta är rätt stora buffeer, dvs jag kan äta LCHF-typ.

Den första dagen äter man som regel allt, alla måltider, samt efterrätter, varvid man inte mår så bra, sen så äter man bara det man vill och som man mår bra på och hoppar några måltider samt inga efterätter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margareta
2018-12-05 20:19
#13

#12 Haha jag är tvärtom. Åker av princip inte på All inclusive eftersom jag inte klarar att begränsa mig. Äter däremot gärna buffet där jag får välja och är jätteduktig i början. Ju fler dagar som går dess liberalare blir jag av någon anledning. Det är då jag testar lite frukt och sånt jag normalt inte äter. Då har jag varit duktig klart. 😂

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: