Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Kolesterol

2018-10-29 18:18 #0 av: Vivisfaxarn

Min man var hos doktorn idag. Hon sa att han har för högt kolesterol. Att det var extra farligt när man är äldre! Är det inte tvärt om?
Jag har läst att vi äldre mår bra av kolesterol.

Anmäl
2018-10-29 18:27 #1 av: _Fisken

Det kanske är en kombination med andra åkommor som gör att läkaren vill göra nåt åt mannens kolesterol. 
Jag har också hört att äldre mår bra av måttligt höjda värden men det kanske är om man inte har nåt annat såsom högt blodtryck och övervikt. 

Anmäl
2018-10-29 18:30 #2 av: 72mm

De vill väl sätta honom på statiner då antar jag. 

https://www.youtube.com/watch?v=KRmUhBYIu28

Lars Bern pratar en hel del om just det där. Sevärt. 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Anmäl
2018-10-29 20:32 #3 av: Zepp

Beror litta på vilket kolesterol, beror sen oxå alla andra värden!

Iallafall om det "höga kolesterolet" handlar om HDL så är det främst en friskhetsfaktor!

Oandrasidan om det handlar om LDL samt övriga ohälsofaktorer, så är det inte lika bra!

Annars så är det rätt, typ Tot-C tenderar att stiga med ökad ålder, huruvida  det är hälsosamt eller bara ett resultat av stigande  ålder kan vi i princip lämna därhen.

Någon j*vla funktion verkar det hur som helst ha.. låt oss estimera att det handlar om dels "ökad ålder" dels att våra övriga funktioner inte längre funkar lika bra/vi behöver reparation allt efter att åldern stiger?

Iallafall så är det som såå, att majoriteten av äldre får stigande Tot-c, det i sin tur kan då  handla om man närmar sig livets slutskede/man har bränt ljuset i bägge ändarna, man får därmed inte njuta sitt Otium som pensionär!

Tada, det finns då oxå litta olika sätt att utvärdera typ kolesterol. först så kommer då Tot-C/HDL, men det bästa är fortfarande APO-Kvoten, dvs APO-b/APOa1.

Triglyceriderna är  då en ytterligare faktor som skall utvärderas  för sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-10-30 18:54 #4 av: Siggebus

Men har de bara "slagit ihop" värdena på HDL och LDL?
Det gjorde de på mig också för ett par år sedan. Fick för höga värden sa de men tog inte i beaktande att mitt HDL var högt och bra och att Triglyceridvärdet var jäkligt lågt och bra vilket är ett sundhetstecken.
Jag påpekade allt detta och de blev lite....hmmmm tysta.
Numera har faktiskt min vc slutat ta kolesterolprov på rutin.

Anmäl
2018-10-31 06:26 #5 av: Vivisfaxarn

Visst, inte en kommentar om det höga HDL.
Däremot tyckte hon att blodsockret på nästan 9 och långtid på 53 var bra!
Förra gången 7 resp 42. Jag vet vad jag tycker och tänker medverka till att de går ner igen. Själv har jag 5 resp 32.
Vet precis vad jag ska göra för att få ner värdena. Tycker inte alls som doktorn, som vi trots detta är mycket nöjda med. Vi är glada att ha en av Stockholms bästa vårdcentraler!

Anmäl
2018-11-05 20:00 #6 av: Zepp

Mm.. blodsockret överenstämmer med HBA1c, det är iallafall ett dåligt tecken.

http://www.diabethics.com/hba1c-converter/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl