Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4883 ggr
Vivisfaxarn
2018-10-29 18:18

Kolesterol

Min man var hos doktorn idag. Hon sa att han har för högt kolesterol. Att det var extra farligt när man är äldre! Är det inte tvärt om? Jag har läst att vi äldre mår bra av kolesterol.

Annons:
_Fisken
2018-10-29 18:27
#1

Det kanske är en kombination med andra åkommor som gör att läkaren vill göra nåt åt mannens kolesterol. 
Jag har också hört att äldre mår bra av måttligt höjda värden men det kanske är om man inte har nåt annat såsom högt Blodtryck och övervikt.

72mm
2018-10-29 18:30
#2

De vill väl sätta honom på statiner då antar jag. 

https://www.youtube.com/watch?v=KRmUhBYIu28

Lars Bern pratar en hel del om just det där. Sevärt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2018-10-29 20:32
#3

#0

Beror litta på vilket kolesterol, beror sen oxå alla andra värden!

Iallafall om det "höga kolesterolet" handlar om HDL så är det främst en friskhetsfaktor!

Oandrasidan om det handlar om LDL samt övriga ohälsofaktorer, så är det inte lika bra!

Annars så är det rätt, typ Tot-C tenderar att stiga med ökad ålder, huruvida  det är hälsosamt eller bara ett resultat av stigande  ålder kan vi i princip lämna därhen.

Någon j*vla funktion verkar det hur som helst ha.. låt oss estimera att det handlar om dels "ökad ålder" dels att våra övriga funktioner inte längre funkar lika bra/vi behöver reparation allt efter att åldern stiger?

Iallafall så är det som såå, att majoriteten av äldre får stigande Tot-c, det i sin tur kan då  handla om man närmar sig livets slutskede/man har bränt ljuset i bägge ändarna, man får därmed inte njuta sitt Otium som pensionär!

Tada, det finns då oxå litta olika sätt att utvärdera typ kolesterol. först så kommer då Tot-C/HDL, men det bästa är fortfarande APO-Kvoten, dvs APO-b/APOa1.

Triglyceriderna är  då en ytterligare faktor som skall utvärderas  för sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
2018-10-30 18:54
#4

Men har de bara "slagit ihop" värdena på HDL och LDL?
Det gjorde de på mig också för ett par år sedan. Fick för höga värden sa de men tog inte i beaktande att mitt HDL var högt och bra och att Triglyceridvärdet var jäkligt lågt och bra vilket är ett sundhetstecken.
Jag påpekade allt detta och de blev lite….hmmmm tysta.
Numera har faktiskt min vc slutat ta kolesterolprov på rutin.

Vivisfaxarn
2018-10-31 06:26
#5

Visst, inte en kommentar om det höga HDL. Däremot tyckte hon att blodsockret på nästan 9 och långtid på 53 var bra! Förra gången 7 resp 42. Jag vet vad jag tycker och tänker medverka till att de går ner igen. Själv har jag 5 resp 32. Vet precis vad jag ska göra för att få ner värdena. Tycker inte alls som doktorn, som vi trots detta är mycket nöjda med. Vi är glada att ha en av Stockholms bästa vårdcentraler!

Zepp
2018-11-05 20:00
#6

Mm.. blodsockret överenstämmer med HBA1c, det är iallafall ett dåligt tecken.

http://www.diabethics.com/hba1c-converter/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Sindri
2018-11-21 23:52
#7

Mitt kolesterol har legat över 9 i många år nu. Har aldrig varit så frisk och mått så bra.
Strunta i värdena och titta istället på hur sjukdomshistorien i släkten ser ut. Det finns tydligen vissa tillstånd som statiner kan hjälpa mot ökad risk för hjärt-kärlsjukdom, enligt vetenskapen.

Zepp
2018-11-30 23:20
#8

Mm, prexis.. Tot-C säger ytterst lite.. iallafall om man överlevt medelåldern, LDL-C kan säga lite mer om hur man borde levt och ätit innan man blev medelålders och däröver.

Men det skall då kollas mot HDL-C.

Iallafall så visar det sig att cirka 80% som är äldre, dvs jag antar de menar typ pensionärer har ett onormalt högt kolesterol.

Dvs då blir det främst ett semantiskt problem, för om cirka 80% har högre tot-c än 5 så borde det vara statistiskt sett det mest normala.. dvs det borde då vara det som anses normalt och de som har lägre borde i så fall medicinera för detta onormala?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: