Annons:
Etiketthälsa
Läst 4229 ggr
Giiiiina
2018-10-27 16:50

Kokosolja från 2016!

Hejsan

Ägnade mig åt storstädning och hittade en oöppnad burk ekologisk kokosolja bäst före 31/5 2016! Jag är ju lite för snål för att slänga den direkt. Tror ni man törs steka i den?

Annons:
Carmarino
2018-10-27 18:17
#1

Lukta på den och smaka på den. Luktar och smakar den okej så kan du använda den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2018-10-27 18:55
#2

Alla livsmedelstillverkare måste ange ett bäst-före-datum även om det egentligen inte behövs. Kokosolja kan ju inte härskna så det borde absolut inte vara någon fara.

Vivisfaxarn
2018-10-28 13:27
#3

Just idag en helt uppslag i Aftonbladet om detta. Går ut på att maten håller mycket längre än det står. Väldigt bra artikel.

Zepp
2018-10-29 20:36
#4

Iallafall så har jag råkat ut för dålig kokosolja, dvs jag lät den stå framme i soljuset,. och härmed kan jag avslöja vad dålig koksolja smakar som!

Den smakar tvål!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2018-10-29 21:52
#5

Bäst före är jättebra! Problemet är att folk verkar missupfatta det och blanda ihop det med sista förbrukningsdag som i väldigt sällen används numera.

Det är bra för att man vet att varan kan förväntas hålla 100% kvalité MINST fram till det datumet. Det innebär ju inte att den blir farlig efter. Det är det Sista förbrukningsdag är till för. Och det hindrar nasarna från att sälja gamla varor. Vore ju jättejobbigt att hålla reda på själv hur länge efter tillverkningsdatum 100-tals olika varor kan förväntas vara tipp-topp.

Om jag köper en liter mjölk vill jag ha så lång hållbarhet på den som möjligt för jag dricker inte så ofta mjölk. Att den sen håller kanske en vecka efter bäst före är ju bara ett plus. Men jag slipper komma ihåg hur långt efter förpackningsdatum den förväntas hålla sig superfräsch.

fiskenihavet
2018-10-30 05:33
#6

#4 tåler inte kokosolja solljus? Eller menar du långvarigt och intensivt solljus? Jag låter ofta kokosolja stå i solljus utan att ha smakat tvålsmaken.

Annons:
hemul
2018-10-30 08:17
#7

Även kokosolja blir dålig med tiden. Ljus och fr.a. värme påskyndar säkert processen.

När jag hade kokosolja som hudkräm brukade jag ha lite i en liten glasburk, en sån som det varit mald vaniljstång i. Blev ofta stående under skrivbordslampan. Luktade inte gott efter ett tag.

Carmarino
2018-10-30 11:51
#8

#5 Ja, det är synd att Sverige inte valde samma beteckning som t.ex. Danmark och Tyskland, d.v.s. "minst hållbar till" istället för "bäst före".

Å andra sidan så kan t.ex. mjölk bli dålig långt innan bäst-före-datum om den behandlats fel. Ibland ser man ju att det står kyl- och frysvaror lite här och där i affärerna, eftersom någon inte orkat gå tillbaka med varan när de ångrat sig. Då är kyl-/fryskedjan bruten, och då gäller inte bäst-före-datum.

Så ta för vana att lukta och smaka på varan innan du slänger den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

hemul
2018-10-30 13:21
#9

Det är klart att kylvaror måste hållas kylda. Jag tror butikerna slänger såna där förpackningar de hittar i hyllorna. Eller tar dem till fikarummet. Har sett att de tar bort dem ivf. Mjölk känner man ju lätt om den är dålig. Det är värre med en del kylkonserver som kan bli rent farliga.

Giiiiina
2018-10-31 22:10
#10

Den har stått mörkt till men inte kallt utan  i rumstemperatur. Smaken var inte dålig men konsistensen en aning grynig. Det är nog lugnt att använda den.

hemul
2018-11-04 23:50
#11

Ska bara meddela att jag just snaskade i mig keso, bäst före 2018.10.24. Smakade precis som vanligt.😘

Upp till toppen
Annons: