Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 5471 ggr
hemul
10/23/18, 2:14 PM

Garant - tips om choklad utan sojalecitin

Har ni provat Garants mörka choklad? Tycker den är supergod, ivf den med havssalt, den enda jag testat. Både den ekologiska och vanliga. Tror det bara finns 70-procentig tyvärr.

Vill undvika sojalecitin, men har köpt den ibland när det varit extrapris - och den är billig redan från början. Brukar annars köpa Lindt Madagascar eller 85%.

Döm om min förvåning när jag gick in på Garants sajt och läste för att jag ville kolla vilka andra sorter det finns. Ingen av deras chokladkakor innehåller lecitin! Jag bara utgick från att de gjorde det, för så är det ju nästan alltid. 🤫

https://www.garantskafferiet.se/vara-produkter/choklad--snacks/

Nu blir det billigare att köpa choklad. Fast Madagascar är oslagbart god…

Annons:
Zepp
10/25/18, 11:04 PM
#1

Fattade lixom inget alls på den sidan.. kikade på ekologisk Fairtrade choklad, där råvaran var minst 70% fairtrade, det var väl helt okej, men vad var resten.

Dvs jag vill inte ha choklad där 30% av råvaran framställts av slavarbetare eller är framställda i en kemikaliefabrik.

Är de som jobbar på kemikaliefabriken slavar?

Oså 9,3 gram/100 i form av fibrer, vadå när det inte ingår ens en enda nöt?

Dvs jag tror inte på den innehållsförteckning, det går inte o göra choklad utan Leticin i industriell skala.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
10/26/18, 4:49 AM
#2

Inte? Då tror du inte på t.ex. Lindts innehållsförteckning heller då.

Fairtrade har jag inte uttalat mig om och det intresserar mig inte nämnvärt då jag tycker det är an av de mer "ogenomskinliga" märkningarna. Var redovisas vad som egentligen förbättras för arbetarna? Har inte sett något mer påtagligt. Bara luddiga uttalanden om vad man har för visioner.

För några år sedan var det ett reportagepgrogram på SVT då de följde de extra pengar varor med denna typ av märkning kostar. Man kom fram till någon bananplantage (tror jag det var) där allt var som på alla andra plantager i området. Man skulle, kanske eventuellt, bygga en samlingssal till arbetarna om x antal år. Det var alltså inte frågan om bättre arbetsvillkor, bättre löner o.s.v. Pengarna? Pja, dem hittade man väl inte riktigt. Det mesta verkade ha gått till administration. Administration av ingenting.

Eko köper jag däremot gärna. Då vet jag ivf att arbetarna inte vadat i gift, något som rättvisemärkning inte alls garanterar ens om den funkar.

Men Zepp, nu var det liksom sojalecitinet, eller frånvaron av det, jag ville tipsa om då jag vet att många vill undvika det.

Zepp
10/27/18, 6:36 PM
#3

Prexis, antingen så har vi funnit en källa till rena råvaror ren jävla chokolad eller så är det något bogus med diverse innehållsförteckningar!

Jag är personligen för både det ena och andra, men så länge innehållsförteckningen inte innehåller något giftigt eller suspekt på annat sätt så kan jag eventuellt  tänka  mig att köpa en sådan produkt.. iallafall tills jag får reda på något annat/suspekt!

Dvs varför går det inte att  köpa chokolad, andra llvsmedel, från vanliga affärer utan att lusläsa det finsillta samt hab minst en högskolexamen i dels näringslära samt minst doktorsexamen i både ensymlogi och  biokemi?

Nämenaltså, jag tror lixom inte helt och fullt på Linds innehållsförteckning heller, den verkar även den för bra för att var sann!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
10/27/18, 10:18 PM
#4

Ville de fuska skulle de väl göra det med alla sina produkter. Det är bara några av deras kakor som inte innehåller sojalecitin.

hemul
10/27/18, 10:24 PM
#5

Så omöjligt att göra choklad utan lecitin som du tycks tro att det är verkar det dock inte vara.
https://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=27094

Det märkliga är väl kanske att Lindt använder det i vissa sorter och inte i andra, ingen skillnad i pris. Har ju svårt att tro att de har en produktionslinje för varje sort de gör - och enligt Äkta Vara tillsätts det ju för att chokladmassan inte ska glägga igen rören.

Zepp
10/28/18, 4:36 PM
#6

Mm, vi/du/jag kan ha snubblat över en av de få  tillverkare som  fortfarande tillverkar mat/condiments/treats från rena råvaror?

Dvs jag är oxå konfunderad över lecitinets vara och inte vara i olika innehållsförteckningar, för tillverkning av chokolad?

Dvs om det är som du och jag hoppas så behövs de inte i de produkter som innehåller bra råvaror?

Men det är väl bara en tidsfråga innan det blir lag på att soylectin skall ingå i all choklad.. för att få lov att kalls för chokolad!

Menna, smakar det som chokolad så är det chokolad.. eller?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
10/28/18, 8:47 PM
#7

Om du  läste artikeln jag länkade till så borde du ha sett att lecitinet inte har någonting med bra råvaror eller inte att göra.

Det finns gott om choklad utan sojalecitin (om de t.ex. använder lecitin från ägg skiter jag i), men oftast inte till så lågt pris som det handlar om här.

KunskapÄrMakt
10/29/18, 9:08 AM
#8

#7: Varför ha så tråkig ton i dina kommentarer jämt och ständigt?

Zepp
10/29/18, 8:00 PM
#9

#7

Du vet numera förmodligen att jag gör som du!

Dvs om innehållsförteckningen verkar bra så kan jag tänka mig att köpa.. fast rätt ofta så är jag iallafall lite skeptisk.

Dvs typ.. kom inte här och påstå att ni producerar chokolad för en rätt billig penning utan lecitin!

Om det vore svindyrt så kunde jag eventuellt acceptera det hela!

Men jag är lixom inte helt bange för att det går att göra chokolad utan Lecitinet.. hoppas iallafall.

Dvs jag är djupt sketisk till diverse innnehållsförteckningar.. hur som helst så är jag ännumera skepptisk till det som inte står där, typ vilken mat fick det som sen skall bli vår mat!

Dvs det kan tillomed vara som så att man blir så luttrad att man blir uberskeptisk?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
10/29/18, 8:09 PM
#10

#8 

Jag trodde det var jag som höll den tråkiga tonen?

Och även om Hemul och jag har diverse diskutioner, hon, /(dvs jag har för mig att Hemul är en hon) så ifrågasätter vi rätt mycket, en massa  olika argument.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
10/29/18, 9:57 PM
#11

#8 Har jag? Det var ju tråkigt i så fall.

Upp till toppen
Annons: