Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 3092 ggr
Backi_89
2018-10-22 12:59

Frisk från B12 brist på LCHF?

Finns det någon på denna sida som har blivit frisk och helt återhämtat sig från B12 brist på LCHF? Lider av det själv och fick reda på detta för ungefär 2 års tid nu. Har inte blivit bättre och har precis givit LCHF en ny chans där jag äter strikt LCHF. 

Tacksam för svar! 

/Micke

Annons:
Namiko
2018-10-22 14:28
#1

Jag skulle inte våga chansa när det gäller B12 eftersom risken vid brist är bland annat permanenta nervskador. Beror din brist på dåligt upptag så behöver du tillskott. Med tanke på att tillskott inte är dyrt och det inte går att överdosera så ser jag ingen anledning att inte ta det. 2500 mikrogram per vecka är en bra dos, oavsett vilken kost man äter.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Aleya
2018-10-22 15:07
#2

Brist på B12 kan bero på att tarmen inte tar upp det som den ska. Och för det behöver man mediciner. Så har du sådana så ta dom. Annars kan du som #1 skriver få permanenta skador på nervsystemet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zepp
2018-10-22 21:28
#3

Säger som övriga, B12 brist är lixom inte att leka med!

Iallafall en animalisk proteinbaserad LCHF, vilket är det vanligaste ger allt B12 som man skulle kunna behöva.. utifall man inte har problem med maggen och IF!¨

Dvs så vida man inte är vegan in absurdum så får man alla B12  man behöver från kött, fisk fågel, ägg osv.

Kruxet är dock att man som regel får problem med B12 när man har problem med magens slemhinna/de där  ingående olika cellerna som skall utsöndra IF.

"Intrinsic factorIF, är ett protein som produceras i parietalceller belägna i magsäckens funduskörtlar. Proteinet binder till vitamin B12 i maginnehållet. IF-B12-komplexet tas effektivt upp i ileum. Nedsatt funktion hos den här mekanismen kan ge ganska allvarliga skador genom att perniciös anemi uppkommer. Sådan blodbrist kan ge skador på nervsystemet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Intrinsic_factor

Iallafall har man problem med mag/tarmslemhinnan och de körtlar som skall funka där så kallas det som regel maldigestion, dvs då kan man inte tillgogöra sig varken nääringen eller energin i maten..

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: