Annons:
Etiketthälsa
Läst 4859 ggr
fiskenihavet
10/19/18, 10:52 AM

Är det sant...

…att för mycket protein omvandlas till socker i kroppen? Eller är det en myt?

Annons:
starhawk
10/19/18, 11:59 AM
#1

Levern har kapacitet för att omvandla protein till socker om det behövs så det är sant.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

fiskenihavet
10/19/18, 6:07 PM
#2

Ok, men vad betyder 'om det behövs'? :) Då stämmer det ju inte att överskott av protein automatiskt blir socker. Och kroppen 'behöver' ju inte socker.

hemul
10/19/18, 6:50 PM
#3

Kroppen behöver glukos. Om man inte äter kolhydrater måste de tillverkas av något annat, som protein. Men man behöver mindre glukos om man äter low carb eftersom man då också kan utnyttja ketoner, som uppstår i samma process. Minimum för normalkostare är runt 150 g och för oss runt 50 g.

När jag pluggade (biologi) fick jag lära mig att glukoneogenesen utnyttjade protein för att framställa glukos. Nu verkar man inom low carb-rörelsen mena att kroppen tar vad den behöver från fett. Jag vet inte om det stämmer, har inte läst några belägg för det, bara påståenden att det "är så".

Hur som, äter man mer protein än man behöver så måste överskottet tas om hand. Tycker det är ganska troligt att det blir glukos eftrsom vi ligger på kroniskt underskott. Annars "bränns" det väl för energi eller hamnar i bilringarna.

Förresten, är man inte inne på superketos så kan man faktiskt lika bra äta de där 50 grammen kh och bespara kroppen lite besvär. Gukoneogenes hänger ihop med andra processer som höjer halten av katabola hormoner (som adrenalin, noradrenalin och kortisol). De flesta, utom extremketosförespråkarna, anser nog att det inte är önskvärt.

Zepp
10/22/18, 10:15 PM
#4

Om man äter för mycket protein så omvandlas merparten till dyrt urin, såvida man inte kissar i rabatten för då slipper man gödsla lika mycket!

Dvs man bör i förstone skilja på "för mycket protein" samt på behovet i proteinsyntesen samt att på ketogen diet kan en del ovandlas till glukos i levern, främst då från proteollysen, dvs vi bryter ständigt ner prootein/främst muskler och det är  detta vi behöver kompensera iomed att det alltid är ett spill mellan proteolys och proteinsyntes.. dvs det mesta ur proteolysen återvinns i pproteinsyntesen.

Iallafall så går överskottet till Ureacykeln,, den bildar i princip amoniak/kväveförening av överskottet,, varvid det sen går ut via urinen.

Oså då till risken att få högt blodsocker på grund utav hög proteinkonsumtion, den är i princip obefintlig.. utan det är nästan tvärt om, dvs levern gör bara glukos av vissa glukoida  aminosyror under vissa specefika förhållanden, typ en himla brist på kolhydrater via munnen/insulin är svinlågt/Glukagon är svinhögt, kalorierna är svinlåga.

Dvs överskottet går till Ureacyckeln om man lever av protein, man kissar ut merparten..

Den andra grejen är.. på typ LCHF, dvs om man äter för lite fett, det är risken, då bildas inte lika mycket ketonkroppar som kan ersätta rätt mycket glukos, då stiger glukoneogenes, och så lever man likt förbannat på glukos. för att man inte äter tillräckligt med  fett!

Den tredje grejen är.. LCHF är ingen proteindiet, dvs det räcker att äta sin dos aminosyror, för dels aminosyrebehovet, dels några extra  glukos, typ 1 gram per kilo utaifall man kör strikt keto!

Annars så kan det räcka med 0,8/gram per kilo.. eller/och för vissa enda ned till 0,6 gram per kilo och dag.

Så glöm att protein även i överskott automatiskt omvandlas till glukos/blodsocker, som regel.. iallafall om du är frisk så omvandlas det till Urea/amoniak/kväve och därmed rätt dyrt urin!

Utan det är snarare som så att underskott av fett och/eller glukos tvingar levern att producer mer glukos av aminosyror!

Dvs fett och kolhydrater är i princip utbytbara, de är energin i systemet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
10/23/18, 5:42 AM
#5

#4, väldigt intressant. Då höjs inte blodsockret alltså, av en hög proteindiet som sådan. Jag hoppas att jag äter nog med fett, men skal försöka höya xtra med ghee (tål inte vanligt smör). Att få ner mängden protein till så låga nivåer som du nämner blir svårt. Detta för att jag är relativt hungrig ofta!

hemul
10/23/18, 6:03 AM
#6

Protein kan nog sluta både som blodsocker och fett - och kissas ut.

Insulinet höjs av protein, så på det visat påverkar det ju.

Annons:
Zepp
10/25/18, 12:51 AM
#7

Det är mer som Hemul säger, protein är mer insulinogent än kolhydrater.

Men det där att det skulle lättvindigt omvandlas till fett är mest en skröna, utan det är nog mer som så att om kroppen får sitt glukos från protein så behöver den inte bränna lika mycket fett.

Dvs kedjan från protein till glukos, till fett är rätt omständig och tar en hel del kalorier/energi, inget som kroppen gör i första vändan om den kan slippa!

Iallafall om man inte är insulinresistent så är protein inget större problem, förutom att det är den macronutrient som ger mest omedelbar mättnad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
10/25/18, 2:59 PM
#8

#4
Vad exakt menar du när du säger att "överskottet går till Ureacyckeln om man lever av protein"? Du glider dessutom med att säga att merparten omvandlas till urea till att säga att proteinöverskottet omvandlas till urea, omvandlas hela överskottet av aminosyror till urea? 

Det är intressant att du i #7 säger "Dvs kedjan från protein till glukos, till fett är rätt omständig och tar en hel del kalorier/energi, inget som kroppen gör i första vändan om den kan slippa!" samtidigt som du talar om att kissa ut potentiell energi i form av aminosyror. 

Med all respekt för det du påpekar om tron om proteinöverskott -> glukos, men det låter oerhört lukrativt att kissa ut energi.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
10/25/18, 9:21 PM
#9

Bra frågor ioförsig.. så mitt svar blir, det är en glidande skala.. på flera sätt!

1, lever man på protein (hög E%)  så lär hur som helst en del omvandlas till glukos, främst sk glukoida aminosyror!

2, på LCHF strikt sådan, typ 20 kolisar om dagen så fattas det som regel glukos, även om stora delar ersätts med ketonkroppar i de organ som har större andelar ketolysensymer.

3, det är främst hjärnan och hjärtat som drar dessa ketoner.

4, lever man på hög E% protein så äter man inte nog med fett.. eller kolhydrater!

5, Glukoneogenesen tarvar glukoida aminosyror, laktat eller glycerol.

6, du kan äta hur mycket protein som helst tills du överskrider Ureacykelns övre gräns, den som handlar om att omvandla överskott/spill från proteolysen, proteinnsyntesen till Urea/amoniak som vi kan kissa ut!

7, man brukar sätta den gränsen till cirka 30-40 E% protein.

8, det protein man äter funkar främst som byggstenar i kroppen, det är främst till för att ersätta spillet mellan proteolys och proteinsyntes!

9, Dukan är en proteinbaserad diet, dvs man äter knappast några kolisar eller fett!

10, funkar finfint, det gör de flesta dieter som reducerar kalorier.

11, iallafall varför äta fettfritt kött, när man knappast behöver mer än cirka 0,6-1,0 gram per kilo och dag i snitt!

12, glöm alla dumma grejer om dieter där man får lov att äta vad som helst, hur mycket som helst för att kissa ut överskottet, dvs det faktum att på LCHF iallafall i början så kan man kissa, andas, svettas ut ketoner gör inte per se att den grejen är det som är det man skall sträva efter, det är för det första nybörjarproblem/man äter för lite, man äter varken fett eller kolhydrater.

13, likt förbannat.. gäller även kväve/Urea i kisset/amoniak i utandningsluften/svetta ut både det ena och andra, det är och förblir inte huvudgrejen, det är oftast intaget som avgör vilket som utöndras på olika ställen!

14,käka vitlök och ditt kiss, utandningsluft samt svett luktar vitlök/svavelföreningar!

15, levern gör inte mer glukos än vad kroppen behöver!

16, så glöm att de glukoida aminosyrorna du äter automatiskt omvandlas till glukos!

17, var det något jag glömt, tex att vi borde äta mindre kött för planetens överlevnad, att man borde skicka varannan kotlett/biff  till de i sk Uländer där de lider främst av hemjärnsbrist, iomed att de inte har råd att äta animalier?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
10/26/18, 5:47 AM
#10

Jaha, men om en som äter strikt lchf är ashungrig och inte kan tillsätta mer fett (för att en redan äter mycket fett - får blodsockerfall av enda mer) och inte borde äta mer protein, utan tom borde dra ner på mängden, vad ska man då äta? Jag äter protein och fett. ;)

Upp till toppen
Annons: