Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - Radio/TV

Bästa dieten

2018-10-16 19:15 #0 av: maxiq

Ny serie på SVT som startar ikväll kl. 21

https://www.svtplay.se/video/19666442/basta-dieten/basta-dieten-sasong-1-oh-my-god-dar-ryker-ju-allt?tab=klipp

Klippet "Kort om LCHF" handlar bara om ägg Vilar huvudet i handen

Anmäl
2018-10-17 20:31 #1 av: Siggebus

Det där med äggen känner jag igen från min start av lchf. Jag hade svårt att hitta på vad jag skulle äta - så det blev ägg, ägg och åter ägg. Numera fattar jag inte att det kändes så svårt. Jag äter väldigt mycket mer varierat än bara ägg. 
Synd att de fokuserade så mycket på äggen och smöret!? Man fick nästan uppfattningen från filmen att paret skulle sitta och käka smör.
Jag tyckte det såg väldigt missvisande ut.

Anmäl
2018-10-18 22:49 #2 av: Margareta

Håller med, blev lite irriterad faktiskt. Jag äter inte ägg alls längre pga intolerans och det går hur bra som helst.
Smör äter jag bara klarnat då jag har intolerans mot komjölksprotein också. Det går bra också

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2018-10-20 13:58 #3 av: Mooniq

Jag såg reprisen i morse, tycker det verkar blaha från början till slut. Att speakern påpekar att "det ser lite ut på tallriken" när de ska äta sin första lchf-lunch/middag, varför rättade man dem inte direkt? Men krafter vill väl inte att det ska funka, så jag gissar att tallriksmodellen kommer att stå som segrare.. Jag önskar att nån som hållt på med lchf länge kunde få vara programledare åt tex 10 personer som vill prova, och sen följa dem i tex 6-8 veckor. Ups & downs eftersom många kan känna av en rejäl dip i början. Då hade man visat kosten från rätt sida, tycker jag. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2018-10-22 21:43 #4 av: Zepp

Kikade oxå på ett av avsnitten  på SVT play, och jag är lixom inte helt färdig att dumma ut experiementet hur som helst.

Dvs hur idiotisk hela upplägget är, dvs random familj får lov att pröva på en random diet, utan varken egen vilja eller egentligen några som helst egna kunskaper.

Låt oss se det för vad det är, dvs underhållning!

Såå mitt stalltips är att familjen som sattes på vegan diet lär vinna, dvs jag har lixom inget problem med det, blir som regel en rätt radikal kalorireduktion.

O andra  sidan så har jag ett annat stalltips, dvs att den familjen är den som har svårast för att fortsätta äta/leva på det sättet över en längre period?

Iallafall det är ett rätt käckt familjeunnderhållningsprogram.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-10-23 10:40 #5 av: hemul

Sitter just och tittar på del två. Det är veggoparet just nu. En forskare eller nåt visar ett diagram där man ser hur mycket växthusgaser som produceras per kalori av olika matgrupper per kilokalori.

Spannmål är superbäst, knappt att man ser stapeln, kanske 0.25 g. Grönsaker lite mer och mejeriprodukter ytterligare lite mera, men fortfarande lågt, dryg ½ g CO2 per kcal. Kyckling ligger på sådar 1.3 och sen kommer då den stora boven - nötkött - uppåt 6 g.

Hur har de fått till det där? Köttet kommer ju (ofta) från samma ko som producerar mjölken. Nån som förstår hur de tänker här, hur de bollar med siffrorna?

Gissar att det har att göra med att kossan klämmer ur sig en 30 liter mjölk per dag men det tar runt 5 år innan hon slaktas och blir till sådär 200 kg kött. Tror de betäcks vid runt ett års ålder, så knappt fyra års mjölkande vilket då gett i runda slängar 43 ton mjölk - jösses amalia!

Men det är ju ett jäkla märkligt sätt att räkna. Det blir ju inte mindre växthusgaser för att man låter bli att äta upp kon när hon mjölkat klart.

Sen finns ju rena köttdjur, som jag antar slaktas tidigare, men så mycket orkar jag inte tänka. Blinkar

Anmäl
2018-10-23 10:52 #6 av: Mooniq

Statistik är vad du gör det till. Sen borde man väl lägga till att korna äter spannmål för att producera mer och kalvar för att växa snabbare. Synd att inte gräsbetat kött får en egen uträkning och stapel. Djur ska gå ute i markerna och ha tillgång till vindskydd - ytterst få djur har det så, utan det mesta är fabriksanpassat för stor framställning av kött/mjölk. Trist nog. Och ska djuren stå stallade så är det självklart att det kostar mer med transporter och mer brukade marker för att producera det de behöver. 

Anmäl
2018-10-23 10:52 #7 av: Mooniq

hemul - jag tycker du ska föra det tänket vidare till en journalist, som kan få bita tag i det - just med den frågeställningen hur mjölk inte är så farligt kontra nötkött. 

Anmäl
2018-10-23 10:57 #8 av: hemul

Jag räknade en gång ut att kossorna antagligen inte orsakar en ökning av CO2 jämfört med innan det fanns kor. Ska se om jag kan hitta det.

Jajamensan! Här är det.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,4910.0.html

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.