Annons:
Etiketthälsa
Läst 4484 ggr
fiskenihavet
10/14/18, 2:08 PM

Cystein

Har läst att aminosyran cystein inte är bra för sköldkörteln vid för stora mängder, och man avråddes från att äta för mycket kött. Hittar inte artikeln nu, och tror inte att det stod hur mkt för mkt var. Klarar mig inte utan mitt kött på LCHF, så… Hur skal detta lösas? Räknar med att jag äter väldigt mycket kött, så tänkte testa att skära ner och se om energinivån går upp, men då vet jag inte vad jag ska äta i stället. Äter strikt LCHF.

Annons:
evabirgit
10/15/18, 8:34 AM
#1

Vem kan ange  mängden  som är OK att äta ?
 inte bara att vi äter  för mycket kött.
är drygt 500 gr/vecka för mycket?
 rå vikt och tillagad vik är inte =
köper du  1 kg köttfärs med 20 % fetthalt har är det  8 hg kött och 2 hg fett allt animaliskt, räknas det då som 1 kilo kött?
Jämför med 1 kg fransyska som är 1 kg kött.  
Ät mera grönsaker är en liknande 'slogan'  om jag äter mer grönsaker så överäter jag och det är inte bra.
räknas t ex bönor in i grönsaker? det är även en proteinkälla. 

Du skriver att du äter väldigt mycket kött - vad är väldigt mycket för dig?

Zepp
10/16/18, 9:17 PM
#2

"Cystein är en viktig svavelbärande aminosyra som kan tillverkas av kroppen och framställs av metionin och serin i levern. Vid långvarig kronisk sjukdom hindras dock denna process och tillskott av L-cystein kan vara nödvändigt. L-cystein omvandlas med hjälp av C-vitamin till cystein, vilken är oumbärlig vid bildandet av ny hud."

"Metabolism

Cystein är, tillsammans med metionin och taurin, en viktig svavelbärande aminosyra, men är inte klassad som en essentiell aminosyra. Den kan tillverkas av kroppen och framställs av metionin och serin i levern. Vid långvarig kronisk sjukdom hindras dock denna process och tillskott av L-cystein kan vara nödvändigt. L-cystein omvandlas till cystein med hjälp av C-vitamin. Det transporteras genom blodet till levern där det omvandlas till glutation, taurin och sulfater som distribueras av blodet till diverse vävnad i kroppen.

Cystein är en del av tripeptiden glutation som i sin tur är en del av GTF (glukostoleransfaktorn).

Vid långvarig fysisk stress omvandlas cystein till glukos."

"Källor i kosten

Födoämnen rika på svavel och cystein är ägg, fisk, baljväxter, kött, höns, brysselkål, lök, vitlök, kål, råris, sesamfrö, pumpakärnor, havregryn, avokado, ost och mjölk."

https://kurera.se/aminosyror-l-cystein/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
10/16/18, 11:42 PM
#3

fiskenihavet, om du försöker tillämpa varenda hälsotips du stöter på kommer du att bli galen. Och antagligen väldigt hungrig. Just sayin'… 😉

fiskenihavet
10/19/18, 6:40 PM
#4

#3 Jo, det är jag klar över. Men har en enorm trötthet och låg energinivå som jag försöker att göra någonting med. Ett förslag kan vara sköldkörtel-problematik. Och då skal cystein var negativt i stora mängder. Och om man då äter mkt protein kan det alltså vara ett problem. Säger ikke att man inte ska ha det alls, är klar över att det behövs i normala mängder och att det är livsviktigt, men om man får i sig för mycket och evt har ett problem med det så borde man göra någonting med det. Därav posten min här…

hemul
10/19/18, 6:56 PM
#5

Har du kollat upp några säkrare källor än den där blaskan då?

fiskenihavet
10/21/18, 9:02 AM
#6

Artikel skriven av en läkare inom sköldkörtel-problematik. Har prövat att finna den igen, men finner den inte…

Annons:
hemul
10/21/18, 7:58 PM
#7

Jag förstår att du griper efter halmsstrån, det har nog många av oss gjort till och från. Men det är en lite farlig väg att gå.

Vet inget om det där med cystein, men man kan väl anta att varningen gällde när man har påtagliga problem med sköldkörteln. Hade du det skulle det ju visa sig på prov. Är du gränsfall kanske det mer är läkarens bedömning som avgör om man är sjuk eller frisk.

Jag är inte läkare eller speciellt insatt alls, men har de kollat att du inte har någon fästingsjukdom? En annan sak som kan ge såna där symptom är utmattningssyndrom.

Har faktiskt börjat tro att det var det jag led av när jag var så där helt slut och kraftlös. Har stått mycket om det på sistone och kriterierna och symptomen stämmer så väl. Speciellt att det ofta utlöses av en allvarlig infektion (check!) och att man vid ansträngning kan få förkylningssymptom utan att vara förkyld (check!). Om jag burit en för tung matkasse några hundra meter kunde jag vara utmattad en vecka och det sved och stack i halsen, men jag kände ändå att det inte var vanligt "halsont". Känner du igen nåt av det?

För mig var det ju flera decennier sen det började och utmattningssyndrom fanns inte då. Jag lärde mig rätt snabbt att hålla käft med mina konstiga symtom för att undvika knäppstämpel och sa bara att jag var trött och orkeslös.

Upp till toppen
Annons: