Annons:
Etiketthälsa
Läst 6593 ggr
fiskenihavet
2018-10-12 21:28

Ägg

Det är ju otroligt dålig fettfördelning i ägg. Iaf från de hönor som äter kraftfoder (alltså alla). Mycket större andel Omega 6. Betyder detta att man inte borde äta ägg ut av ett hälsoperspektiv? Ja, ägg innehåller oxå annat gött, men är det blivit lika dåligt att äta ägg som kyckling för tiden?

Annons:
hemul
2018-10-12 22:31
#1

Har också tänkt på det där. Hönor har väl alltid ätit frön, men fick säkert i sig större andel grönfoder och annat förr.

Det gäller ju inte bara ägg och kyckling. Fläskkött innehåller också en hel del fleromättat. Lax eller annan fet fisk verkar ju också poppis. Räknade på det där en gång. Om man inte åt margarin och stekte i margarin eller olja förut, så är det väldigt troligt att man ökar sitt intag av fleromättat ganska betydligt på low carb.

fiskenihavet
2018-10-12 22:53
#2

Precis. Och det är ju inte bra. Läskigt det där. Maten där ute blir bara mer och mer skit. Kanske jag måste sluta med ägg?

Maleficum
2018-10-13 09:57
#3

Tror ju helt klart valet av ägg har stor betydelse, tex så ska ju iaf ekologiska höns ha tillgång till grovfoder (ex hö) och tillgång till att få ut och äta gräs = bättre fetter i äggen.

Sen om man har bekanta eller kan få tag på ägg från privatpersoner (om man inte själv har möjlighet att ha egna höns såklart) som har höns som går ute och får äta gräs och leta mask och sånt och får leva som höns "alltid gjort" så är ju säkerligen dem äggen ännu nyttigare.

Men det gäller väl även för kött som "odlats" konventionellt och får mycket kraftfoder istället för ekologiskt eller liknande där djuren får gå ute och själva söka och hitta "naturlig" mat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
2018-10-13 12:19
#4

Men ekologiska ägg innhåller ganska mycket mer miljögifter. Hur man vänder sig har man arslet bak.

fiskenihavet
2018-10-13 14:57
#5

Och ekologiskt är fortfarande mat som djuret inte normalt skal ha, kraftfoder. Och kollar man fettnivåerna så är de lika dåliga. Hadde gärna haft tillgång till en bonde som bedriver bra djurvälfärd, men de är utrotningshotade idag…

Zepp
2018-10-13 19:25
#6

Aså som någon redan nämnt.. höns äter en hel del fröer, men oxå mask, larver, insekter!

Iallafall fett i höns är därmed ofta omega 6!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Vivisfaxarn
2018-10-15 05:56
#7

Jag trodde ägg var jättenyttigt. Just för omega 3. Har jag missuppfattat allt?

hemul
2018-10-15 10:32
#8

Ja! 😃

Delvis i alla fall.😉 Ägg är jättenyttigt, men det är p.g.a. av alla vitaminer och mineraler de innehåller.

Det här med att både ägg och andra LCHF-favvisar innehåller mkt fleromättat tas sällan upp. Man liksom undviker frågan.

Det är ju inte bara fläsk-kyckling/ägg- fisk. Det är även majonnäs och färdigköpt bea (som så klart inte har någonting att göra med riktig bea).

Vivisfaxarn
2018-10-15 21:39
#9

Ja, ägg innehåller allt utom c-vitamin.

Zepp
2018-10-16 21:09
#10

#7

Du har missuppfattat allt.. dvs ägg är inte nyttiga på grund av sitt omega-3, utan för att det är ett nästan komplett livsmedel som innehåller allt ett liv behöver förutom C-vitamin!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2018-10-16 23:44
#11

Öh… jag tror det redan var utrett va? 😛

Margareta
2018-10-18 22:53
#12

Jag gjorde intoleranstest för ett år sen och fick jättestort utslag på ägg. Jag mår utmärkt utan. Ägg och lite annat inflammerar mig av någon anledning.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Zepp
2018-10-20 12:48
#13

#11

Skadar lixom inte om två upprepar samma grej?

Det skadar lixom inte.. utan tvärt om det kan ge ytterligare tyngd åt argumentet.

Oså måste ju jag oxå få lov att delge mina synpunkter även om det mesta redan är utrett?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2018-10-20 12:59
#14

#12

Ägg är ett av det vanligaste allergisymptomen, dvs det är rätt vanligt faktiskt.

Själv så har jag indikationer på kvalsterallergi, det har nästan alla som är vuxna ioförsig.. iallafall om man är allergisk mot kvalster i realiteten så är man oftast även skaldjursallergiker.

Sagt och gjort, jag älskar ioförsig skaldjur.. men hur som helst så har jag uteslutit dessa nu iallafall i tre månader.. ingen förändring!

Jag utesluter även mina  allergimediciner i tre månader minst.. ingen förändring alls.

Dvs jag har samma symptom lite oavsett vad jag gör.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: