Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - tidningar/hemsidor

Brödrevolutionen - stämmer det?

2018-09-27 23:39 #0 av: Sindri

I boken Brödrevolutionen står det tydligen att surdegsjäsning bryter ner glutenet?
De som mår dåligt av gluten skulle således kunna äta surdegsbröd. Vad säger den kritiska sakkunskapen härinne?

Och hur är det med de låggradiga inflammationerna orsakade av vete/gluten? Kommer inte de heller av surdegsbröd?

Anmäl
2018-09-29 04:58 #1 av: hemul

Har läst både att det det bryts ner och att det inte gör det.

Här låter det som om det kanske är en ny insikt att det bryts ner.
http://dietistan.se/2016/02/27/glutenfria-surdegsbrod/

Själv tycker jag det låter märkligt. Om gluten bryts ned, borde inte brödet bli stabbigt/smuligt/allmänt läskigt då?

Anmäl
2018-09-29 07:13 #2 av: subcalva

Det innehåller fortfarande gluten men en del av det bryts ner under fermenteringen. Så skriver Belly Balance, en blogg och podd om IBS, om surdegsbröd

Mindre gluten och FODMAPs i surdegsbröd

Fermenteringsprocessen gör så att oligosackariderna (FODMAPs) eller fiberdelarna i sädesslaget bryts ner och det är dessa som orsakar ballongmage, inte gluten. Läs mer om gluten eller FODMAP. Man kan säga att surdegsbrödet fermenteras utanför magen i stället för i. Det verkar också som att glutenproteinet bryts ner till viss del i fermenteringsprocessen så att surdegsbröd alltså skulle innehålla en mindre mängd gluten. En del bröd innehåller dock tillsatt vetegluten. Ser du det på innehållsförteckningen, byt till ett annat bröd! Tillsatt vetegluten är inte särkilt nyttigt för oss eftersom kroppen inte riktigt kan ta hand om och bryta ner glutenproteinet.

Hela inlägget finns här

Anmäl
2018-09-29 22:24 #3 av: Zepp

Håller med Hemul här helt o fullt!

Dvs utan gluten så blir det inget bröd som  vi är vana vid att bröd skall vara!

Sådåså.. om nu gluten bryts ner vid suurdegsjäsning så blir brödet kompakt, dvs inte luftigt alls.

Vilket inte behöver hindra folk från att äta det.

Sen så är det väl mer intressant om det är själva Gliadinet som reduceras  vid jäsningen?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gliadin

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-09-29 22:34 #4 av: Sindri

Håller inte riktigt med er om att bröd utan gluten inte blir bröd.
Jag bakar tre sorters mjukt bröd, limpa med bikarbonat, småfrallor med bakpulver och ett surdegsbröd med jäst. Frallorna jäser upp och blir luftiga, tror inte nån som inte vet skulle känna att det är utan gluten. Limpan smakar precis som den med filmjölk och rågmjöl som jag bakade förr. Surdegslimpan kan ibland jäsa upp och bli riktigt luftig, ibland inte, men det är inte så stor skillnad från surdegsbröd med gluten. Jag vet att jästen är lite fusk, men det är 25 gram på tre limpor.

Funderar på att blanda i kokt mosad potatis, Fazer har en potatislimpa med surdeg som jag gillade förr i världen.

Nå, jag kommer inte att baka med gluten igen, tyckte bara det var kul att höra vad sakkunskapen på sidan anser. Det kanske vore bättre för folkhälsan i alla fall om alla bara åt surdegsbröd, för "folk" verkar ju tro att man inte kan leva utan bröd.

Anmäl
2018-09-30 00:45 #5 av: hemul

Men vad har du för mjöl då? Och har du i något annat som ersätter gluten?

Anmäl
2018-09-30 10:58 #6 av: Sindri

Jag använder havremjöl, teffmjöl, bovetemjöl, kokosnötmjöl. Till limpan en del olika frön, i frallorna chiafrön. Psyllium gör att brödet håller ihop. Som jäsmedel, bikarbonat, bakpulver eller jäst.
Limpan innehåller ganska mycket ägg, men det är inget som känns, den smakar precis som den "gamla". Småfrallorna innheåller vispad äggvita - smakar inte heller ägg. 
Surdegslimpan har inga ägg i sig.
Jag vet att det inte är optimalt att äta ens dessa bröd på LCHF, men jag gör det rätt sällan och i perioder. Däremot är jag mån om hälsan hos mina nära och kära och ser till att det alltid finns nyttigare bröd hemma.

Bakar också pizzabottnar, tacobröd, tunnbröd, kex och hårt bröd, då med kokbanan som basingrediens.
Smakar definitivt som bröd - mycket gott bröd.

Anmäl
2018-09-30 11:43 #7 av: subcalva

Sindri - har du testat att baka bönbröd?

Anmäl
2018-09-30 13:17 #8 av: Sindri

Är inte så förtjust i bönor. 

Anmäl
2018-09-30 18:07 #9 av: hemul

Sånt har jag också bakat. Men då har man ju psyllium. Det har man ju normalt inte i surdegsbröd. Så om gluten försvinner finns ju ingen ersättning.

Anmäl
2018-09-30 19:57 #10 av: subcalva

För den som vill prova bönbröd har Lifezone en variant

Bönbagels eller bönfrallor

Och dessutom har hon en variant på våfflor på kikärtor

Anmäl
2018-09-30 21:50 #11 av: Grodan

#10 åh, det måste jag prova! Hjärta

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2018-10-01 00:52 #12 av: hemul

Är det ätbart då? Alla bönbröd jag provat (blivit bjuden på!) har smakat skit. Torra och äcklig smak.

Anmäl
2018-10-01 09:24 #13 av: CasaRamon

Sindri.

Du bakar småfrallor och jag har tagit del av dina tips, tack för det. Men ibland (inte alltid) så får dom  ett "tomrum" inuti. Själva botten blir bra men inte själva överdelen är tom. Vad tror du att det kan bero på? Vispat äggvitan för hårt?

Anmäl
2018-10-01 10:56 #14 av: Sindri

#13 av: CasaRamon
har tyvärr ingen aning, det har aldrig hänt mig. Kanske för mycket bakpulver?

#12 av: hemul
Jag bakar ju som sagt inte bönbröd, men mina kex är otroligt omtyckta, blir alltid succé på ostbrickan.
Jag har också gett bort både sådana och andra bröd i present och det uppskattas verkligen. Maken som gärna äter vanligt bröd tycker det är jättegott, och det gör även jag som är rätt kräsen.

Mina bröd smakar definitivt inte ägg. En del är känsliga för psylliumsmaken, den döljer jag med fänkål och pomeransskal - bara ytterst lite, de skall inte kännas heller.

Anmäl
2018-10-01 14:18 #15 av: hemul

Bakar du bönkex? Jag tror alla pratar om olika saker nu. Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.