Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5295 ggr
Lotofs
9/13/18, 7:56 AM

Frukosttips!

Har haft slemhosta i snart 5 år, inte kommit underfund med vad som ger mej det. Vid tidpunkten då det startade hade jag fått giftstrumadiagnos, flyttat till ny lägenhet och börjat med lchf. Lägenheten kollad och ok. Har börjat testa mej fram vad gäller livsmedel. Med åren här blivit mer känslig för vad jag äter, måste vara ren mat. Provat utesluta alla mejeriprodukter inklusive smör men utan resultat på slemmet. Nu tänkte jag testa om det kan vara ägg som är boven i dramat. Så, vad har ni för tips till frukost?

Annons:
parsley
9/13/18, 10:26 AM
#1

Titta på AIP recept och se om du hittar något där. AIP betyder autoimmun paleo eller autoimmunt protokoll. Kosten påminner en del om LCHF, men är mejerifri och tillåter frukt. I början äter man inte heller ägg, utan man lägger till ägg senare om man tål det.

Vill du göra det enkelt för dig, ät rester av gårdagens middag till frukost eller stek pannbiffar och ät dem till frukost. Vill du ha extra fett så ta kokosolja i kaffe eller te.

Te på timjan kan verka slemlösande, men jag vet inte om din mage tål det. Lägg 1 tsk torkad timjan i en mugg eller tekula.  Koka upp vatten och låt det stilla sig. Häll vattnet över timjanbladen. Lägg ett fat över koppen. Låt stå 10 minuter innan du dricker det.

Lotofs
9/13/18, 11:52 AM
#2

Tack, parsley, ska kolla! Pannbiff till frukost - muuums!

evabirgit
9/14/18, 10:03 AM
#3

Frukost är den mat  du äter på morgonen, behöver inte vara det som traditionellt kallas frukost.
Tänk istället  att du äter den mat du mår bra av, hinner göra i ordning  och gillar oavsett vilken tid det är på dygnet ,
Tyvärr har jag inga tips när det gäller ditt problem.
För egen del äter jag sällan frukost - om man inte räknar kaffe som frukost :)

Lotofs
9/15/18, 9:21 AM
#4

Tack, evabirgit! Ja, man är insnöad i tänket vad frukost och allt annat ska vara 😂. Har inte börjat än, har några ägg kvar att konsumera. Men ska prova göra en laddning mat som räcker hela dan - frukost, lunch och middag. Borde funka, tycker jag.

Siggebus
9/15/18, 12:19 PM
#5

Jag äter inte frukost längre förutom min mugg kaffe med grädde och en klick smör i.
Men när jag gjorde det så var det ofta något från middan dagen innan.

Lotofs
9/15/18, 6:00 PM
#6

Tack Siggebus! Frukost måste jag ha annars blir jag illamående, tyvärr. Äter ungefär 1 1/2 tim efter levaxin och kaffe 😀.

Annons:
Siggebus
9/15/18, 6:18 PM
#7

#6
Klart du ska äta frukost om du vill det. Anledningen till att jag slutade var för att jag inte var ett dugg hungrig på morgonen - inget planerat egentligen 🙂

Lotofs
9/15/18, 8:42 PM
#8

#7Förr, i unga dar, åt jag inte på hela dan. Första och enda måltiden var middan jag lagade efter jobbet. Då åt jag som en häst, helt utsvulten.

LenaK63
9/15/18, 11:26 PM
#9

Min frukost är ett glas Kombucha och en kaffe med smör och kokosfett. När det är inmundigat kan jag gå en runda med stavar ca 1 timme och sedan är det dusch och  ca kl . 12  blir det en riktig frukost. Men jag är ju pensionär och kan välja tidpunkterna.  Middagen blir oftast ca kl. 18 eller litet senare. Med denna rytm känner jag mig bra. Men jag är som sagt litet äldre.

Lotofs
9/16/18, 6:18 AM
#10

Vad bra det funkar, härligt det låter med dina rutiner! Även jag är lite äldre, 60, och brukar röra på mej mer än jag gör just nu. Har inflammation i senan under hälen sen 4 månader tillbaka. Det gör makalöstt ont att gå på foten.

Siggebus
9/16/18, 7:44 AM
#11

#10
Ber om ursäkt till trådskaparen men måste bara tipsa Lotofs om skor som absolut kan hjälpa mot smärtan i senan under foten!
Jag har samma problem med min högerfot och i mitt fall beror det på att den senan blir överansträngd pga att mitt fotvalv (hålfot) är nedtrampat.
 Fick tips om skor med rundad yttersula. Det finns ju de svindyra MBT skorna som kostar några tusenlappar och de är rejält runda undertill. Men jag hittade en betydligt billigare modell som inte är fullt så rundade och för mig visade det sig vara mer lagom och de är lite lättare att gå med än MBT som kräver mer träning.
 Den rundade yttersulan gör att överrullningen i steget blir mycket mer naturlig - mjukare för senor och leder inne i foten. Jag är helt besvärsfri nu men jag har provat vanliga skor några gånger men kan absolut inte ha dem längre - tar inte lång tid innan jag får ont igen. 
Jag har tagit ut innersulan och lagt in Scholls gelsula för att få lite mer dämpning.
  https://www.bonprix.se/produkt/fitnessko-svart-979128/

Lotofs
9/17/18, 6:03 AM
#12

Åh, tack, Siggebus! Har köpt ett par Yojaskor för 1800, som att gå på en båt i stormigt hav 😂. Har ine använt dom så mycket än, mer en höst och vårsko. Men dom du länkar till ser definitivt intressant ut! Så tack, igen snälla!

Lotofs
9/17/18, 6:03 AM
#13
Annons:
Upp till toppen
Annons: