Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4122 ggr
fiskenihavet
9/9/18, 6:03 PM

Energinivå

Hur lång tid tog det för er, när ni gick över till LCHF, att känna er energifyllda? Om ni nu gör det. Vill gärna spesifikt höra från er som är sockerberoende, då jag tror att övergången med energilöshet varar längre för den gruppen.

Annons:
hemul
9/10/18, 3:41 AM
#1

Energilösheten gick inte över förrän jag la till lite mer kolhydrater. Åt väldigt lite kolhydrater från början, men skulle det då, och gav väl upp efter två-tre månader i dimman. Höll mig fortfarande bra under 50. Tricket för mig verkade vara små mängder lättillgängliga kolhydrater som potatis. Sen blev jag så energifylld så. 😉

Just ja. Noll sockerberoende.

fiskenihavet
9/10/18, 5:58 AM
#2

Jag är jätte känslig för kolhydrater och minsta lilla 'avsteg' ökar suget på det rena sockret. Då är jag i träsket och köper godis för enorma summor. Så att äta en potatis eller ett äpple är jättesvårt. Men att över lång tid äta superstrikt LCHF gör mig jättetrött…

hemul
9/10/18, 10:25 AM
#3

Kan du inte hitta nåt som inte utlöser sug? Antar att bara äta jättemycket ovanjordsgrönsaker inte hjälper mot tröttheten?

fiskenihavet
9/10/18, 10:41 AM
#4

Har försökt m lite av varje, men så fort jag äter kolhydrater påverkar det blodsockret och det utlöser ett våldsamt sug. Vet inte helt hur jag ska lösa detta. Är det bara kolhydrater som kan öka energinivån? Hur många kolisar är bäst (säkert olika för olika personer)?

Effie
9/10/18, 2:34 PM
#5

Det är ett tag sedan jag började med LCHF, så jag minns inte så noga. Vad jag har märkt under tiden, och marker än idag är att brist på mineraler och vitaminer påverkar orken och energin. D-vitamintillskott fick mig att börja jogga (under några månader). Brist på magnesium, eller salt, gör att det är väldigt tungt att ta mig uppför en trappa som jag normalt kan springa uppför. Vad som jag ändrat nyligen som gjorde mig piggare och gladare…ja, antingen var det bra probiotika, eller att jag minskade min blodtrycksmedicin.

 Man får testa lite olika saker; vi är olika.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
9/10/18, 3:34 PM
#6

Det är nog väldigt olika. Trötthet är så diffust. Salt har jag för mig en del blir hjälpta av?

För MIG var det att jag inte klarade superlåg kolhydratnivå. Behöver ju inte vara så för dig. Fick bara intrycket av ditt svar att du kände med dig att det var så.

Annons:
fiskenihavet
9/10/18, 7:26 PM
#7

Tack för flera svar. Jag tar kosttillskott, både magnesium, d och salt, så det är nog inte det. Har som regel alltid ätit strikt på LCHF, men åt en del grönsaker ila några månader och var jättetrött då oxå. Kanske liiiite piggare ibland, men inte mer. Vet inte om jag behöver xtra kolhydrater, men det hjälpte iaf inte på bara grönsaker till maten.

Zepp
9/11/18, 12:27 AM
#8

Eh.. har nog alldrig varit sockerberoende.. däremot så har jag världens problem med energinivåerna.. inte på jobbet men hemma!

Jobbar bara 40-50 timmar i veckan så där ligger inte problemet.. men iomed att jag snart är pensionär så tarvar det iallafall att jag flyger på semester iallafall tre gånger om året.

Ett tag var jag inne på gym, det varade cirka en dag.. sagt och gjort jag gymmade fem dar i veckan.. efter jobbet.. det kändes som att det gjorde mig piggare.. tills jag till slut inte ens orkade tänka på gym mera.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
9/11/18, 7:53 AM
#9

Jag är sockerberoende och när jag började hade jag en matthet/trötthet i kroppen. När jag gick mina promenader hade jag känslan av närstående kollaps i ett par månader. Jag läste sen på om salt och kom på att jag nästan inte använde salt - sen många år tillbaka, så jag började salta lite mer i maten och kände mig lite piggare. Nåt år senare började jag med organiskt svavel och det hjälpte mig enormt. organiskt svavel finns i allt levande, men förstörs vid upphettning/matlagning. Speciellt lökväxter har mycket organiskt svavel - MSM.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Siggebus
9/11/18, 12:53 PM
#10

Det är nio år sedan jag la om min kost tvärt så kommer inte ihåg exakt men det jag vet är att det tog ungefär en vecka eller något mer innan jag reagerade på att jag var mycket piggare. Innan var jag dödstrött alltid och släpade mig hem från jobb. Kunde gå rakt in genom ytterdörren och rasa ner i en fåtölj och nästan somna på studs….utan att orka ta av mig ytterkläderna!

Jag var /är definitivt sockerberoende och när jag ibland lite då och då fallit tillbaka och "frossat" så har jag blivit fruktansvärt trött/seg dagen efter.

Energi har jag gott om numera så länge jag äter rätt.

fiskenihavet
9/11/18, 9:42 PM
#11

#9 tack för tips, men saltar och äter man #10 hur äter du? Strikt eller liberalt?

Siggebus
9/12/18, 5:32 AM
#12

#11
När  jag började åt jag väldigt strikt! Då hade jag ca 45 kg att gå ner och ville verkligen gå "all in" för att få igång proceduren. Inte mycket grönt på tallriken där inte utan mer som "dekoration".
Numera (ska absolut inte gå ner i vikt) äter jag fortfarande inte mjölmat, ris eller med socker MEN en hel del grönsaker varje dag. Det är vanliga grönsaker + även en del rotfrukter. Lagar min mat själv och om jag äter ute så försöker jag välja bort det jag inte vill ha. Ber om grönsaker i stället för pasta eller ris etc. Jag är så noga jag kan ute utan att vara övernitisk. För mig handlar det inte längre om vikten men om mitt välmående och jag känner skillnaden om det skulle bli lite väl fel i bland.

fiskenihavet
9/13/18, 7:15 PM
#13

#12 men du, som sockerberoende, reagerar inte på grönsakerna?

Annons:
Siggebus
9/13/18, 8:27 PM
#14

#13
Nej inte ett dugg. Det jag INTE klarar är saker med rent socker i  t ex godis, choklad, kakor etc. Sånt kan jag äta tills jag mår illa 🤢
Bröd klarar jag inte heller - del är det väldigt mycket socker i det men problemet är också mitt sjuka ätbeteende från förr. Kunde sätta i mig hur många mackor som helst - fanns liksom inget stopp.
Jag är inte bara sockerberoende utan även en utpräglad känsloätare. Blir jag orolig, arg, ledsen, stressad etc så kan jag överäta det mesta men det blir oftast godis eller choklad. Detta beteende har jag jobbat mycket med och  har kommit en bra bit på vägen.  Oftast kan jag bryta det men trillar dit ibland.
 Men som sagt - grönsaker triggar inte mig och det är nog också en av sakerna jag inte överäter av  när jag får mina "frosseri"-perioder.

hemul
9/14/18, 12:32 AM
#15

Konstigt hur sånt där funkar. Om jag är ledsen eller ner tappar jag aptiten, det smakar inte. jag äter, men skiter i det liksom. Jag får istället problem med överätning, eller får ivf svårare att hålla igen när, allt är tipptopp. Då tänker jag liksom "ska nu den här toppendan bli förstörd bara för att jag ska vara så jävla duktig och avstå från xxx eller en portion till av yyy. Knäppt.

fiskenihavet
9/14/18, 10:46 AM
#16

Ja, vi är alla olika. Jag triggar på för mkt kolhydrater, inte bara glass och godis. Därför blir det svårt att 'bota' tröttheten med mer kolhydrater. Men tänk om det är det jag behöver för att slippa tröttheten och dimman… Kolera eller pest?

Tant Grön
9/14/18, 12:39 PM
#17

Vet inte om detta kan hjälpa dig, jag äter ju inte LCHF, utan är vegetarian sedan många år. Innan jag blev det var jag en riktig godisråtta som älskade sötsaker. När jag blev vegetarian blev det mycket råkost och färskpressade juicer gjorda mest av grönsaker och ibland äpplen. Godissuget försvann helt efter ett tag.
Menar inte att du skulle bli vegetarian, utan lägga till mycket råkost till det du äter och även helst egenpressad juice av grönsaker. Finns ju så mycket färdiga råkostblandningar att köpa nu för tiden om du tycker det är jobbigt att göra.
Hoppas det kan hjälpa.

fiskenihavet
9/14/18, 4:56 PM
#18

#17 tack för tips, men tror det kommer att trigga mig mtp kolhydraterna. Detta är svårlöst, tycker jag. :)

hemul
9/16/18, 12:15 AM
#19

Du har väl lowcarbat rätt länge va? Eller har du gjort uppehåll mellan varven? Tänkte om man kan utesluta att de är de vanliga omställningsbesvären bara.

fiskenihavet
9/16/18, 3:21 AM
#20

Har gått på LCHF i många år. Inga uppehåll.

Annons:
hemul
9/16/18, 4:38 AM
#21

Som jag trodde. Du är det ju inte nåt övergående. Taskigt läge.

fiskenihavet
9/23/18, 12:11 AM
#22

Seg och trött i musklerna. 'Dimmmoln' i huvudet, liksom typiska övergångssymptomer. Men det borde ju ha gett sig nu… Har tagit blodprov för att kolla vitaminnivåer, och de ser bra ut. Så jag anar inte var tröttheten kommer ifrån. Sover dåligt, till och från, men det är oavsett inte den typen trötthet som när man har sovit lite som uppstår. Det är den segheten att inte orka att göra saker, tex gå i trappor och springa etc. Explosiviteten är ersatt med sirap. :(

hemul
9/23/18, 9:55 AM
#23

Så där var jag också.

fiskenihavet
9/23/18, 1:04 PM
#24

… Och för dig var kolhydrater lösningen. Jättesvårt för mig att laborera med. Oxå, vad är det som gör att några måste ha mer kolhydrater än andra? Man skall ju kunna fungera fint utan kolhydrater.

hemul
9/24/18, 12:58 AM
#25

Ja du, det har jag också fundarat på. Har för mig att jag faktiskt hittade en teori från någon lite mindre inskränkt guru än de svenska men har totalt glömt vad det var. Tror jag postade det på fetbobba, men blir nog svårt att hitta. Måste ju ha nåt att söka på.

Upp till toppen
Annons: