Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5784 ggr
LenaK63
8/23/18, 5:23 PM

Beef Jerky som man gör själv

Hur gör man Beef Jerky eller annan torkad mat att ha med på lång vandring?

Annons:
Sindri
8/23/18, 6:12 PM
#1

Åh, jag gjorde Beef Jerky förra sommaren, det blev så himla gott!!!!
Jag köpte dels färdigskuren lövbiff, dels skar jag själv av innanlår, lite pilligt, men det blev OK.

Gjorde först en marinad till skivorna. Den bestod av
Soja
Röksås
Vin eller brandy
Honung
Vitlök
Peppar
Salt

Är tyvärr urdålig på att dokumentera så du får prova dig fram till lagom smak på marinaden.
Skivorna låg i marinad ca ett dygn, sedan torkade jag av lite och de fick rinna av ett tag .

Varmluftsugn på 50-60 grader, men glänta på luckan. Jag lade dem först på bakpapper, men när marinaden torkat in flyttade jag dem över till bara plåten. Jag har sådana perforerade plåtar som det inte fastnar så lätt på. Sedan är det bara att vänta tills de blivit torra. De måste inte vara snustorra, lite sega.
Kommer inte ihåg hur länge de höll utan kyla, men några dagar i alla fall.
Prosciutto och Serranoskinka kan man också torka.
Jag har torkat squash i tunna skivor, av det kan man gör gryta med biffen och vatten, biffen är ju färdigkryddad. Borde gå med aubergine också.

Ett annat tips är att torka tunna skivor (med potatisskalare) av t ex morötter och rödbetor (om du äter sånt).

Tomater kan man också torka. Jag torkade själv och hade med 2 veckor på bilsemester i somras. Inga problem. En bit fisk som är rökt och vakuumförpackad håller sig i alla fall någon dag.

Till fett kan du ha kokosfett, det härsknar ju inte.

LenaK63
8/24/18, 8:09 AM
#2

Tack Sindri för många bra tips.

Sindri
8/24/18, 8:48 AM
#3

Kom på en superföda att ha med på tur - torkade blåbär.

Och kokta ägg håller sig några dagar, även färska ägg har bra hållbarhet om man kan frakta dem säkert.

hemul
9/27/18, 1:51 AM
#4

Jag torkar mycket, men har aldrig torkat kött. Googlar man så ska köttet alltid ligga i marinad eller saltlake först. Vet du om det bara är för smaken eller om det har med hållbarheten att göra?

Jag vill torka kött för att tillaga det i busken, så att säga. Inte äta som det är. Eller, jag vill nog ha både och. Men det som ska tillagas vill jag hellre krydda när  det är så dags.

LenaK63
9/27/18, 8:12 AM
#5

#4 Jag skulle tro att det är för smakens skull.  Men vet gör jag ju inte.

hemul
9/27/18, 1:18 PM
#6

Tror jag med. Men man vill ju inte få botulism eller nåt! En variant är väl förstås att torka köttet tillagat.

Det finns en svensk bok om torkning som jag såg de har på mitt bibliotek. Ska ta och låna den få se om det står nåt om det - eller nåt annat matnyttigt.

Annons:
Sammet1
9/27/18, 7:51 PM
#7

När man lufttorkar kött måste det saltas. Dels för att det drar ur en del vätska, och dels för att det skapar en miljö som bakterier inte får fäste i. Men då pratar vi ju om skinkor eller korvar som ska hänga i ganska låga temperaturer och torka under lång tid. Jag skulle tro att det är mindre viktigt om man torkar i varmluft, under kortare tid. 

Tänk bara på att när man torkar med värme så bildas ofta en "skorpa" på köttytan och precis som när man bryner kött för att bevara saftigheten, så hindrar skorpan att köttet torkar ut ordentligt i mitten av biten. Då tappar man mycket i hållbarhet, för där kan det växa bakterier.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

hemul
9/27/18, 11:37 PM
#8

Ja, lufttorkade skinor är ju väldigt salta.

Upp till toppen
Annons: