Annons:
Etiketthälsa
Läst 18091 ggr
fiskenihavet
2018-08-19 14:17

Svängningar i hunger

Det svänger väldigt i hungerkänslor, är det vanligt? Jag har ätit LCHF i flera år, men känner inte det där mat-lugnet som "alla" pratar om. Skrev ett inlägg för en stund sedan om at jag inte var så hungrig, så var lite orolig för att äta för lite. Mådde iaf bra på det. Nu helt plötsligt har jag, ila en vecka eller nått, varit ostoppligt hungrig. Det går en timme och så är jag superhungrig. Igen och igen. Kan äta mängder med fett och kött. Vad beror detta på? Vet att det kan ske i starten av övergång till LCHF, men nu liksom?

Annons:
Siggebus
2018-08-19 17:43
#1

Har jag aldrig varit med om förutom när jag ibland fallit "under bordet" och ätit totalt fel med mycket innehåll av mycket socker och mjölmat. Då blir jag väldigt hungrig någon dag efter

fiskenihavet
2018-08-19 18:16
#2

Inte haft avsteg. Konstigt det här.

Siggebus
2018-08-20 13:05
#3

#2 Du har möjligen inte drabbats av typ magkatarr? Hade jag ofta förr och då var mina symtom  en sugande hemsk "hungerskänsla" som satte in kort efter måltid

fiskenihavet
2018-08-20 13:14
#4

#3, nej inte någonting sådant. Har heller inte gjort någonting annorlunda. Liksom blivit mer 'sugen' i det sista oxå. Just nu är det inte något stopp på hungern. Precis som i starten av LCHF, innan det stabiliserade sig liksom. Så var jag, i en kortare perioder, mätt och belåten. Nu - hungrig som en varg.

fiskenihavet
2018-08-20 13:21
#5

Kan vara det at jag har ätit lite. Dvs att jag på LCHF äter för lite, när jag blir 'nöjd' liksom. Och nu reagerar kroppen med att säga att den vill ha mer mat?

LenaK63
2018-08-20 23:02
#6

Jag blir också mätt ganska fort och folk i min omgivning säger att jag äter för litet. Men jag kan ju liksom inte äta mer när jag är mätt. Eter ett antal timmar kurrar magen och det är dags att äta igen. Om jag känner varghunger tar jag en msk kokosfett tills maten är färdig. Den där hysteriska hungern finns inte längre. Men jag har LCHF:at i ca 10 år med upp och nedgång i vikt. Men lugnet i mathållningen övertiger alla andra små problem.

Annons:
Zepp
2018-08-21 00:15
#7

#5

Det kan det säkert vara, även om det verkar lite främmande för mig då jag snarare har lättare för att äta för mycket, dvs jag äter fort och överskattar hur stora portioner som är lagom.

Oså tjatar jag om protein, dvs de är oftast den macronutrient som gör att man blir mätt/ohungrig.

Nämenaltså jag förespråkar hellre överintag av protein än underintag.. iomed att det är essentiellt.

Iallafall så ger det oftast en omedelbar mättnad, det kan vara lite lurigt ioförsig.. grejen är att äta fett kött/fisk, då funkar det litta mer i kombo.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Effie
2018-08-21 08:54
#8

Svänger väldigt, nej det kan jag inte saga. Men visst hander det att jag oväntat är hungrig på morgonen fore lunch, eller hungrig på kvällen fast jag åt bra till middag. Eller om det blev för lite mättnad. Har jag mat tillgänglig, så äter jag,  åtminstone på kvällen, för jag vill inte lägga mig hungrig.

Det jag försöker undvika är att småäta; då är jag aldrig varken riktigt mätt eller riktigt hungrig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

fiskenihavet
2018-08-21 21:22
#9

#7 äter gärna mer, men blir så uppblåst. Fattar det inte

fiskenihavet
2018-09-15 19:43
#10

Är alltså hungrig hela tiden, eller konstant sugen på mat. Efter många år på LCHF. Alltså ingen andra som känner sig igjen eller vet vad det beror på?

Zepp
2018-09-29 13:26
#11

Har du kollat litta lätt på hur många kalorier du får i dig per dag i snitt?

Sug efter mat/något att äta/göra är en sak.. bantning/kalorireduktion är en annan grej!

Mentalt är då en tredje grej, dvs vi borde ju reducera inte bara kött, animalier/kalorier/fett/socker/godis/allt annat som tillför kalorier.

Iallafall.. vi är nu på en LCHF-site.. därav så nämner vi litta olika grejer.. hur som helst, Dopamin är ett belöningshormon.. och tillför du inte kalorier nog eller glukos,, så får man ett sug efter det!

Såå, kika lite lätt på kalorierna i förstone, iandra hand på hur ofta du springer/tränar för halv/hel maraton!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2018-09-29 17:39
#12

#11, lite under 2500 kalorier är väl snittet i det sista. Kan liksom äta 400g kött (och annat till oxå) till en måltid, och vara hungrig ca 1 h senare. Äter nog inte mer än 2500 kalorier för jag hinner inte äta mer ila dygnet.

fiskenihavet
2018-09-29 17:41
#13

… och har 0 energi. Helt i botten. Orkar nästan inte gå i trappor eller tänka

Annons:
fiskenihavet
2018-09-29 17:42
#14

Läkaren finner inga problem. Feks supra blodprov.

Zepp
2018-09-29 19:39
#15

Okej.. iomed att du skrivit här rätt länge så tror jag vi kan utesluta omställningsproblemen.. vilka påminner om de symptom som du skriver om!

Och 2500 Kcal på ett ungefär, känns ju inte som svält det heller?

Iallafall, det är naturligt med varierande aptit.. allt annat är onaturligt.

Men om jag förstår så handlar ditt problem med onaturlig aptit, trots cirka 2500 Kcal per dag?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2018-09-29 20:02
#16

Ja, blir liksom inte mätt. En timme efter mat blir jag hungrig igen. Tidigare blev jag mätt på mycket mindre mängd mat, och då var jag orolig för att jag åt för lite. Tycker oxå att det minner om omställningsbesvär, men har ätit LCHF i flera år. Men jag har aldrig fått den energin som det vittnes om på denna sidan. Alltid varit utan energi, och oroar mig för "segheten" i huvudet. Aldrig haft det tidigare

Zepp
2018-09-29 20:19
#17

Jag vet inte.. men sug efter mat.. något i magen kan jag få vid problem med maginfluensa/magkatarr.

Snurret i huvudet.. känslan av att trampa luft kämpar jag vidare med.. senaste uppslaget jag jobbar efter är kvalster/skaldursallergi, dvs är man kvalsterallergiker som är man rätt ofta skaldjursallergiker, vi får se , för skaldjur är en av mina favoriter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2018-09-29 20:42
#18

Låter tufft. Allergier är aldrig roligt. Jag har ingenting sådant. Får bara kämpa vidare och se vad som sker.

Zepp
2018-09-29 21:03
#19

Inte så tufft som det verkar.. utan nu utesluter jag skaldjur under en längre period för att se om det är detta som påverkat mitt mående till och från.. jag älskar ju skaldjur!

Iallafall så verkar det som att man inte behöver utesluta blötdjur ur kosten vilket är skönt.

Dvs det ena jag konstaterats ha någon allergisk reaktion mot är kvalster, det har nästan alla!

Och jag har/äter regelbundet allergimedicin utskriven av läkare, men jag har frågat om jag skall dubbla dosen iomed att de inte verkar hjälpa.. varvid läkaren i fråga sett ut som ett frågetecken!

Iallafall så är jag oxå ett frågetecken eventuellt handlar det inte alls om allergi och kvalster reagerar de flesta på och jag  byter sängkläder oftare, jag har kvalsterskydd på kuddar, madrass, samt skaffat en dammsugarrobott.. inget hjälper.. dvs jag tror att det är något annat, inte ens säker på att det handlar om allergi alls!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2018-09-30 09:33
#20

Skrev ca 2500, men där räknade jag fel i kalorierna. Det är över 3000. Och då äter jag inte varje gång jag blir hungrig.

Annons:
hemul
2018-09-30 18:43
#21

Jag har läst alla dina trådar. Kommer inte ihåg alla dina problem nu, men det är många. Det låter jättejobbigt. Känns som det är nåt systemiskt fel med dig som ingen kommer på vad det är.

Jag mådde som en påse gröt i decennier (resttillstånd efter allvarlig infektion som nästan tog livet av mig), men för mig löste kosten det mesta utom övervikten. Det måste vara ett helvete att inte hitta rätt. Att det är ett helveta att stångas med vården vet jag.

fiskenihavet
2018-10-03 14:18
#22

#21 fint att ni tillslut hittade orsaken. Att inte veta är, som du skriver, ett helvete! Jag får bara jobba på och hitta en lösning. På ett eller annat sätt… :)

LillaEira
2018-10-06 06:45
#23

Tack Fiskenihavet för frågan och Siggebus för förslag om magkatarr. Det löste mitt problem. Efter åtta år med LCHF började jag känna mera hunger och äta mera även på kvällar trots att tidigare inte brukade jag vara hungrig vid denna tid. Jag kopplade det inte med magkatarr. Sedan drygt en månad tillbaka började jag på morgonen och kvällen dricka linfrövatten och kraftiga plötsliga hungerkänslor försvann. Jag blötlägger hela linfrön i kallt eller kokande vatten tills det blir geleaktigt. Det tar många timmar med kallt vatten, kortare tid med kokande vatten. Sedan silar jag och kastar bort fröna eftersom deras skal innebär att ett gift vätecyanid kan bildas i kroppen. Testa Fiskenihavet om det hjälper.

Siggebus
2018-10-06 08:19
#24

#23
Vad roligt! Ja inte att du har magkatarr men att mitt tips kunde hjälpa! 🙂

Upp till toppen
Annons: