Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 4190 ggr
kattöga
2018-08-17 09:56

Lev längre med lite kolhydrater

Vad tror ni om denna artikel i SVT nyheter?

"Att äta för lite kolhydrater kan förkorta livet med upp till fyra år. Måttliga mängder tycks vara det mest optimala. Då lever du längst, visar ny forskning."

Och hur mycket  är "måttliga mängder"…?

Här finns ju mycket kunskap och erfarenheter så jag vill gärna höra vad ni tänker om detta.

Själv äter jag ytterst sällan potatis, pasta, ris osv. Äter dock mycket grönsaker (mest ovanjord-grönsaker) kött/fågel/fisk och ofta såser byggda på grädde.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Lussan20
2018-08-17 10:20
#1

Jag äter gärna potatis, fisk, kyckling, grönsaker. Men ibland blir det lite Pasta.

Jag tror mer på andra faktorer till levnadsålder. Bla att vara aktiv på olika plan, fysiskt och mentalt. Sköta sina tänder, inte röka och var måttlig med alkohol.

Vad jag ser på mina vänner 65-76 så är livslusten också väldigt avgörande, samt kroniska sjukdomar, depressioner,dödsfall i familjen mm. Maten är en faktor, men att överäta är inte bra oavsett vad det gäller….Mvh/WL

Namiko
2018-08-17 11:37
#2

Det står ju i artikeln hur mycket kolhydrater dom pratar om:

"Resultatet blev en U-formad kurva där personer vars kaloriintag till mindre andel (mindre än 40 procent) eller till större andel (mer än 70 procent) bestod av kolhydrater hade en högre risk att dö, jämfört med personer som åt mer måttliga mängder kolhydrater (50–55 procent av det totala kaloriintaget)."

Så, 50-55 E% kolhydrater är det bästa, enligt studien.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Siggebus
2018-08-17 17:18
#3

Jag äter fullt tillräckligt med kolhydrater….MEN jag äter det inte i form av pasta eller annan mjölmat eller ris. Potatis äter jag i bland men mina kolhydrater kommer från en salig blandning av grönsaker och rotfrukter.
Sådana här skrämselrapporter har kommit med jämna mellanrum och jag tänker bara "bla bla bla - jada jada jada"

Scorpio97
2018-08-17 19:13
#4

Jag har hellre ett bra liv än ett långt liv, om jag måste välja. Så jag väljer lågkolhydratkost även om artikeln har rätt. Fördelarna väger över även om jag tappar något år :)
Mina kolhydrater kommer främst från ovanjord-grönsaker, för det fungerar bäst för mig. Ibland vissa mjölkprodukter. Väldigt små mängder frukt eller rotfrukter. Pasta, ris, potatis, bröd osv undviker jag.

Nu har jag inte läst själva studien utan bara artikeln så egentligen ska jag väl inte säga något om den. Men rent allmänt tycker jag det är lite krångligt med kost-studier, för det finns inget bra sätt att kontrollera vad folk äter utan att resultatet påverkas. Om man frågar folk så kommer dom medvetet eller omedvetet försköna svaret, glömma saker, mäta fel eller så äter dom bättre för att dom vet att dom kontrolleras eller för att dom själva är mer medvetna om vad dom äter. Är personerna i en kontrollerad miljö är det inte helt översättningsbart med verkliga livet sen går det ju knappast att ha folk inlåsta en längre tid. Och folk äter bättre när dom vet att det kollas, som sagt.
Sen hade jag tyckt det var väldigt intressant om det fanns en fjärde grupp som åt <10% eller <5% kolhydrater. För jag tycker nog det är lite stora grupper (även om jag förstår varför det är så, det är svårt att få tillräckligt med folk att det ger ett tillräckligt säkert resultat om man har för små grupper)

Jag tycker det är bra att det forskas på kost och tycker studier är intressanta att läsa, men det påverkar inte min kost särskilt mycket. Jag kan testa mig fram till vad som fungerar för just mig. Gällande livslängd tror jag det är så otroligt mycket annat som påverkar också.


//Jessie

Sindri
2018-08-17 19:16
#5

#3 av: Siggebus
Håller med dig fullständigt. Man har ju ingen aning om exakt vad de åt, var kolhydraterna kom ifrån etc. Om man bara skriver 50-55% kolhydrater kan de ju lika gärna komma från de berömda hallonbåtarna.

hemul
2018-08-17 20:03
#6

Är inte rubriken lite fel här? 😃

Säkert var det inte särkilt många som åt lågkolhydrat. Det framgår ju inte vad jag kan se. Mindre än 40%…

Annons:
hemul
2018-08-17 20:09
#7

I studien skriver de "participants at each year of age in each carbohydrate intake category (>65%, 55–65%, 50–55%, 40–50%, 30–40%, and <30%).". Så det låter om alla som åt mindre än 30 E% klumpades ihop. Men kurvan har faktiskt ritats ända till 20 E%. Vet inte hur man ska tolka det.

https://www.thelancet.com/cms/attachment/e65f56e4-8f95-4faa-b5e2-5ad6ebd788d5/gr1.jpg

odezza
2018-08-18 12:48
#8

Annika Dahlqvist tar upp studien, där finns länkar till andra som också tar upp den.

Den verkar grunda sig på enkäter gjorda på 80-talet. Då fanns inte LCHF som begrepp. Mig skrämmer dom inte!

"still lost in space and time"

CasaRamon
2018-08-18 13:50
#9

#8

Samma här. Kommer aldrig att byta livsstil. LCHF forever.❤️

Effie
2018-08-18 14:01
#10

Det här är, så vitt jag förstår, rent trams. Man har på åttiotalet frågat ett antal amerikaner vad de brukar äta. Och utifrån svaren har man beräknat vad det blir i kalorier, och grupperat dem utifrån kolhydratintag (som var 40%, 45%, 50%, 55%, ungefär; minns inte siffrorna). De som alltid åt <600 kcal och mer än 4200 kcal uteslöt man. Snittet för alla var ca 1500 kcal/dag (och det gick de upp i vikt på). De som åt minst kolhydrater var män, rökare, icke tränande.  Vad kosten bestod av (Big Mac eller något nyttigt?) framgick inte. 

Det tråkiga med det här är bara att det riskerar att skrämma folk som skulle må bra av LCHF från att testa.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Siggebus
2018-08-18 14:59
#11

Det lustiga är hur folk tänker - jag fick så sent som idag en kommentar från en vän som vet att jag äter lchf. Hon har tidigare också kommenterat min mathållning och frågar ibland hur länge jag tänker hålla på med det 😐
Nu har hon inte sagt något på länge men nu i och med detta så kunde hon inte låta bli och frågade om jag hade hört att jag kommer leva kortare tack vare lchf.
Bara det att jag då frågade henne hur mycket kortare hon tror att HON kommer att leva med tanke på att hon är rökare?? 👍

Sindri
2018-08-18 16:19
#12

#10 av: Effie
Det är som vanligt; The Enemy strikes back!

odezza
2018-08-19 19:21
#13

Ann Fernholm tar upp ekots onyanserade rapportering…

"still lost in space and time"

Annons:
AilyAdams
2018-08-20 14:04
#14

Länken verkar borttagen. Tur de gör något rätt. 😃

 **************************
Heter det De eller Dem?

Bjorne2
2018-08-21 09:50
#15

Undrar  hur mycket äldre jag som typ 2 diabetiker skulle bli om jag bytte ut ost o skinkrullen mot kanelbullar och dammsugare?

Namiko
2018-08-21 12:10
#16

#15 Byt istället ut ost och skinkrullen mot bönor och sötpotatis, om du vill ha en vettig jämförelse.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

AilyAdams
2018-08-21 20:10
#17

#16 Om jag har fattat studien rätt, så var Big Mac och chips lågkolhydratkost, så jämförelsen med kanelbulle och dammsugare är inte så längt borta. 😮

Bönor och sötpotatis är ju åtminstone mat. 🙂

 **************************
Heter det De eller Dem?

Upp till toppen
Annons: