Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2763 ggr
Nudå
2018-08-14 23:03

Vad gör jag för fel?

Hej alla! Har nu gått på lchf i två veckor och känner att nåt inte stämmer. Jag har tagit bort bröd, potatis, pasta, ris och övrigt socker och äter kött, fisk eller kyckling tillsammans med ovanjordgrönsaker. Men ca 2 timmar efter måltid så kommer hungern… jag är mätt direkt efter måltiden. Jag har inte gått ner några 2-3 kg som många hävdar att man gör utan gått upp 1 1/2 kg!☹️ Jag tror ju på att den här metoden fungerar för den är ju så logisk egentligen, men jag måste ju göra nåt fel! Hjälp mig nån!

Annons:
Milkshake
2018-08-15 02:09
#1

Du nämner kött och grönsaker - vad äter du för fett?

Nudå
2018-08-15 03:39
#2

Jag äter fett kött, feta såser, majonnäs, ägg mm

hemul
2018-08-15 03:53
#3

Du gör säkert inget fel. Det funkar helt enkelt inte enligt beskrivningen för alla. Mår du bra för övrigt?

Nudå
2018-08-15 07:10
#4

Nej jag har många kilos övervikt och fibromyalgi, och jag tänkte att lchf skulle funka. Om jag får bort mina för många kilo så kanske jag orkar röra på mig mer och få smärtlindring på det viset. Ska jag lägga till mer fett? Mindre? Eller minska på grönsakerna?🙄🙄🙄

Siggebus
2018-08-15 07:29
#5

Jag var precis likadan i början - behövde fortfarande de där jädrarns "mellanmålen" och då tog jag några skivor ost som jag bredde med ett ganska tjockt lager Bregott på - rullade ihop dem och åt. Dessutom överdrev jag faktiskt fettet på all mat i början - även om det var fett kött eller en omelett med fläsk eller bacon som jag hade vispgrädde i smeten så klickade jag över några teskedar med smör ovanpå. 
Likadant på annan mat - när jag lagt upp det på tallriken lät jag några klickar smör smälta ner ovanpå. Tills slut kunde jag sluta med allt det extra.
Idag gör jag inte så .
Jag gjorde något rätt för mig i alla fall för gick ner 45 kg till slut.

Nudå
2018-08-15 07:59
#6

Hur lång tid tog det för er innan nu började gå ner? Jag går ju upp i vikt jag!

Annons:
hemul
2018-08-15 14:35
#7

Jag menade om du mår bra av kosten.

Jag gick också upp i början och jag blev vrålhungrig. Med tanke på hur mycket jag åt gick jag upp anmärkningsvärt lite. Tror det var en 5-6 kg under loppet av 5 år. Jag mådde dock jättebra och blev betydligt friskare och blev av med bl.a. värk. Sen fattade jag tillslut att det inte bar sig och började begränsa matintaget.

Men jag tycker inte du ska göra som jag på ett så tidigt stadium. Låt kroppen vänja sig och ställa in sig på det nya först. Kanske rättar det till sig med hunger och vikt till sig och gör det inte det får du ta tag i det då.

Nudå
2018-08-16 04:53
#8

Hemul: nja jag får inte ordning på magen, det är antingen eller kan man säga. Ja jag får kanske ge det lite mer tid, lägga till mer fett kanske. Tack för era inlägg!

Ary
2018-08-16 13:48
#9

Mitt förslag är att du väger upp en dag eller två likadant som du äter nu och antingen räknar på det själv eller lägger ut, så man kan se om det finns något uppenbart "fel".

Första gången jag åt lchf åt jag mer kolhydrater än jag trodde,  ja för min del var nog det mesta lite hejsan hoppsan. Tur att den här sidan finns. :)

hemul
2018-08-16 14:16
#10

Att få problem med magen är vanligt i början. Det är en stor omställning. Det rättar nog till sig. Tänk också på att för en del blir det så att de inte behöver gå på toa varje dag. Så känner man inga behov eller obehag kan det vara som det ska ändå.

LenaK63
2018-08-16 22:27
#11

Det där me att få ordning på magen är inte lätt. Har i hela mitt liv haft sådana problem. Tills för ngt  eller ngra år sedan då jag läste om Magnesium. Martina Johansson  och Margareta Lundström (denna sidas grundare) skriver om Magnesium för att hålla magen igång. För min del tar jag Magnesiumoxid 2 kapslar en dag och en kapsel nästa dag. Funkar perfekt för mig. Om ni vill veta hur mycket kapslarna innehåller  fråga orkar inte titta nu.

hemul
2018-08-17 00:21
#12

Jo, magnesiumoxid är ett laxermedel.

parsley
2018-08-17 11:57
#13

Det finns en del som äter enligt Anna Hallén handmodellen. Utgår man från den så äter man lagom med hjälp av ögonmått. Googla så hittar du information.

Testa att registrera det du äter under ett par dagar i t ex kostbevakningen.se så ser du vad du faktiskt äter. LCHF är egentligen ingen räkna-registrera diet, men ibland kan det vara bra med lite extra koll.

Annons:
Nudå
2018-08-17 15:58
#14

Tack för alla tips! Ska testa magnesium och kolla upp Anna Hallen!👍☀️

Upp till toppen
Annons: